Balansfaktor på vevar
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Balansfaktor på vevar
Tack för komplimangen! Det krävs 'bara' tid och intresse för att lära sig...
All info finns på nätet, och så får man prova sig fram och göra lite misstag på vägen förståss..
All info finns på nätet, och så får man prova sig fram och göra lite misstag på vägen förståss..
Re: Balansfaktor på vevar
Kul tråd man hitta
Tänkte att jag skulle rikta min vevaxel som är lite v formad.. hur raka vill/bör man få dom? testat lite men tycker det är svårt att få den helt perfekt. Hur gör man lättast när man riktar? har kört lite med en plastklubba..
Btw vill man ha den helt i balans? tänkte att det vore bra om den fortsätter lite när kolven står still? det är inte så att dom är snedviktade åt samma håll?
Tänkte att jag skulle rikta min vevaxel som är lite v formad.. hur raka vill/bör man få dom? testat lite men tycker det är svårt att få den helt perfekt. Hur gör man lättast när man riktar? har kört lite med en plastklubba..
Btw vill man ha den helt i balans? tänkte att det vore bra om den fortsätter lite när kolven står still? det är inte så att dom är snedviktade åt samma håll?
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Balansfaktor på vevar
Motvikten ska nog helst sitta rakt motsatt vevtappen för att motverka kolvens rörelse upp och ner, så när veven hänger fritt ska vevtappen vara rakt upp.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Balansfaktor på vevar
Krävs en mätjigg med indikatorklocka för att mäta ut rakheten....liknande denna:
Re: Balansfaktor på vevar
Jo gjorde mig en enkel jigg.. fick 0.06mm på den dåliga sidan var lite fundersam om jag behöver sikta på 0.00Dave wrote:Krävs en mätjigg med indikatorklocka för att mäta ut rakheten....liknande denna:
download/file.php?id=7691&mode=view
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Balansfaktor på vevar
Ska nog ner under 0.05 iallafall....
Jag plågar det inte mer än till 2/100 men det är kul när den blir helt rak!
Jag plågar det inte mer än till 2/100 men det är kul när den blir helt rak!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Balansfaktor på vevar
6 hundringar är mycket, 2 tycker jag är gränsfall, helst under 1 tycker jag. Speciellt om det ska varvas lite. Zenoah-vevar original brukar som mest ligga på 2-3 någonstans.
Man ska inte använda dubbhålen i veven när man mäter, dom är inte alltid centrerade av någon orsak. Men detta är ju egentligen inte balansering, utan riktning av vev. Finns någon separat tråd för det skulle jag tro?
Man ska inte använda dubbhålen i veven när man mäter, dom är inte alltid centrerade av någon orsak. Men detta är ju egentligen inte balansering, utan riktning av vev. Finns någon separat tråd för det skulle jag tro?
Re: Balansfaktor på vevar
Ok tack.. hittade inte någon annan tråd om detta, sry för OTRallyfinnen wrote:6 hundringar är mycket, 2 tycker jag är gränsfall, helst under 1 tycker jag. Speciellt om det ska varvas lite. Zenoah-vevar original brukar som mest ligga på 2-3 någonstans.
Man ska inte använda dubbhålen i veven när man mäter, dom är inte alltid centrerade av någon orsak. Men detta är ju egentligen inte balansering, utan riktning av vev. Finns någon separat tråd för det skulle jag tro?
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests