Tuned pipe -tråden

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Burnout » 03 Dec 2010, 22:16

Ja, nästan samma med original dominator, Bara skillnad med pris! :thumbsup:

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Lusse » 03 Dec 2010, 22:30

Det är nog mer skillnad än bara priset.. men det är billigt..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Rallyfinnen » 03 Dec 2010, 22:32

Bjuggen wrote:Vad är detta för pipa som KLG säljer??
Riktigt bra pris. För kort för att vara Rovan :hmm:

http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=4047
Ser ut som en KM, helt ok pris på den också.
http://www.rcmodelz.co.uk/product/km-tu ... xhaust.php

Tyvärr bänkade jag aldrig KM-pipan innan jag sålde den(från 'slaktkalven'), men den såg helt ok ut, väldigt lika originalet.

User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Burnout » 03 Dec 2010, 22:32

Lusse wrote:Det är nog mer skillnad än bara priset.. men det är billigt..
Ja, jag menar dessa samma form! :thumbsup:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Rallyfinnen » 03 Dec 2010, 22:35

Mer 'bang for the buck' än en riktig tror jag..
Frågan är egentligen om man vill betala mer för originalet. Vissa vill, andra inte..

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Lusse » 03 Dec 2010, 22:46

Det beror på vad man värderar. Effekt eller tyngd.Det är dom små detaljerna som gör det.....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Burnout » 03 Dec 2010, 22:56

Lusse wrote:Det beror på vad man värderar. Effekt eller tyngd.Det är dom små detaljerna som gör det.....
ja Helt Rätt ;)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Dave » 02 Jan 2011, 08:10

Lägger upp jämförelserna från gårdagens härjande här också från "Portningstråden"
Motorn är en portad RS 30,5cc med +2 vev

Dominator bakmonterad odämpad
Dominator 5T dämpad
GBE Sidebleed odämpad

Man ser tydligt hur den bakmonterade Dominatorn ger nästan 1hp mer än de andra piporna.

Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Dave » 02 Jan 2011, 08:14

Här är facit på portningen av min 36mm Zenoah.

Här bänkade vi även med Sam´s moddade Rovan Dominator (grön kurva)

Här ser man att 5T dominatorn ger bra vrid redan vid 8000rpm, och att en standard Dominator bakmonterad ger rejält med både vrid och effekt.....
5T pipan drar dock ur mer rpm ur motorn än någon av de andra.

Image

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Tuned pipe -tråden

Post by wrep » 07 Mar 2011, 20:44

En fundering? hur är teorin bakom en sidebleed eller vad de kallas? alltså med slutröret mitt på slut-konen ut åt sidan... beräknas en sådan på samma sätt som en konventionell pipa eller är det andra formler som gäller?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Rallyfinnen » 08 Mar 2011, 07:21

Borde inte spela någon roll.
Man kan även sticka in ändröret så det når in till den tjockaste delen på pipan, eller ta ut röret/rören i sidan, men alltid på den tjockaste delen på pipan, inte mitten på slutkon eller dylikt, det kommer sannolikt påverka effektkurvan.

Jag har byggt om min FS-piupa på detta sätt, och såg ingen förändring på effektkurvan, men den blev betydligt tystare med tre små side-bleed rör (man får räkna på totalarea om man använder flera rör).
David har en hembyggd dominator med ändröret intryckt i pipan, och den är också betydligt tystare på det sättet.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Dave » 08 Mar 2011, 08:32

Det enda som jag fattat det, ändröret ska göra är att släppa ut avgaserna.....
Som Rally skriver gjorde jag ett dykrör som täpptes till i änden till min egenbankade pipa, och borrade en massa små hål för att motsvara arean på ett 10mm hål i sidorna på den.....finns nåt filmklipp på ljudskillnaden också.....

Intressant att notera var att både vrid och varvvilligheten ökade märkbart med dämpningen monterad.....ren tur, men det funkade klockrent !

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: Tuned pipe -tråden

Post by nho1 » 10 Mar 2011, 20:45

Vad menar ni med "5T" Dominator vs "bakmonterad" Dominator"?
Menar ni sidmonterade dominatorn med "5T" dominator.
Är deto stor skillnad på dämpad bakmonterad dominator och odämpad bakmonterad dominator i effekt?
Är själv sugen på http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.7069/.f
Är sådan stor skillnad mot odämpade varianten?

Har dessutom blivit sugen på sidmonterade Mielke dämparen, dock lite dyrare?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Tuned pipe -tråden

Post by Dave » 10 Mar 2011, 21:17

nho1 wrote:Vad menar ni med "5T" Dominator vs "bakmonterad" Dominator"?
Menar ni sidmonterade dominatorn med "5T" dominator.
Är deto stor skillnad på dämpad bakmonterad dominator och odämpad bakmonterad dominator i effekt?
Är själv sugen på http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.7069/.f
Är sådan stor skillnad mot odämpade varianten?

Har dessutom blivit sugen på sidmonterade Mielke dämparen, dock lite dyrare?

Bakmonterad:

Image

Sidmonterad:

Image

5T modellen:

Image

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: Tuned pipe -tråden

Post by nho1 » 10 Mar 2011, 21:20

Ok, då först år jag. Den "5T" modellen var jag sugen på, men läste att den försämrade tyngdpukten i bilen på ett negativt sätt.
Någon större skillnad på effekt gällande dämpade vs odämpade bakmonterade dominatorn?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests