Förgasartråden för Walbro WT813
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Förgasartråden för Walbro WT813
Här samlar vi tips om grundinställningar och annan bra info om Walbro WT813 !
Symptom, fel, åtgärder och annat som kan hjälpa andra att hitta och åtgärda problem.
Symptom, fel, åtgärder och annat som kan hjälpa andra att hitta och åtgärda problem.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Förgasartråden för Walbro WT813
Lyckades på tredje försöket kullagra spjällaxeln på en 813, dom två första sket sig med acc-pumpen och blev till 990 istället. Första försöket var att sätta lagret innanför acc-pumpen, men det stora hålet runt axeln gjorde att kulan trillade ur.. Andra försöket var som detta, men jag skulle limma lagret med locktite. Naturligtvis kröp lite locktite in till kolven för acc-pumpen, och den satt fast.
Här kommer lite bilder på det lyckade försöket.
Centrerar med en (rak) choke-axel
Borrar med en 5/16" borr
På acc-pump sidan ett väldigt grunt hål
Sedan slipat och borrat några hål så den kemiska metallen ska fästa ordentligt
Håller lagret på plats med en axel inför kladdandet med kemisk metall.
Gjort nytt spår för clipset i spjällaxeln
Färdigt med lite färg på:
Om inte centreringen av lagerbanan lyckas helt så kan axeln kärva i det gamla hålet. Då kan man ta en liten rund fil och fila tills filen går mot inre lagerbanorna, då ska axeln löpa fritt. I början borrade jag upp hela hålet till större diameter, men det ger mera luftläckage runt axeln på tomgång, så att fila lite om det behövs verkar funka bättre. Man kunde kanske ta en 3/16 borr istället för fil också, och använda lagren som styrning.
Samma princip gäller för andra förgasare, men man försänker lagren helt på båda sidorna när det inte är en acc-pump i vägen.
Kullager (tips från wrep)
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=6197
Borr köpte jag på engelska ebay, dom kör ju fortfarande lite tum-storlek där borta.
Här kommer lite bilder på det lyckade försöket.
Centrerar med en (rak) choke-axel
Borrar med en 5/16" borr
På acc-pump sidan ett väldigt grunt hål
Sedan slipat och borrat några hål så den kemiska metallen ska fästa ordentligt
Håller lagret på plats med en axel inför kladdandet med kemisk metall.
Gjort nytt spår för clipset i spjällaxeln
Färdigt med lite färg på:
Om inte centreringen av lagerbanan lyckas helt så kan axeln kärva i det gamla hålet. Då kan man ta en liten rund fil och fila tills filen går mot inre lagerbanorna, då ska axeln löpa fritt. I början borrade jag upp hela hålet till större diameter, men det ger mera luftläckage runt axeln på tomgång, så att fila lite om det behövs verkar funka bättre. Man kunde kanske ta en 3/16 borr istället för fil också, och använda lagren som styrning.
Samma princip gäller för andra förgasare, men man försänker lagren helt på båda sidorna när det inte är en acc-pump i vägen.
Kullager (tips från wrep)
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=6197
Borr köpte jag på engelska ebay, dom kör ju fortfarande lite tum-storlek där borta.
Re: Förgasartråden för Walbro WT813
Har skruvat bort spjälaxlen på min 813,då for en liten kula iväg
Hittar ingen sprängskiss som man kan se hur det ska vara men tror att det bara ska vara att stoppa tillbaka den?
Sitter en liten mässingsbit som är fjäderbelastad i hålet,inget annat som fattas?
Hittar ingen sprängskiss som man kan se hur det ska vara men tror att det bara ska vara att stoppa tillbaka den?
Sitter en liten mässingsbit som är fjäderbelastad i hålet,inget annat som fattas?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Förgasartråden för Walbro WT813
Japp, bara att smälla ihop
Urtaget i axeln ska trycka på kulan, och kulan ska trycka på mässingskolven, och fjädern ska trycka tillbaks kolven, så fjädern sitter längst in bakom kolven.
Urtaget i axeln ska trycka på kulan, och kulan ska trycka på mässingskolven, och fjädern ska trycka tillbaks kolven, så fjädern sitter längst in bakom kolven.
Re: Förgasartråden för Walbro WT813
Då tackar man för det,hur är grundinställningen på en 813?
Kör på H=1 5/8 L=1 1/8 på min 990,är det samma på denna?
Ska sitta på en 29,5 fullmod.
Kör på H=1 5/8 L=1 1/8 på min 990,är det samma på denna?
Ska sitta på en 29,5 fullmod.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Förgasartråden för Walbro WT813
Har haft isär en 813 som behövde en genomgång....
Såg ut såhär innan
Såg ut såhär innan
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Förgasartråden för Walbro WT813
Var väldigt nyfiken på hur mycket skit den faktiskt dragit i sig och blev väldigt förvånad....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Förgasartråden för Walbro WT813
Har du hittat nån sprängskiss på 813 /990 eller är det ett faktum att det går bra att plugga accpumpen med kemisk metall eller packningssilicon?Rallyfinnen wrote:Lyckades på tredje försöket kullagra spjällaxeln på en 813, dom två första sket sig med acc-pumpen och blev till 990 istället.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Förgasartråden för Walbro WT813
Testade att helt enkelt plugga pumpkanalen med packningssilicon och göra en 990 av en gammal utsliten 813.
Funkar, men jag upplevde den tappa lite botten jämfört med accpumpen faktiskt.
Soppan tog slut mitt i nålningen men det funkade finfint annars!
Funkar, men jag upplevde den tappa lite botten jämfört med accpumpen faktiskt.
Soppan tog slut mitt i nålningen men det funkade finfint annars!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests