Någon i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig?

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Någon i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig?

Post by Stefan » 16 Oct 2017, 13:04

Tjena,

Har en helt ny Fg Baja Buggy 26cc Zenoah (är det väl...?) där det läcker från cylinderfotspackningen.

Jag har mekat med det mesta på dessa bilar men aldrig lyft cylindern och jag vågar inte riktigt ge mig på det själv.

Tänkte kolla om någon vänlig själ kunde hjälpa mig att byta packning. Mot ersättning givetvis. Skulle också vara lärorikt för mig att se hur man gör så kanske jag grejar det själv nästa gång.

Skulle verkligen vara grymt uppskattat!

Bästa Hälsn
Stefan

Sponsor

Sponsor
 

Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Re: Någon i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig?

Post by Stefan » 16 Oct 2017, 20:35

Ingen som har möjlighet...?

Skulle som sagt verkligen vara grymt uppskattat!

Mvh Stefan

fredrikf
Posts: 900
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Någon i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig?

Post by fredrikf » 16 Oct 2017, 20:57

Sitter långt ifrån Stockholm, så inte till någon fysisk hjälp.
Men tror du klarar att byta cylinderfotspackningen själv, ta det bara lite försiktig och fråga om du kör fast.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Lusse
Posts: 9330
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Phone Number: 0739951152
Location: Göteborg

Re: Någon i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig?

Post by Lusse » 17 Oct 2017, 05:15

Kan det här vara till någon hjälp.




I tredje filmen tar dom av cylindern..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
HPI Baja 5B Byggd från ingenting..

Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Re: Någon i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig?

Post by Stefan » 17 Oct 2017, 06:35

Jätteschysst, tack!

Jag kollade lite på Youtube igår och det kanske inte är så knepigt. Bara det att jag aldrig gjort just detta.

När man ska sätta tillbaka cylindern och klämma ihop kolvringen, ska den sitta i något särskilt läge? Dvs öppningen vid något visst klockslag eller vid någon markering av något slag?

Såg i en film att de lutade cylindern lite så att de fick på den bak först och sedan jobbade sig framåt. Är det rätt teknik el ska man hålla cylindern plant mot kolven?

Jag har en tendens att vilja dra skruvar lite för hårt - "bara lite till så vet jag att den sitter". Hur hårt ska man dra cylinderbultarna mtp aluminium?

Mvh Stefan

User avatar
Smurfen
Posts: 1055
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Någon i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig?

Post by Smurfen » 20 Oct 2017, 12:51

Finns en tapp på kolven så den måste sitta rätt.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest