Motorbygge med RCMK-vevhus

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Motorbygge med RCMK-vevhus

Post by Rallyfinnen » 31 Mar 2013, 20:55

Jag vet inte vilken tråd jag skulle lägga denna, så det får bli en ny.
Receptet är ett RCMK-vevhus med dubbla lager, Modellsports externa tändning, egenportad 240-cylinder, lättad och coatad kolv, och lös ADA-topp.
Porttiderna på cylindern är nu omkring 157/130/180, kan bli justeringar på det senare.
I princip är det klart att börja plocka ihop, men hittade ingen ny kolvbult, får se om jag kan gräva fram någon som är tillräckligt frisk.

Image

Image

Image

Jag har redan tagit bort lite på toppen som inte får plats. Mer ska nog justeras, men det får jag göra efter provmontering i bilen.

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Re: Motorbygge med RCMK-vevhus

Post by Rallyfinnen » 01 Apr 2013, 20:27

Så har man lagt en dag till på denna..

Började med att ta utblåset lite till, och jacka kolven en aning, så det blev väl några grader till på båda.

Det var en hel del pyssel att sätta dit den externa tändningen. Statorn kom för långt ut så den gick i fläkten. Detta för att skruvarna till vevhus-halvorna inte är lika mycket 'försänkta' som på Zenoah. Fick rigga upp det i fräsen och försänka drygt 1mm så gick det fritt.

Man får borra upp hålen för styrtapparna i fläktkåpan också, RCMK har 3mm hål, men Zenoah fläktkåpot har 4mm styrtappar. Som tur är sitter dom på rätt ställe, så det är bara att köra i en 4mm borr i hålen.

Har börjat passa in den i rs5:an nu. Fick kapa lite i sidan av flänsarna på toppen, och en aning på några strävor vid fläkten.
Fick förstora urtaget i motorflänsen lite också, för flänsen/foten mot cylindern är lite fetare än på Zenoah-vevhus också, så flänsen satt inte rätt först, och då hamnar hela motorn snett.

Så småningom ska den väl upp i bänken också.

Några bilder:
Image

Image

Image

Image

Malte

Post by Malte » 01 Apr 2013, 20:58

Spännande pionjärarbete! Mycket pyssel som vanligt! Skall bli skoj att se vad den levererar!

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 01 Apr 2013, 22:36

Jag undrar om den kommer gå så bra med det där stiftet ? :doh: :lol2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Apr 2013, 09:27

:doh: tänkte inte på det! :)

Den är inte ens provstartad än, satte i en kolv som ger extremt lite kolvspel, man kunde hålla cylindern lodrät utan att kolven trillade ut (utan kolvring förståss), så nu sätts coatingen verkligen på prov! Värmenyper inte denna så är det nästan ett under. Jag lär nog få köra in denna lite försiktigare än vanligt också..

Man ser förresten höjden på hållarna till statorn på bilden näst högst upp. Dom sticker upp drygt 1mm, och dom ska sitta ungefär jämt med kanten.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Apr 2013, 21:00

Nu är motorn provstartad och dessutom blev det en totalt onödig och intetsägande film, men vi kan väl kalla det en instruktionsfilm för inkörning :)

[youtube][/youtube]

Greven
Phone Number: 0707682543

Post by Greven » 02 Apr 2013, 21:10

Pig liten rackare!!! :rock2:
FG MT Mega Blue 29CC "såld"
HPI BAJA 5T 29cc SVARTEN

I stora garaget
Nissan Skyline R32 GT-R

Post Reply