Effektkontrollsapparatur

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Bjuggen » 25 Mar 2011, 20:23

Orginal snuskburk borde ge i alla fall 14k.15k eller :hmm:
Har du provat utan burk? Finnens mätningar visar ju att äckelburken försämrar prestanda.
Billös expertkommentator..

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11638
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 25 Mar 2011, 20:25

Är du 100 på att den räknar varven rätt ?
10´k är ju bara lite mer än när kopplingen greppar......

Tror inte det är några problem att få dem att varva 14-15´k utan pipa.....

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Robban » 25 Mar 2011, 20:27

Nej det är jag inte iofs. Iofs så är skivan som sitter på generatorn snäppet mindre än den som sitter vid motorn. Kanske ska grejja lite med inställningarna.

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by waqr » 25 Mar 2011, 20:31

Härligt att se att du börjar få ordning på bänken Robban :thumbsup: Måste bara få mitt block så är min fyrbultade portade CY 27,2 redo för bänken :rock:
Letar Baja 5B

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by wrep » 25 Mar 2011, 20:33

Om skivan som sitter på generatorn är mindre borde du få ett högre varv på generatorn än på motorn ju...
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Robban » 25 Mar 2011, 20:34

waqr wrote:Härligt att se att du börjar få ordning på bänken Robban :thumbsup: Måste bara få mitt block så är min fyrbultade portade CY 27,2 redo för bänken :rock:
Härligt Danne! Ska bara få ordning på alla inställningar så. När jag tror jag är nära så skickar jag motorn som jag bänkat till Finnen så får han bänka den med så jämför vi siffror, så vet man att dom spelar ungefär lika.

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Robban » 25 Mar 2011, 20:37

wrep wrote:Om skivan som sitter på generatorn är mindre borde du få ett högre varv på generatorn än på motorn ju...
Ja så borde det väl bli va? Ska justera det där. Nu har jag en 6k fjäder på den kopplingen som sitter i motorn så den nyper lite tidigare. Man får laborera lite med det där. Man kanske skulle ta nån helg och åka till Finnen och idiot bänka så man får rätt siffror.. Han verkar juh vara bra på det där med nuffrer...

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Bjuggen » 25 Mar 2011, 20:40

Robban wrote:
wrep wrote:Om skivan som sitter på generatorn är mindre borde du få ett högre varv på generatorn än på motorn ju...
Ja så borde det väl bli va? Ska justera det där. Nu har jag en 6k fjäder på den kopplingen som sitter i motorn så den nyper lite tidigare. Man får laborera lite med det där. Man kanske skulle ta nån helg och åka till Finnen och idiot bänka så man får rätt siffror.. Han verkar juh vara bra på det där med nuffrer...
Borde man inte kunna använda en elmotor på tex 2hk som kalibreringsnormal???
Billös expertkommentator..

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Robban » 25 Mar 2011, 20:47

Nja.. Va juh nån diskution om det där i Rallys bänk tråd. Kommer inte ihåg varför man inte kunde använda en sån. Vore juh fint som fan. Då kunde man juh veta varv osv med.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11638
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 25 Mar 2011, 21:01

Bjuggen wrote:Orginal snuskburk borde ge i alla fall 14k.15k eller :hmm:
Har du provat utan burk? Finnens mätningar visar ju att äckelburken försämrar prestanda.
Sant !

Kom precis nu på att min senaste bänkning med Waqr´s gamla ESP portade motor inte är upplagd.....
Vi testade dessutom en SS pipa och den gav ju inte nån kul kurva precis....
:sunglasses:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11638
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 25 Mar 2011, 21:03

Robban wrote:Nja.. Va juh nån diskution om det där i Rallys bänk tråd. Kommer inte ihåg varför man inte kunde använda en sån. Vore juh fint som fan. Då kunde man juh veta varv osv med.
Det är för att en elmotor ger ett löjligt hårigt vrid direkt från det att den börjar rotera......och dessutom varvar dom ju sällan mer än 3k.....
Men för referensmätning kanske det kunde vara nåt.....

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Robban » 25 Mar 2011, 21:08

Ja kanske. Man kanske skulle köra med borrmaskin? Har ingen kompressor som klarar att köra roterande fil dessvärre. Det hade juh vart det ultimata.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11638
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 25 Mar 2011, 21:16

Robban wrote:Ja kanske. Man kanske skulle köra med borrmaskin? Har ingen kompressor som klarar att köra roterande fil dessvärre. Det hade juh vart det ultimata.
På tok för dålig effekt....
Blir ju varken hk eller nm ur en sån maskin.....

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11638
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 25 Mar 2011, 21:21

Det skulle ju behövas en 5,5kW elmotor med elektronisk mjukstart på som man sätter en remskiva på eller liknande för att få upp varvtalet 6ggr.
Rampa upp den på 4s eller nåt som skulle ge en hyffsad momentkurva kunde kanske funka....
Jobbigt att räkna ut allt bara när effekten skulle bli mindre än 1/6 pga alla förluster osv....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Rallyfinnen » 26 Mar 2011, 09:53

Robban wrote:Idag körde jag ett svep för att kolla hur det ser ut i programet. Fega lite så släppte av innan motorn varvat ur helt. Rally! Hur långa brukar dina inspelningar bli ett normalt svep? Jag tror juh att jag inte får med allt. 10500 varv känns juh lite. Eller? Vad varvar en originalare med original äckel pipa?

Här kommer reultatet. Ska köra ett ordentligt imorgon. När jag har nåt snöre till gasen... Vill fan inte ha näven precis ovanför remmen när jag kör. :oops:
Du får räkna på utväxlingen mellan motor och generator om du inte redan gjort det!
Kräng av remmen och mät diametern på båda remskivorna. Sedan dividerar du diametern på generatorns remskiva med diametern på motorns remskiva (eller var det tvärtom :hmm: lite tidigt på morgonen än..) och matar in det på utväxlingen (gear ratio). Då ska du nog se att varvtalet stämmer, alla friska motorer borde varva minst 14k, om du inte fegar :)
Det är ingen ide att stå och hålla på gasen när varvtalet slutat öka, bara dra ett svep tills varvtalet inte ökar längre, och så släppa gasen. Det tar olika lång tid beroende på vad motorn ger, men uppskattningsvis 15sek för en motor med äckelburk.

Jag brukar 'blippa' lite på gasen efter svepet när den varvar ner, så motorn får lite smörjning. En tvåtaktare tycker inte om att motorbromsa längre perieoder.

Kör så det ryker! :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests