Motor Benchmark

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Motor Benchmark

Post by Bjuggen » 10 Jan 2012, 20:12

Vad hamnar denna i för bil??
Billös expertkommentator..

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11529
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 10 Jan 2012, 20:16

Lusse wrote:Det här blir ju bara intressantare och intressantare. Måste få bänka min BZM och gärna hjälp med att porta den lite gran...???? :worship:
Din BZM 28,5cc ju en av de motorerna som bänken byggdes för att testa ;)

Skulle ju vara svinkul att testa en Pro50 och en Twin, men jag vetetusan om skiten håller för det :D

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11529
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 10 Jan 2012, 20:20

Bjuggen wrote:Vad hamnar denna i för bil??
Skulle spontant bara trôka ner den i Nutechen, men JetPropipan är ju en hel hp tröttare vid 10k än en V2 Dominator.....

User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: Motor Benchmark

Post by Burnout » 10 Jan 2012, 20:22

Dave wrote:
Skulle ju vara svinkul att testa en Pro50 och en Twin, men jag vetetusan om skiten håller för det :D
Självklart måste testa min twin!!!
Jag ända ska plocka ur twin från 5t pga ska göra nytt "5t"!
Så inget problem mig bara säg till mig om någon dag ska bänka så jag komma upp! :thumbsup:

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Motor Benchmark

Post by huSSe » 10 Jan 2012, 20:39

Dave wrote:
Lusse wrote:Det här blir ju bara intressantare och intressantare. Måste få bänka min BZM och gärna hjälp med att porta den lite gran...???? :worship:
Din BZM 28,5cc ju en av de motorerna som bänken byggdes för att testa ;)

Skulle ju vara svinkul att testa en Pro50 och en Twin, men jag vetetusan om skiten håller för det :D

vi får se kanske det blir nåt till fällle att du får testa en super fifty i bänken??? :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11529
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 10 Jan 2012, 20:47

huSSe wrote: vi får se kanske det blir nåt till fällle att du får testa en super fifty i bänken??? :thumbsup:
Vore kul, men jag tror bänken behöver mer motstånd för en sån motor....likadant med twinnen.....skulle behöva dubbla generatorer !
:thumbsup:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11529
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 10 Jan 2012, 20:52

Och så var jag ju bara tvungen att testa VRC Propipan till MCD
Maxtemp 94°C

36mm 28,5cc Zen-WT668
Image

Och testade även VRC BigBore pipan......tog den sidmonterade endast, eftersom den bakhängda verkar ge i det närmaste identiska kurvor.

Maxtemp 89°C

36mm 28,5cc Zen-WT668
Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11529
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 23 Feb 2012, 11:11

Alla svep uppdaterade från sida 6 !

Ny setup och config på bänken gjorde att jag blev tvungen att redigera alla svep.... :doh:
Observera att effekten inte är det viktiga, utan att Rallys och min bänk visar hyffsat samma resultat.
Nu ligger det väldigt nära varandra med några % skillnader kvar, men i det stora hela visa våra bänkar samma resultat.

Beklagar att effektkurvorna än en gång blir justerade neråt..... :sunglasses:

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Motor Benchmark

Post by Malte » 23 Feb 2012, 11:25

Ursäkta att jag gör årets trådkapning, men jag tycker denna film kan vara relevant i denna tråden. Image

[youtube][/youtube]

Annars kommer kanske svaret snart?

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Motor Benchmark

Post by Rallyfinnen » 23 Feb 2012, 18:29

:cheesy: :cheesy:


User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11529
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 29 Feb 2012, 20:08

Har ingen vettig motor till min originalbil än, så jag tänkte montera den 23cc CY motorn som satt i när jag köpte den.....
Tyckte den kändes knepig när jag vred runt svänghjulet, och märkte att veven kunde röra sig över 1mm i axial ledd !
Rev isär, bytte lager och packboxar, schimsade upp veven och ihop igen.
Hade ingen ny 32mm kolvring, så jag monterade den gamla igen.
Tyvärr finns det nästan ingen kompression kvar alls i den.....

Körde den med 5T burken och gav den blå kurva i bänken.
Jämförelsen är motorn i Nutechen 28,5cc Zen 36mm.

Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Motor Benchmark

Post by Rallyfinnen » 29 Feb 2012, 20:13

Den lär ju inte spinna loss i onödan :lol2: Men med trimmad vikt istället för trimmad motor kommer man långt ändå!
Du kanske skulle kosta på den en kolvring..?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11529
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 29 Feb 2012, 20:27

Rallyfinnen wrote:Den lär ju inte spinna loss i onödan :lol2: Men med trimmad vikt istället för trimmad motor kommer man långt ändå!
Du kanske skulle kosta på den en kolvring..?
Nej nej.....den ska inte bli gammal som 23cc.....nu har jag ju en bra bottendel som det ska sitta ett 26cc kit på sen.....
Men det får nog bli ordentligt halt om det ska bli några donuts på gatan :D

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11529
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 15 Apr 2012, 16:51

Visst har ni varit nyfikna på vad olika äckelburkar gör med effekten i en original CY26cc ?
Nähä.... ?
Nä, men jag var det, och bänkade min nya fina motor med de tre originalburkarna jag känner till och vår älskade SS-pipa som jämförelse.

Motorn är en endast inkörd CY 26cc med WT668 förgasare på.
Kopplingen är original med 6k fjäder.
Bränslet är V-Power/98okt med 4% Castrol TTS olja


Såhär ser det ut !

BLÅ: HPI 5T burk
RÖD: FG burk
GRÖN: HPI RTR "Snabelburk"
SVART: HPI SS-pipa
CY26cc med alla burkar+SS 20120415.jpg
Som ni se är den gamla RTR-burken rena tramset.
Om jag inte minns fel gav en motor vi bänkade hos Rally MER effekt utan nån burk alls, än med den !
Testets tveklösa looser är helt klart SS-pipan !
Tänk att HPI lyckats tillverka en pipa som är sämre än en burk.....som dessutom väsnas helt vansinnigt......helt sanslöst !

5T burk FTW !!!
:rock2:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests