och den garanterat stryper lite av luft tillförselen.Lusse wrote:Först o främst byt ut luft filtret till ett riktigt luft filter , typ original HPI.För det som sitter på på bilden är inte mycket att ha. Det släpper in mycket damm..som gör att motorn slits mycket fortare..
Motorproblem....
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
Re: Motorproblem....
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Den undre skall det vara stop i. Det krävs ett visst tryck där för att ventilen i förgasan skall öppna.På den ventilen kan man ändra på vilket tryck som den skall öppna.Det är en liten fjäder som man kortar av ca:en mm.i varje ända.Då får motorn lite lättare att få i sig bensin.Det kan var det som du behöver göra på din förgasare.ubbe7302 wrote:Den över slangen kan jag ej blåsa in i.... Men det går att suga i den... Den undre är stopp åt båda hållen....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
-
Ntch in da dirt
sitter det något klunk filter i tanken det är en basic grej som är självklar på bensinbilar .
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
Jo det sitter ett filter i tanken.... Va och kollade det nu 
Men pojker...........noe kunnskap må dere da ha fått siden dere begynte med Large Scale RC.....???
1)
Hvis det sitter en 668 på bilen, som han sier, så har denne forgasseren choke, hvis den er borte så SKAL!! hullene etter choke spjeldet ha blitt tettet! VIKTIG, ellers suger den falsk luft.......med andre ord; den går mager / "lean"!
2)
Hvis du "faker" en choke, altså lurer forgasseren til at tro at choken står på, och den starter....så er forgasser aaaaaalt for magert justert.....och den vil absolutt inte starte.........PS! ditt luftfilter må du se och kaste på sjøen!!!
3)
Her er riktig justert forgasser, uansett 668/771/813/990 på 2-bolt motor....;
L= ca 1timme och 5min ut.......
H= ca 1 timme och 30min - 1timme och 40min ut.........
Husk det er kun H-nåla som er farlig, inte L-nåla, den hjelper deg bare å starte och de 2-4 første meterene bilen flytter seg når du gir gass......
PS!
Husk at gjennomsnittlig levetid på en forgasser, er ca 3-4 mnd......(alt ettersom hur mycket du kjører selvsagt...
)
Lykke til......
1)
Hvis det sitter en 668 på bilen, som han sier, så har denne forgasseren choke, hvis den er borte så SKAL!! hullene etter choke spjeldet ha blitt tettet! VIKTIG, ellers suger den falsk luft.......med andre ord; den går mager / "lean"!
2)
Hvis du "faker" en choke, altså lurer forgasseren til at tro at choken står på, och den starter....så er forgasser aaaaaalt for magert justert.....och den vil absolutt inte starte.........PS! ditt luftfilter må du se och kaste på sjøen!!!
3)
Her er riktig justert forgasser, uansett 668/771/813/990 på 2-bolt motor....;
L= ca 1timme och 5min ut.......
H= ca 1 timme och 30min - 1timme och 40min ut.........
Husk det er kun H-nåla som er farlig, inte L-nåla, den hjelper deg bare å starte och de 2-4 første meterene bilen flytter seg når du gir gass......
PS!
Husk at gjennomsnittlig levetid på en forgasser, er ca 3-4 mnd......(alt ettersom hur mycket du kjører selvsagt...
Lykke til......
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
Tack så mycket Jan-Erik
Lovar att byta luftfilter..... Mina hål efter gamla choken är tätade,men det hjälper ej
. Ska söka reda på en förgasare med choke...känns mycke lättare för mig 
Mvh Ubbe
Mvh Ubbe
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Om bilen gått mycket är förgasaren troligtvis sliten... spjällaxeln blir glapp. Det kan du enkelt kolla från utsidan, bara att ta tag i spjällaxeln och känna om det glappar.
När det händer slits också spjället på ena sida vilket gör att luften som behövs till tomgången går på ena sidan vid axeln istället för där luften skall gå, förbi munstyckena. (det syns också om man kikar in i förgasaren med stängt spjäll... ljuset skall synas 90 grader från spjällaxeln, inte på samma sida som spjällaxeln går ut.) Då blir motorn som du beskriver den... svårstartad. Den blir också okänslig på lågnålen eftersom de munstyckena aldrig används. Min gissning är att du behöver antingen renovera din förgasare med ny axel och nytt spjäll. Eller helt enkelt byta ut den. Efter vad alla på forumet säger skall du i så fall satsa på en wt 990 när/om du köper en ny.
Om du renoverar var försiktig när du drar åt skruven till spjället.. drar man för hårt kröker man axeln. Glöm heller inte att nita skruven på baksidan med en körnare så att den inte lossnar och åker in i motorn
Lycka till
När det händer slits också spjället på ena sida vilket gör att luften som behövs till tomgången går på ena sidan vid axeln istället för där luften skall gå, förbi munstyckena. (det syns också om man kikar in i förgasaren med stängt spjäll... ljuset skall synas 90 grader från spjällaxeln, inte på samma sida som spjällaxeln går ut.) Då blir motorn som du beskriver den... svårstartad. Den blir också okänslig på lågnålen eftersom de munstyckena aldrig används. Min gissning är att du behöver antingen renovera din förgasare med ny axel och nytt spjäll. Eller helt enkelt byta ut den. Efter vad alla på forumet säger skall du i så fall satsa på en wt 990 när/om du köper en ny.
Om du renoverar var försiktig när du drar åt skruven till spjället.. drar man för hårt kröker man axeln. Glöm heller inte att nita skruven på baksidan med en körnare så att den inte lossnar och åker in i motorn
Lycka till
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Hehehehe..........wrep wrote: Glöm heller inte att nita skruven på baksidan med en körnare så att den inte lossnar och åker in i motorn![]()
Lycka till
Helt riktig wrep, dette har jag selv glemt å gjøre flere ganger.....och det har blitt dyrt...
Jan-Erik