Page 1 of 2

POWERLOCK diff

Posted: 08 Feb 2012, 15:31
by J.A racing
Vem gör powerlock diffen?

FG eller SCS ?

Funderar på att skaffa en, Manne hann du köra med din innan vintern?

Re: POWERLOCK diff

Posted: 08 Feb 2012, 16:16
by wrep
Jag tror det är SCS som gör den. :thumbsup:

Du kan ju kolla upp RS5:s diff också.. den har liknande konstruktion.

Re: POWERLOCK diff

Posted: 08 Feb 2012, 16:51
by sx3
SCS tillverkar och levererar till FG
Nej, hann inte köra med den.. Det får bli till våren :D

Re: POWERLOCK diff

Posted: 08 Feb 2012, 18:54
by J.A racing
Ok :thumbsup:

Jaha RS5 diff, får kika på den också. Fast en SCS/FG diff verkar att föredra i en FG. :lol2:

Re: POWERLOCK diff

Posted: 08 Feb 2012, 19:45
by sx3
Inget av dom är ju tillverkade av FG, så det är ju pest eller kolera :P
Men pluggade du inte på SCS-diffen i höstas/början på vintern med mailkonversation med Marcus?

Re: POWERLOCK diff

Posted: 08 Feb 2012, 21:23
by J.A racing
sx3 wrote:Inget av dom är ju tillverkade av FG, så det är ju pest eller kolera :P
Men pluggade du inte på SCS-diffen i höstas/början på vintern med mailkonversation med Marcus?
Jo men jag kommer inte ihåg allt, men nu hittade jag lite gamla mejl som jag ska läsa igen.

Re: POWERLOCK diff

Posted: 23 Feb 2012, 19:58
by J.A racing
Får nog bli en sån här tror jag, nu har jag fattat hur den funkar också. Det låter ju schysst med en "riktig" diff som bara låser när den ska. :thumbsup:

Hi Johan

It's easy to explain. 2 or 4 friction is only a diff which works at delta speed left to right side

Power lock works with the momentum of engine. - torque
It looks the more u have. Exactly when u need it on power out of corners
On high speed or rolling through corners u dont need a looking effect. There the diff is open. To roll quickly through corners.

And such a diff is a real diff which is used in Motorsport

Gruß Markus

Re: POWERLOCK diff

Posted: 23 Feb 2012, 20:40
by S 500 R
Dum fråga kanske, men funkar denna till offroad?

Re: POWERLOCK diff

Posted: 23 Feb 2012, 20:51
by J.A racing
S 500 R wrote:Dum fråga kanske, men funkar denna till offroad?
Vet inte men den lär ju passa i en FG och det borde ju fungera, men med en ev annan setup kanske. Man justerar den med hjälp av 3 olika lägen på planethjuls axeln (low, mid och high grip) sen med olika storlek på friktions diskarna och slutligen genom oljemängden. Tror dock att den endast är framtagen för onroad bruk.

Re: POWERLOCK diff

Posted: 23 Feb 2012, 20:52
by S 500 R
J.A racing wrote:
S 500 R wrote:Dum fråga kanske, men funkar denna till offroad?
Vet inte men den lär ju passa i en FG och det borde ju fungera, men med en ev annan setup kanske. Man justerar den med hjälp av 3 olika lägen på planethjuls axeln (low, mid och high grip) sen med olika storlek på friktions diskarna och slutligen genom oljemängden.
Du som har kontakten, kan du kolla med han?

Re: POWERLOCK diff

Posted: 23 Feb 2012, 20:58
by J.A racing
Ok återkommer......

This newly developed locking differential is characterised by an excellent blocking action. The blocking action is achieved through different ramp angles. You can select between three different settings.The output shafts are ballraced. This differential design is also used in full scale racing competition. Suitable for all 1:5 FG Competition and EVO models, F1 Competition, Sportsline 08 and 1:6 Race Trucks.

http://www.scs-m2.com/produkte/powerloc ... /index.php

Re: POWERLOCK diff

Posted: 24 Feb 2012, 18:32
by J.A racing
S 500 R wrote:Dum fråga kanske, men funkar denna till offroad?
Ja den ska fungera i offroad också men med V.2 shimsen, som inte låser diffen lika mycket (banåka).

Re: POWERLOCK diff

Posted: 24 Feb 2012, 18:57
by S 500 R
J.A racing wrote:
S 500 R wrote:Dum fråga kanske, men funkar denna till offroad?
Ja den ska fungera i offroad också men med V.2 shimsen, som inte låser diffen lika mycket (banåka).
Gött, då vet jag det :thumbsup:

Re: POWERLOCK diff

Posted: 13 Mar 2012, 20:19
by J.A racing
Någon mer som går i köptankar och är redo på att slå till på en Powerlockdiff med tillbehör?

Re: POWERLOCK diff

Posted: 13 Mar 2012, 21:23
by sx3
va ere för deal då?