Motor Benchmark

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Motor Benchmark

Post by Bjuggen » 28 Dec 2011, 21:49

Klockrent :hmm: :thumbsup:
Billös expertkommentator..

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Motor Benchmark

Post by Rallyfinnen » 28 Dec 2011, 21:52

Dom var ju skapligt lika, mest skillnad på topp.
Beror lite på portningen/pipan också hur man kan gå på gasen på låga varv, men det spelar ju ingen större roll om man är under dom varv där en normal koppling går in sedan när motorn sitter i bil.
Har du några kurvor med andra pipor? Jag är lite förvånad att kurvorna är såpass identiska med två olika portningar/motorer. Longroden borde ju ge lite andra porttider även om portningen skulle vara identisk.
Om du får toppar eller dalar i kurvan på samma ställen med olika pipor så kan det bero på resonans i rem odyl, men annars tror jag inte det är mycket att hänga upp sig på. Lägger du till rullar så lägger du till friktion, och då får du inte med lika mycket på topp när effekten dalar.

Hur tog du ut medelkurvan? Någon funktion jag missat..?

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Motor Benchmark

Post by huSSe » 28 Dec 2011, 21:54

en referens kurva alltså?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Dec 2011, 21:56

Och här är jämförelsen på den dämpade Propipen :
OBR 3mmLR vs Std 30,5 Propipe S.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:41, edited 1 time in total.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Dec 2011, 22:00

Rallyfinnen wrote:Dom var ju skapligt lika, mest skillnad på topp.
Beror lite på portningen/pipan också hur man kan gå på gasen på låga varv, men det spelar ju ingen större roll om man är under dom varv där en normal koppling går in sedan när motorn sitter i bil.
Har du några kurvor med andra pipor? Jag är lite förvånad att kurvorna är såpass identiska med två olika portningar/motorer. Longroden borde ju ge lite andra porttider även om portningen skulle vara identisk.
Om du får toppar eller dalar i kurvan på samma ställen med olika pipor så kan det bero på resonans i rem odyl, men annars tror jag inte det är mycket att hänga upp sig på. Lägger du till rullar så lägger du till friktion, och då får du inte med lika mycket på topp när effekten dalar.

Hur tog du ut medelkurvan? Någon funktion jag missat..?
Nja porttiderna är ju samma på LongRod väl ?
Samma slag, men cylindern sitter lite högre upp bara..... :hmm:
Tror jag ;)

Har MASSOR av kurvor, men funktionen jag trodde räknade medel, verkar lite fishy......fasen också......verkar inte som jag kan använda den funktionen..... :hammer:
Får väl skippa det helt enkelt !

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Dec 2011, 22:04

Jag börjar om !

Drar upp bilderna med varje pipa för sig istället !
:curse:

Håll i er nu.......här är bänkningen med snuskburken som sitter på 5T !
OBR 30,5 FM 5T Originalburk 5svep.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:40, edited 1 time in total.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Dec 2011, 22:06

MCD CPI Pipan som Stefan hade på sin Promod i sini MCD !
Dämpad !
OBR 30,5 FM -S-CPI MCD 4svep.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:39, edited 1 time in total.

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Motor Benchmark

Post by Malte » 28 Dec 2011, 22:07

Hmm. Ur effekthänseende var det inte direkt till Longroddens fördel.. Intressant!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Dec 2011, 22:08

ProPipen till MCD.
Dämpad !
OBR30,5 FM -S- ProPipe MCD 5svep.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:36, edited 1 time in total.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Dec 2011, 22:11

Dämpad ProPipe till HPI Baja5 sidmonterad.
OBR30,5 FM -S- ProPipe Side 5svep.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:36, edited 1 time in total.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Motor Benchmark

Post by Rallyfinnen » 28 Dec 2011, 22:12

Hoppsan, det var nästan för bra för en snuskburk! :hmm:

Porttiderna ändras (åtminstone i teorin) med longrod för att kolvens rörelsemönster ändras med längre vevstake. Med kortare vevstake stannar kolven längre i ND, och man får alltså längre porttider på kanaler och utblås. Vet inte vad skillnaden blir i praktiken, det kan ju vara försumbart.. skulle vara rätt enkelt att mata in det i något program för att räkna porttider iofs.. (därför ska dom programmen altid ha längden på vevstaken också, annars går det inte att beräkna porttider från porthöjd)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Dec 2011, 22:13

Rallyfinnen wrote:Hoppsan, det var nästan för bra för en snuskburk! :hmm:

Porttiderna ändras (åtminstone i teorin) med longrod för att kolvens rörelsemönster ändras med längre vevstake. Med kortare vevstake stannar kolven längre i ND, och man får alltså längre porttider på kanaler och utblås. Vet inte vad skillnaden blir i praktiken, det kan ju vara försumbart.. skulle vara rätt enkelt att mata in det i något program för att räkna porttider iofs.. (därför ska dom programmen altid ha längden på vevstaken också, annars går det inte att beräkna porttider från porthöjd)
Ja, jag tyckte Packos original 5B gick som satan i Skurup i våras, och det fick ju sin förklaring......detta är ju inte den burken vi bänkade i Sollebrunn, utan den nya stora burken !

Aha.....där ser man !
:worship:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Dec 2011, 22:15

Jetpro pipan till Nutech Thunderbolt2.
Odämpad !
OBR 30,5 FM -NS- JetPro NT 5svep.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:35, edited 1 time in total.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Dec 2011, 22:18

Maltes mördarpipa !
Odämpad Propipe sidmonterad.
OBR30,5 FM -NS- ProPipe Side 5svep.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !

....och samma pipa MED Jetpro ljuddämpare på !
OBR30,5 FM -NS- ProPipe Side Jetpro silencer 5svep.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:35, edited 1 time in total.

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Motor Benchmark

Post by huSSe » 28 Dec 2011, 22:18

du har inte provat hpi cpi pipan?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests