Super Nero(1/7)

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord, förutom RC!
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Super Nero(1/7)

Post by tesla » 11 Apr 2019, 20:00

Tänkte skriva en kort tråd om föregångaren till w5projeket.

Att jag tar upp det projektet är att på många olika sätt ligger lärdomarna från det projektet från vintern 16-17 till grund till hur jag bygger o resonerar på mina 1/5 el när det kommer till batteri, kontakter, motorer, servo, däck och kylning. Lärde mig nog mer om rc på det projektet än på något annat projekt jag haft på de kanske 10 år jag hållit på med RC. Detta trots att projektet på många sätt inte alls funkade så bra som jag tänkt mig.

Detta var för lite drygt 2 år sedan(1 år innan jag byggde w5) och jag hade hållit på med LS bensin ca 3 år och körde även lite 1/8 elbuggy/truggy på den då nybyggda banan i västervik.

Jag har dock alltid lockats av tanken på att ha rc grejer som kan fylla mer än en funktion, t.ex både crawla, basha och åka på bana. "Den ultimata rc bilen" .
Arrma hade nyligen lansetat Nero plattformen som på pappret hade potential att vara just en sådan bil med borstlös drivlina och låsbara diffar (från sändaren).
För er som inte är bekanta med den bilen så var det(ja den säljs inte längre) en 7 kg tung monstertruck så den kanske inte riktigt är LS men stor var den i vilket fall.
Bilen var dock i typisk RTR anda försedd med förhållandevis enkel elektronik och rc utrustning som gjorde att bilen orginal kunde spruta grus men inte mkt mer.
Så redan från början skulle jag modda bilen extensivt!
Ville både få den snabbare, smidigare och kunna crawla med den!.


Fortsättning följer!Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



Last edited by tesla on 11 Apr 2019, 20:00, edited 2 times in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Super Nero(1/7)

Post by tesla » 24 Apr 2019, 20:08

Då målet med bilen var att skapa den ultimata terräng/kontrollerad bash/ offroadbana bilen så var det några saker som behövde åtgärdas direkt. Började med att byta esc/motor till ett sensorbaserat system för att få mjukare krypkörning. Installerade även min egen radio(m12) för att få mer justermöjligheter. Skapade kanalmixar för undvividuell servostyrd difflåsning med den sändaren samt la in väldigt mjuk throttle respons kurva. Detta gjorde bilen mer krypvänlig utan att offra någon toppfart alls. Dessa moddar kostade ca 3k. Beräknad toppfart ca 80 km/h.



Nästa steg var på chassit. För att både kunna ha stabilitet i fart och hög markfrigång samt även behålla viss fjädringsväg och artikulation behövdes mer moddning, framförallt öka bredden påtagligt. Orginal fjädring var stenhård och gjord för att landa hopp. Den skulle vara för hård både på bana och vid crawl. Mer om dessa moddar i nästa inlägg!

La in några filmklipp jag gjorde vintern 16-17 då jag bytte hela elsystemet.





Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Super Nero(1/7)

Post by Dave » 24 Apr 2019, 20:29

Kul att se!
Flyttade tråden bara!

:ot2:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Super Nero(1/7)

Post by tesla » 25 Apr 2019, 14:46

La upp tråden här för att bilen var i storlek som en f.g marder efter moddning och är nära kopplad till mina 1/5 elprojekt då lärdomarna från den till största delen låg till grund för det mesta jag gjorde med w5 1 år senare. Men hör nog ändå mer hemma på offtopic.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Super Nero(1/7)

Post by tesla » 25 Apr 2019, 19:51

Monterade omgående mjukare fjädrar och bytte till mjukare oljor än bash setupen som var orginal. Detta för både terräng och bana. För att kompensera den extra roll detta medför blev det breddning av hela bilen i.om extenders och 10 cm breda hjul på offset fälg.
Blev bortåt 50 bred. D.vs som en orginalbaja. Mycket mjukare också.
Behöll krängare runtom dock även om det kostade artikulation.
Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Super Nero(1/7)

Post by tesla » 07 May 2019, 22:20

Efter moddningen landade vikten på 7.9 kg.

Ett av de första riktiga testen för bilen efter all moddning blev ett klassiskt test för alla monsterbilar nämligen stt flyga över en kulle. Det var tyvärr även här problemen började. Bilens hjul var i LS storlek även om bilen i praktiken hade hjulbas som en 1/8 truggy. Det gjorde den känslig i luften och påtagligt svår att flyga. Dessutom har diffarna bara 2 lägen. Helt öppen o helt stängd. I hopp var helt öppna att föredra men de här tunga hjulen var ändå hårda på drivlinan även om bilen höll ihop bra i klippet..
Dock rasade spurgear precis efter filmen av fästet när jag släppt gasen och bilen landade på framhjulen. Detta är ett elspecifikt problem då motorn inte frikopplas med koppling(trots dragbrake=0) och det gjorde att jag efter den gången alltid hoppade med öppen mittdiff vilket dock försämrade axx i en sån här bash situation. Bilen var hög nog att bli väldigt lätt fram och bara spinna bort all kraft(f.ö en del likheter med Dragonhammern i det avseendet).




Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Super Nero(1/7)

Post by tesla » 08 May 2019, 10:11

Nu börjar vi närma oss kopplingen till 1/5 elbilarna jag skaffat senare.
1 given koppling är att denna bil orginal drevs av dubbla 3s eller 2s eller batterier i serie för att få till olika prestanda och kapacitet. Då esc funkade ner till 2s fixade jag omgående en s.k blindplugg för att kunna köra på 1 st 2s för mjukare krypkörningsegenskaper. 1 st 3 eller 4s funkade också.
Fixade även direkt ett y kablage för att kunna paralellkoppla 2 st accar t.ex 3s i ett och samma uttag i bilen för att öka kapacitet istället för spänning.


Bilen hade även xt90 kontakter orginal.

För er som tycker det här låter bekant så är det ingen slump.

Detta funkade så pass bra för att kunna driva bilen med "vad som helst" beroende på önskade egenskaper att jag
mer eller mindre kopierade detta rakt av (fast med fler paralella uttag) kabel/batteri systemet från denna när jag satte ihop w5 an 1 år senare, inkl kontakterna.

Här är crawl på 3s med låsta diffar.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Super Nero(1/7)

Post by tesla » 08 May 2019, 11:16

Vid crawling blev det väldigt tydligt att original 15-20kg 6v Arrrma servot inte orkade. Knappast en förvåning i en så tung bil med monsterdäck. Bilen hade inte plats för dubbel eller LS servo då servot låg nere i TVP chassit.

Uppgraderade därför till ett nytt savöx servo som precis släppts på marknaden. 50 kg /0.13 är riktigt bra siffror ur ett borstlöst standardservo så jag var nyfiken på hur det skulle funka. https://goteborg.reservdelsrc.com/produ ... -sb-2290sg
Detta servo kom på sikt att funka / hålla så bra i bilen att det senare hamnat i både w5 och min gamla rr5 som ensamt t/b. Vet att även Emanuel köpte samma när han såg att jag satt det i rr5 senare under året.

Insåg direkt att det skulle bli jobbigt för escts interna 5A BEC att orka försörja detta servo+kylfläkt+ 3 st diffservon. Dessutom ville inte de små servona ha mer än 5v medan monstret gärna slurpade i sig 7.4-8v för att få den prestanda det är specat för.
Blev därför extern BEC för matning av servo och kylfläkt på 7.4v medan diffservo och mottagare matades med 5v från esc. Ström till bec togs direkt från huvudkabeln från batteri genom att jag splicade in mig innan ESC. Detta är exakt samma upplägg som jag senare använde i 2018 w5 (men inte 2019). Det var första gången jag testade det upplägget i en elbil men hade faktiskt ett liknande upplägg i min 5ive-t som ju hade ett 14.8v servo.
Det var f.ö denna separata matning som ställde till så mkt problem för mig med nya esc i w5an nu i vinter då mjukvaran slog bakut.

En senare lärdom var att denna CC swiching BEC på 10A visade sig vara underdimensionerad för kontinuerliga uttag vid typ crawl och annat som belastade servot (stall current 6-7A) då den efter ngt halvår brann upp när jag körde i högt gräs. Borde ha lärt mig läxan där men jag gjorde sedan samma miss i W5 och underdimensionerade BEC med enbart 20A kont där servona drar 12A tillsammans när de får jobba. Brände ju en BEC där med och fick dubblera kapaciteten.

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests