Page 1 of 1

polaroid kamera

Posted: 22 Sep 2012, 14:41
by adrenaline
hitta denna super moderna kamera vid lite städning idag
Image

fick denna kamera för 2 år sen tror jag. och har bara legat men nu ska ja få tag på film så man kan fota lite.
nån som vet nått om dessa? vad ska ja ha för film/papper?

Re: polaroid kamera

Posted: 22 Sep 2012, 18:37
by John
Såg att det fanns en hel del diskussioner om det efter att ha googlat. Du får söka efter olika webbutiker, kolla eBay osv...

Re: polaroid kamera

Posted: 22 Sep 2012, 18:44
by huSSe
har för mig att dom kasetterna är svin dyr.
det är ett magasin med tio polaroid bilder i.
har haft en sån för många år sedan.
du utveklingen har gått frammot, finns ju
digitalkameror :thumbsup:

Re: polaroid kamera

Posted: 22 Sep 2012, 18:51
by huSSe
finns magasin med 10st bilder i att köpa på e-bay.
från 4.99 dollars o uppåt.

Re: polaroid kamera

Posted: 22 Sep 2012, 19:34
by John
http://youtu.be/jOT7SwSgq2U

Helt offtopic (hoppas du inte har något emot det), men den här filmen som handlar om av de äldre modellerna är riktigt fin...

Re: polaroid kamera

Posted: 22 Sep 2012, 21:54
by Itasha
huSSe wrote:du utveklingen har gått frammot, finns ju
digitalkameror :thumbsup:
Det är ju det som gör det charmigt. Nu ska var och varannan svennebanan springa och leka proffsfotograf med digitala systemkameror de inte klarar av att ställa in ens. Har en fotointresserad kompis som gick och köpte sig en gammal superfin analog Hasselblad och gjorde eget sitt eget mörkrum och rubbet, sånt är tufft. :thumbsup:

Sedan är det ju inte ofta de digitala bilderna faktiskt framkallas, med en polaroid har du inget val. :lol2:

Re: Sv: polaroid kamera

Posted: 22 Sep 2012, 22:27
by huSSe
Hasselbladare ö ju inge lättare eller svårare att ställa ön än systemare? Det går fortare att bli duktig fotograf med digitalt än analogt och billigare. Folk är ju inte sämre fotografer för att skjuta digitalt?

Re: polaroid kamera

Posted: 22 Sep 2012, 22:59
by Itasha
Tror inte du förstod vad jag skrev. Vad jag sade var att det som gjorde adrenalines polaroid och min väns analoga Hasselblad charmiga var att det inte är så många som använder sådana kameror idag. Det ger en känsla av en svunnen tid och en tid när seriös fotografering var mer unikt.

Det är precis om att man tycker om gamla filmer typ noir från 50-talet, eller att jag samlar på det gamla filmformatet laserdisc trots att blu-ray är standard idag, det ger en annan känsla.

Sen kräver det allt mer av fotografen att ställa in en gammal hasselbladare, välja rätt film, fokusera manuellt etc. än att plocka lite snabba foton på en digital systemkamera idag med lite plonk på displayen. ;) Men jag sade inget om att någon är sämre fotograf för att den använder något, det jag sade var att många köper systemkameror idag men kan inte ens använda dem riktigt.

Re: polaroid kamera

Posted: 23 Sep 2012, 02:42
by Boonzie
Kaffebrus har nog film som passar till den: http://www.kaffebrus.com/film-polaroid- ... c-g99.html