Svets.

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord, förutom RC!
Post Reply
User avatar
sideburn80
Posts: 2518
Joined: 31 Oct 2009, 01:44
Location: Kilafors/Bollnäs

Svets.

Post by sideburn80 » 26 Nov 2009, 16:37

Tänkte skapa en svets-tråd haha..
Är väldigt sugen på en TIG-svets. Är det någon som har erfarenheter av det från hobby eller jobb?
Svetsar med en mindre MIG-svets nu.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Cruiser
Posts: 90
Joined: 01 Nov 2009, 18:08
Phone Number: 0709998877
Location: Sollentuna

Re: Svets.

Post by Cruiser » 26 Nov 2009, 16:52

Leta en beggad "proffs" svets om du ska ha TIG ..... dom billiga hobbysvetsarna brukar vara skit

Fördelen med en TIG är att du kan smälta istort sett alla metaller å det blir snygga (efter träning) fogar .... fast en TIG även beggad brukar kosta sina slantar , frågan är om det är motiverat för å ha hemma i garaget bara för hobbybruk.

MIG/MAG svetsen kan du ju svetsa snabbt å laga demesta med endå , även byta tråd å gas för tex alu svetsning .... om jag sjävl skulle haft hobbyrum/garage å köpa mig en svets så hadde jag nog valt en MIG/MAG , en beggad Kemppi eller ESAB ... men de e klart om stålarna finns så kan du göra allt å lite till med TIGen (rätt svårt på tunnplåt iofs,men går med träning)

Annars är ett billigt alternativ å köpa sig gas-svetsgrejjer ..... hårdlöda kan man göra på dom flesta metaller :) , samt att du kan ha den till å tennspackla , krympa , värma rostbultar osov......bara ha lite olika munstycken tillhands
MCD RaceRunner CY26cc STOCK ! RN Bullit pipa
TeamLosi Raminator med 150A Hobbywing BL kit 4s powwah

User avatar
sideburn80
Posts: 2518
Joined: 31 Oct 2009, 01:44
Location: Kilafors/Bollnäs

Re: Svets.

Post by sideburn80 » 26 Nov 2009, 17:03

Okej, jag gillar fogarna som dom jobbar med TIG får till.
Visst gillar jag min ESAB MIG, men vore kul att ha en TIG trots det är svårt, tyckte jag iaf den lilla stund jag testat.
På butiken blev jag visad ett Amerikanskt märke, skulle kosta runt 14000, men man vill inte slänga ut så mycket pengar och sen inte vara nöjd.
Därför kan det vara bra att höra med folk som inte är försäljare.
Gas är ju rätt kul att arbeta med, men snöat in lite och kollar på TIG.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests