Page 3 of 14

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 19:56
by Dave
Då var bänken testad för första gången på allvar !

Nu var det inte "Bash-Day" utan "Dyno-Day" på schemat, och Bjuggen, Malte och Robban gjorde ett litet besök idag för lite skitsnack och allmänt flummande !
Fick klämma lite på Maltes Losi 5IVE-T och jisses vilken trevlig maskin det verkar vara !
Kan nog bli giftig i valfri håla framöver !!!
:thumbsup:

Skitkul hade vi iallafall, även om vädret knappast var till vår fördel, och att det krånglade lite med det mesta.
Något som verkligen kunde ha fått tråkiga följder var när metallbiten på generatorn som är till varvtalsgivaren lossade runt 15000 rpm och visslade förbi Bjuggens hörselskydd.....
Det var inte förrän efteråt vi såg märket i takfoten på garaget som man insåg rörelseenergin i den lilla plåtbiten.
:doh:

Nu gick allt bra, och vi hann bänka en OBR FullMod 30,5cc med 3mm LongRod ihop med en dämpad ProPipe och en odämpad.

Här är resultatet !

De blå kruvorna är dämpad pipa och de röda odämpat.
Dämpad vs odämpad.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 20:21
by Dave
Lägger till referensen med nedrullningen också.
Så man ser att allt räknas med samma formel.
Dämpad vs odämpad.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 20:25
by Lusse
Kan det stämma? Är det inte lite låga värden?

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 20:29
by Dave
Lusse wrote:Kan det stämma? Är det inte lite låga värden?
:sunglasses:

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 20:49
by Robban
Allt i USA är stort Lusse... Kanske lite "för" stort ibland ;)

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 20:52
by Malte
Skoj att få se pappret äntligen! Snyggt jobbat David!

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 20:53
by Rallyfinnen
Verkar ju vara bra flås i den motorn!
Är det en ny, eller är det den han kört med innan? Var det den 'någon' bättrade på i höstas kanske..?
Malte har så många köpe-motorer, så det går inte att hålla reda på dom :)

Har du ändrat något på bänken så kuran blivit bättre nu, eller är det bara annan motor som gjorde det?

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 20:57
by Malte
Denna motor är köpt begagnad på HBF och har enligt uppgift rullat 4-5 tankar. Svårt att verifiera givetvis...
Den som är Finn/OBR förbättrad är inte uppstartad ännu.

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 20:57
by huSSe
Robban wrote:Allt i USA är stort Lusse... Kanske lite "för" stort ibland ;)
Även damerna

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 21:03
by J.A racing
Häfftigt! Tur att det gick bra och ingen blev skadad.

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 21:08
by Dave
Malte wrote:Skoj att få se pappret äntligen! Snyggt jobbat David!
:)
Ja nu är det bara resten kvar ;)
Rallyfinnen wrote:Verkar ju vara bra flås i den motorn!
Har du ändrat något på bänken så kuran blivit bättre nu, eller är det bara annan motor som gjorde det?
Jag har finjusterat kurvan lite till, och nu körde vi med en annan koppling också......kan mycket väl vara min gamla koppling som var helt slut som ställde till det lite.....
Det finns ju material till en teflon-koppling till som jag tänkte svarva till !
Den jag gjorde åt dig har hållt hyffsat eller ?

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 21:43
by Rallyfinnen
Ok, du justerade filtreringen då antar jag? Hade du samma som mig innan? Man kan ju alltid justera ner den lite igen ifall man vill se nyanserna lite bättre, kan vara bra om man labbar med små ändringar men kan vara nyttigt när man jämför pipor också. Men det är ju bara att ändra värdet och öppna svepet igen, så har man det.

Jo, teflonkopplingen har funkat bra, lite gränsfall med 1:8 avgasfjädrarna bara, tomgången måste vara rätt låg för att den inte ska släpa i. Jag tycker der funkar helt ok med standardkoppling med extremt mjuk fjäder också.

Re: Motor Benchmark

Posted: 10 Dec 2011, 22:08
by Dave
Rallyfinnen wrote:Ok, du justerade filtreringen då antar jag? Hade du samma som mig innan? Man kan ju alltid justera ner den lite igen ifall man vill se nyanserna lite bättre, kan vara bra om man labbar med små ändringar men kan vara nyttigt när man jämför pipor också. Men det är ju bara att ändra värdet och öppna svepet igen, så har man det.

Jo, teflonkopplingen har funkat bra, lite gränsfall med 1:8 avgasfjädrarna bara, tomgången måste vara rätt låg för att den inte ska släpa i. Jag tycker der funkar helt ok med standardkoppling med extremt mjuk fjäder också.

Nej jag rörde inte filtreringen....den står kvar på 0.3s, men jag trixade med "CD Value" för att få kurvorna att komma närmare 0-linjen......
Ska kika på kopplingen lite.....kan ju hända att det var så enkelt som att den inte var balanserad......

Re: Motor Benchmark

Posted: 28 Dec 2011, 21:41
by Dave
Såå......då har man tillbringat en dag vid bänken !
Bänken funkar, men jag borde fixa nån löprulle till remmen för att förhindra att den fladdrar.
Blir en senare fråga !

Har dragit några svep med varje pipa på en OBR 30,5cc med standard +2 vev. 990 Förgasare och V-power med 4% Castrol TTS olja.
Kopplingsfjädern är en okänd sort, men släpper troligen runt 3000rpm, vilket gjorde den lite svårkörd med 990´n som ger duktigt med soppa om man bara öppnar spjället direkt. Fick smyga igång den lite så den började snurra massan i bänken innan det gick att plåga den upp i varv.

Först jämförelsen med den OBR 3mm LR motorn vi körde under Dyno-Day !

Odämpad sidmonterad ProPipe:
OBR 3mmLR vs Std 30,5 Propipe NS.jpg
EDIT: FELAKTIG KURVA, SE SENARE I TRÅDEN !

Re: Motor Benchmark

Posted: 28 Dec 2011, 21:44
by Dave
Glömde bort en liten detalj.....

När jag hade 5 svep med pipan, tog jag ut en "medel" kurva med hjälp av programmet, som jag sen matchade med det svep som bäst liknade medianen.....detta svep kan jag sen använda för att jämföra mot andra pipor i samma graf.....
Ehh......nån som fattar ?
:hmm: