Motor Benchmark

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Motor Benchmark

Post by Lusse » 05 Jan 2012, 21:05

Dave wrote:
Lusse wrote:När kan du tänka dig att bänka min motor?
Närsomhelst !
Bänken har väl fått sin inkörning också vid det här laget :D
Jag åker bort på torsdag och är borta i 14 dagar , efter det vilken helg som helst. Jag kommer upp...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 05 Jan 2012, 21:10

Lusse wrote:Jag åker bort på torsdag och är borta i 14 dagar , efter det vilken helg som helst. Jag kommer upp...
Det blir bra det !
Hojta när du kommer hem igen bara !

:thumbsup:

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Motor Benchmark

Post by Lusse » 05 Jan 2012, 22:30

Jag gör så. :thumbsup:
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Motor Benchmark

Post by S 500 R » 05 Jan 2012, 23:19

Lusse wrote:Jag gör så. :thumbsup:
Säg till mig med när du åker Lusse.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Motor Benchmark

Post by jebogren » 06 Jan 2012, 10:16

hur är resultatet jämfört med tex ONB bänk på den motor du bänkat nu?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 06 Jan 2012, 11:40

jebogren wrote:hur är resultatet jämfört med tex ONB bänk på den motor du bänkat nu?
OBR´s bänk visar mer effekt.
Har i 20 minuter försökt hitta OBR´s dynoresultat på sin 30,5 FullMod men nu ger jag upp.....

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Motor Benchmark

Post by J.A racing » 06 Jan 2012, 13:43

PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 07 Jan 2012, 12:50

Håller på och kör in mitt senaste bygge......
Zen 36mm med 28mm vev och en 668 förgasare på den.'

Har inte nålat in den nåt, men var så vansinnigt nyfiken på hur den beter sig i bänken så jag var tvungen att dra ett par snälla svep med originalburken till 5T.....

Jämfört med en OBR 30,5cc med 990 förgasare.

Image
Last edited by Dave on 23 Feb 2012, 09:39, edited 1 time in total.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Motor Benchmark

Post by J.A racing » 07 Jan 2012, 12:56

:thumbsup: ser ju riktigt lovande ut.

Vad kalibrerar du mot, alltså vad säger att 1 hk är en hk?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 07 Jan 2012, 13:04

J.A racing wrote::thumbsup: ser ju riktigt lovande ut.

Vad kalibrerar du mot, alltså vad säger att 1 hk är en hk?
Den roterande massan man accelererar är känd (uppgifter från Bosch) och om man snurrar upp den i varv och helt kopplar loss den drivande enheten och låter massan "rulla" ner, ska den effektkurvan vara helt rak på 0 hp och 0 Nm.
Då vet man att den mäter som den ska, med kompensationen för rullmotstånd osv.....

Har inte fått upp bänken i rätt varv än, men kalibreringen blir bara bättre och bättre ju högre upp i varv man kommer.
Har kommit till ungefär 13000rpm med kalibreringen, så det är inte 100% än, men kurvan som ska ligga på 0 hela vägen är så nära man kan komma just nu.....

Tills vi hittar nåt som kan varva 20k får det duga.....

Drar upp nedrullningen i samma bild:

Image
Last edited by Dave on 23 Feb 2012, 09:44, edited 1 time in total.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 07 Jan 2012, 13:12

Innehåll deklarerat tidigare i tråden.
Last edited by Dave on 23 Feb 2012, 09:46, edited 1 time in total.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Motor Benchmark

Post by J.A racing » 07 Jan 2012, 13:34

Mer komp = mer botten.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Motor Benchmark

Post by Bjuggen » 07 Jan 2012, 17:12

Tänkte precis nämna det. Riktigt fet botten. Perfekt banmotor :worship:
Billös expertkommentator..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Motor Benchmark

Post by Rallyfinnen » 07 Jan 2012, 17:15

Kanske OBR tagit lite mer på porttiderna så den tappat mer botten. Sedan är det ju som sagt fråga om komp också.

Angående inertian på generatorn i bänken så är det inte uppgifter från Bosch, utan uppmätt av brorsan när han byggde sin bänk med likadan generator.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 07 Jan 2012, 17:23

Rallyfinnen wrote:Kanske OBR tagit lite mer på porttiderna så den tappat mer botten. Sedan är det ju som sagt fråga om komp också.

Angående inertian på generatorn i bänken så är det inte uppgifter från Bosch, utan uppmätt av brorsan när han byggde sin bänk med likadan generator.

Ah, my bad !
:D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests