Oktanens inverkan på effekten i en LS motor?

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
waqr
Phone Number: 0709998877

Oktanens inverkan på effekten i en LS motor?

Post by waqr » 05 Mar 2010, 12:36

Det har ju debatteras flera gånger kring detta med om ett högre oktantal på bensinen ex 98 alt 99 ger mer effekt i våra små bensinmotorer. En del hävdar att de märker skillnad medans andra hävdar att motorns tändsystem är anpassat för 95 oktanig bensin och att ett högre oktantal därmed inte ger någon skillnad.

Har dock en fundering kring detta efter att jag läst på lite i ämnet!

Som jag förstått det så fungerar en motor optimalt när det är tändstiftet som antänder luft/bränsle blandningen i cylindern. Vad som dock händer i en motor när luft/bränsle blandningen komprimeras är ju att tempen går upp vilket kan leda till att bensinen självantänder och skapar en liten explosion i cylindern (knackning) Detta fenomen ökar ju också om man höjer kompressionen genom att exempelvis montera en tunnare packning då luft/bränsleblandningen trycks ihop än mer och därmed skapar ännu högre temperaturer i cylindern. Nu till min egentliga fråga:

Borde inte detta kunna innebära att man faktiskt skulle gynnas av användandet av en mer högoktanig bensin om man ex höjt kompressionen i en motor (för att därmed kunna undvika att den självantänder och istället antänds av tändstiftet)

Hoppas ni förstår min fråga :oops:
Letar Baja 5B

Sponsor

Sponsor

MrKnopfler
Phone Number: 0705919847

Re: Oktanens inverkan på effekten i en LS motor?

Post by MrKnopfler » 05 Mar 2010, 21:15

I teorin borde 98oktan ge mer effekt än 95. Men motorn kanske är så lite att det inte märks.
Hade en Jetta -88 och den märktes det skillnad på om man drog husvagn å hade 95 i tanken
och tankade 98 när det nästan var tomt i tanken. Bränsleförbrukningen sjönk jämfört med 95
och bilen kändes piggare
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2010, 21:36

Jag tror det är bra att köra på högoktanigt om man har en motor med skaplig effekt i.
Eftersom tändningen är vad den är, dvs en kompromiss, så kan den vara för tidig för vissa varvtal, och det gör att risken för spikningar är större.
Har man hög effekt i motorn så blir arbetstrycket högre, temperaturerna är högre osv, allt detta är faktorer som gör att motorn kan spika. Kostar inte mycket extra med 98 heller, så varför chansa?
Jag kör på v-power :)

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 05 Mar 2010, 22:08

Rallyfinnen wrote:Jag tror det är bra att köra på högoktanigt om man har en motor med skaplig effekt i.
Eftersom tändningen är vad den är, dvs en kompromiss, så kan den vara för tidig för vissa varvtal, och det gör att risken för spikningar är större.
Har man hög effekt i motorn så blir arbetstrycket högre, temperaturerna är högre osv, allt detta är faktorer som gör att motorn kan spika. Kostar inte mycket extra med 98 heller, så varför chansa?
Jag kör på v-power :)
Jag med ... Om inte annat så är moton lite renare...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Post Reply