Passade på att bänka min motor från 5T´n också när den ändå var ur bilen.
Förgasaren (WT813) är bra sliten och svårjusterad på den, men jag har varit väldigt nöjd med prestandan hittills.
BLÅ: DT005 Zen36mm 28,5cc (motorn i Nutechen)
RÖD: OBR FullMod 30,5 (tillfixad från 5T´n)
LILA: OBR FullMod 30,5 (Maltes med 990)
Pipan är en V2 Dominator odämpad med egen dämpare på.
Re: Motor Benchmark
Posted: 15 Apr 2012, 21:01
by Rallyfinnen
Bra register! Vad körde du för koppling i svepen?
Re: Motor Benchmark
Posted: 15 Apr 2012, 21:10
by Dave
Rallyfinnen wrote:Bra register! Vad körde du för koppling i svepen?
Original koppling med 6k fjäder tror jag......orkade inte plocka i min 3k fjäder jag har haft innan, men det funkar fint ändå verkar det som....
Re: Motor Benchmark
Posted: 13 Oct 2012, 21:21
by Rallyfinnen
Kom en mupp med en massa lådor till verkstan idag..
Vi körde två motorer med två pipor i bänken.
Först har vi en Dogpile 29,5 med Bartalone Torpedo och VRC Propipe
Sedan värstingen, en TS 30,5 reed..
Nytt bäkrekoord både på maxvarv och effekt Gissa om muppen såg belåten ut när han såg resultatet!
Labbade lite med den justerbara tändningen på den också std till +8,5 (enligt markeringen på kåpan):
Standard tändvinkel var klart sämst, sedan flyttades registret runt lite beroende på, men vi kom fram till att +6 var en rätt bra kompromiss med torpedo-pipan iallafall.
Re: Motor Benchmark
Posted: 13 Oct 2012, 21:50
by Dave
Kul att se lite fart i den här tråden igen !
Att det var så brutal skillnad på TS Reeden trodde jag nog inte......och framförallt inte att Propipen bara skulle ge en massa varv utan att lämna nån vidare effekt....
Kul också att se hur tändningen påverkade !
Riktigt surt att jag inte hann med ett besök idag !
Re: Motor Benchmark
Posted: 13 Oct 2012, 22:07
by Malte
Ja, idag var det en rolig dag! Äntligen en motor med lite krut i!
Några korta klipp på våran finske rallymupp under arbete! Satan vad det varvade!
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Tack för trevlig dag!
Re: Motor Benchmark
Posted: 14 Oct 2012, 00:24
by Robban
Hårdrock !!
Re: Motor Benchmark
Posted: 15 Oct 2012, 18:52
by Burnout
wow! den ju grymt motor!
Re: Motor Benchmark
Posted: 15 Oct 2012, 19:06
by Robban
Injengör Finsk är juh verkligen vacker i sina ljusblåa hörlurar
Re: Motor Benchmark
Posted: 15 Oct 2012, 19:44
by Rallyfinnen
Robban wrote:Injengör Finsk är juh verkligen vacker i sina ljusblåa hörlurar
Naturligtvis har man koll på senaste verkstads-modet och köper accessoarer därefter!
Kan ju tillägga att torpedo-pipan är ganska toppig och inriktad mer på hög effekt än brett register, det ser man på DP motorn också. Men TS-motorn i sig är ett riktigt kraftverk, och det gör att den levererar ordentligt ihop med torpedon! Snabbaste kombon på en bakhjulsdriven bil på en öppen bana (Sandhem tex) är nog med Pro-Pipan, i princip allt över 2Nm spinner bort på grus, och den ligger däromkring i ett otroligt brett register. Torpedo-pipan kommer att ge en brutal karaktär som sannolikt blir ganska svårkörd, men Malte har ju övat med 50cc, så han borde veta hur det är
Re: Motor Benchmark
Posted: 28 Oct 2012, 18:40
by Dave
Håller på med ett nytt projektbygge som ska säljas och bänkade idag motorn till den bilen.
En portad 290 som fått svarvad och lättad kolv, och portning som liknar Full-Mods.
Blå är 290´n och som jämförelse, den svarta, är motorn från min 5T (omportad OBR FullMod 30,5)
Re: Motor Benchmark
Posted: 28 Oct 2012, 18:53
by Robban
Körde du dom med olika pipor?
Re: Motor Benchmark
Posted: 28 Oct 2012, 19:06
by Dave
Robban wrote:Körde du dom med olika pipor?
Ja, min FullMod gick med V2 Dominatorn, och 290´n med en sidmonterad Dominator !
Missade det !
Re: Motor Benchmark
Posted: 28 Oct 2012, 19:07
by Robban
Sköt dej för fasen!
Re: Motor Benchmark
Posted: 28 Oct 2012, 19:13
by Dave
Robban wrote:Sköt dej för fasen!
Dom som kan läsa ser ju av svepnamnet vilken pipa det är, men tänkte inte på dig....