Motor Benchmark
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Då var bänken testad för första gången på allvar !
Nu var det inte "Bash-Day" utan "Dyno-Day" på schemat, och Bjuggen, Malte och Robban gjorde ett litet besök idag för lite skitsnack och allmänt flummande !
Fick klämma lite på Maltes Losi 5IVE-T och jisses vilken trevlig maskin det verkar vara !
Kan nog bli giftig i valfri håla framöver !!!
Skitkul hade vi iallafall, även om vädret knappast var till vår fördel, och att det krånglade lite med det mesta.
Något som verkligen kunde ha fått tråkiga följder var när metallbiten på generatorn som är till varvtalsgivaren lossade runt 15000 rpm och visslade förbi Bjuggens hörselskydd.....
Det var inte förrän efteråt vi såg märket i takfoten på garaget som man insåg rörelseenergin i den lilla plåtbiten.
Nu gick allt bra, och vi hann bänka en OBR FullMod 30,5cc med 3mm LongRod ihop med en dämpad ProPipe och en odämpad.
Här är resultatet !
De blå kruvorna är dämpad pipa och de röda odämpat.
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Nu var det inte "Bash-Day" utan "Dyno-Day" på schemat, och Bjuggen, Malte och Robban gjorde ett litet besök idag för lite skitsnack och allmänt flummande !
Fick klämma lite på Maltes Losi 5IVE-T och jisses vilken trevlig maskin det verkar vara !
Kan nog bli giftig i valfri håla framöver !!!
Skitkul hade vi iallafall, även om vädret knappast var till vår fördel, och att det krånglade lite med det mesta.
Något som verkligen kunde ha fått tråkiga följder var när metallbiten på generatorn som är till varvtalsgivaren lossade runt 15000 rpm och visslade förbi Bjuggens hörselskydd.....
Det var inte förrän efteråt vi såg märket i takfoten på garaget som man insåg rörelseenergin i den lilla plåtbiten.
Nu gick allt bra, och vi hann bänka en OBR FullMod 30,5cc med 3mm LongRod ihop med en dämpad ProPipe och en odämpad.
Här är resultatet !
De blå kruvorna är dämpad pipa och de röda odämpat.
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:42, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Lägger till referensen med nedrullningen också.
Så man ser att allt räknas med samma formel.
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Så man ser att allt räknas med samma formel.
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:42, edited 1 time in total.
Re: Motor Benchmark
Kan det stämma? Är det inte lite låga värden?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Lusse wrote:Kan det stämma? Är det inte lite låga värden?
Re: Motor Benchmark
Allt i USA är stort Lusse... Kanske lite "för" stort ibland
Re: Motor Benchmark
Skoj att få se pappret äntligen! Snyggt jobbat David!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Motor Benchmark
Verkar ju vara bra flås i den motorn!
Är det en ny, eller är det den han kört med innan? Var det den 'någon' bättrade på i höstas kanske..?
Malte har så många köpe-motorer, så det går inte att hålla reda på dom
Har du ändrat något på bänken så kuran blivit bättre nu, eller är det bara annan motor som gjorde det?
Är det en ny, eller är det den han kört med innan? Var det den 'någon' bättrade på i höstas kanske..?
Malte har så många köpe-motorer, så det går inte att hålla reda på dom
Har du ändrat något på bänken så kuran blivit bättre nu, eller är det bara annan motor som gjorde det?
Re: Motor Benchmark
Denna motor är köpt begagnad på HBF och har enligt uppgift rullat 4-5 tankar. Svårt att verifiera givetvis...
Den som är Finn/OBR förbättrad är inte uppstartad ännu.
Den som är Finn/OBR förbättrad är inte uppstartad ännu.
Last edited by Malte on 10 Dec 2011, 20:59, edited 1 time in total.
- huSSe
- Hedersmedlem
- Posts: 13568
- Joined: 30 Oct 2009, 19:20
- Phone Number: 0706663366
- Location: nollsexnoll
Re: Motor Benchmark
Även damernaRobban wrote:Allt i USA är stort Lusse... Kanske lite "för" stort ibland
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Motor Benchmark
Häfftigt! Tur att det gick bra och ingen blev skadad.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Malte wrote:Skoj att få se pappret äntligen! Snyggt jobbat David!
Ja nu är det bara resten kvar
Jag har finjusterat kurvan lite till, och nu körde vi med en annan koppling också......kan mycket väl vara min gamla koppling som var helt slut som ställde till det lite.....Rallyfinnen wrote:Verkar ju vara bra flås i den motorn!
Har du ändrat något på bänken så kuran blivit bättre nu, eller är det bara annan motor som gjorde det?
Det finns ju material till en teflon-koppling till som jag tänkte svarva till !
Den jag gjorde åt dig har hållt hyffsat eller ?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Motor Benchmark
Ok, du justerade filtreringen då antar jag? Hade du samma som mig innan? Man kan ju alltid justera ner den lite igen ifall man vill se nyanserna lite bättre, kan vara bra om man labbar med små ändringar men kan vara nyttigt när man jämför pipor också. Men det är ju bara att ändra värdet och öppna svepet igen, så har man det.
Jo, teflonkopplingen har funkat bra, lite gränsfall med 1:8 avgasfjädrarna bara, tomgången måste vara rätt låg för att den inte ska släpa i. Jag tycker der funkar helt ok med standardkoppling med extremt mjuk fjäder också.
Jo, teflonkopplingen har funkat bra, lite gränsfall med 1:8 avgasfjädrarna bara, tomgången måste vara rätt låg för att den inte ska släpa i. Jag tycker der funkar helt ok med standardkoppling med extremt mjuk fjäder också.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Rallyfinnen wrote:Ok, du justerade filtreringen då antar jag? Hade du samma som mig innan? Man kan ju alltid justera ner den lite igen ifall man vill se nyanserna lite bättre, kan vara bra om man labbar med små ändringar men kan vara nyttigt när man jämför pipor också. Men det är ju bara att ändra värdet och öppna svepet igen, så har man det.
Jo, teflonkopplingen har funkat bra, lite gränsfall med 1:8 avgasfjädrarna bara, tomgången måste vara rätt låg för att den inte ska släpa i. Jag tycker der funkar helt ok med standardkoppling med extremt mjuk fjäder också.
Nej jag rörde inte filtreringen....den står kvar på 0.3s, men jag trixade med "CD Value" för att få kurvorna att komma närmare 0-linjen......
Ska kika på kopplingen lite.....kan ju hända att det var så enkelt som att den inte var balanserad......
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Såå......då har man tillbringat en dag vid bänken !
Bänken funkar, men jag borde fixa nån löprulle till remmen för att förhindra att den fladdrar.
Blir en senare fråga !
Har dragit några svep med varje pipa på en OBR 30,5cc med standard +2 vev. 990 Förgasare och V-power med 4% Castrol TTS olja.
Kopplingsfjädern är en okänd sort, men släpper troligen runt 3000rpm, vilket gjorde den lite svårkörd med 990´n som ger duktigt med soppa om man bara öppnar spjället direkt. Fick smyga igång den lite så den började snurra massan i bänken innan det gick att plåga den upp i varv.
Först jämförelsen med den OBR 3mm LR motorn vi körde under Dyno-Day !
Odämpad sidmonterad ProPipe:
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Bänken funkar, men jag borde fixa nån löprulle till remmen för att förhindra att den fladdrar.
Blir en senare fråga !
Har dragit några svep med varje pipa på en OBR 30,5cc med standard +2 vev. 990 Förgasare och V-power med 4% Castrol TTS olja.
Kopplingsfjädern är en okänd sort, men släpper troligen runt 3000rpm, vilket gjorde den lite svårkörd med 990´n som ger duktigt med soppa om man bara öppnar spjället direkt. Fick smyga igång den lite så den började snurra massan i bänken innan det gick att plåga den upp i varv.
Först jämförelsen med den OBR 3mm LR motorn vi körde under Dyno-Day !
Odämpad sidmonterad ProPipe:
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !
Last edited by Dave on 03 Jan 2012, 21:43, edited 2 times in total.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Glömde bort en liten detalj.....
När jag hade 5 svep med pipan, tog jag ut en "medel" kurva med hjälp av programmet, som jag sen matchade med det svep som bäst liknade medianen.....detta svep kan jag sen använda för att jämföra mot andra pipor i samma graf.....
Ehh......nån som fattar ?
När jag hade 5 svep med pipan, tog jag ut en "medel" kurva med hjälp av programmet, som jag sen matchade med det svep som bäst liknade medianen.....detta svep kan jag sen använda för att jämföra mot andra pipor i samma graf.....
Ehh......nån som fattar ?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 15 guests