Dbxl-E

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Dbxl-E

Post by tesla » 17 Oct 2020, 19:25

Hoppsan!
Jag som inte skulle köpa nån mer RC i år då jag håller på med kåken hemma.
Men så dök en beg bil upp med rätt tillbehör till ett pris som var för bra.
Detaljerna är hemliga, men lägger upp mer när jag fått hem grejerna.

Det är i alla fall en bil som är såld som elbil från början och jag har aldrig ägt en bil på den plattformen förut.

Jag tycker ju det är lite kul att testa bilar som inte så många kör och denna räknas ju definitivt dit. Då får jag möjlighet att se hur ytterligare en bil funkar på träffar mm, på samma sätt som jag gjort med SBR och Voltz som ju också varit oprövade för det ändamålet.
Någon kan säkert gissa vad det är för bil men jag kan säga så att funkar denna bra för träffar så kan det nog dyka upp fler.
Stora argumentet mot att skaffa just denna bil brukar i diskussioner vara att den är oprövad i der här utförandet.

Fortsättning följer!Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Last edited by tesla on 17 Oct 2020, 19:25, edited 1 time in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Dbxl-E

Post by tesla » 16 Nov 2020, 17:11

Som en del av redan sett så blev dett en begagnad Dbxl-E. 1.0
Väsentligen orginal bortsett från däck och esc. Just esc är en av de uppgrades som jag tror bilen verkligen behöver. Nu sitter ett hobbywing max5 istället i bilen, det är klart biffigare än max6 som sitter orginal.

Annars får vi ju se hur väl bilen funkar.
Jag har varit sugen på att testa denna ett tag då den "på pappret" har mycket potential att vara en bra bil för träffarna.
Lätt, lättåtkomlig bör klara sig med bara 2 batterier istället för 4 som i mina övriga 1/5.
Rak drivlina och i teorin mer väghållning än voltzen o vektan iom lägre tyngdpunkt och individuell bakfjädring.

Men jag har varit tveksam ändå tidigare.
Mycket p.ga drivlinan som ju inte varit nån höjdpunkt på bensinversionen. Nu dessutom med 3ggr effekten borde gå hårt åt den. Insett lite när jag kollat på den att det är rätt mkt som skiljer från bensinaren.
Den här blir mer rejsig och lägre.

Men vad den går för får vi nu se. En beg bil till bra pris gör att jag vågar prova!

Det kommer bli uppgrades med tiden om den funkar bra. Image
20201030_194214.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk




MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Dbxl-E

Post by tesla » 17 Nov 2020, 18:15

Har kört bilen 2 gånger nu. Dels på asfalt och dels några accar på monster air träffen.
Jag mätte toppfarten till 68 km/h med orginalmotorn på 8S. Det skulle visa sig vara något för lite för långsamt för ett av hoppen i bashparken.
Annars får jag säga att jag hittills är imponerad av bilen. Lätmekad, lätt att byta batterier, hoppar riktigt fint. Kanske den bäst hoppande 1/5 jag kört, alla kategorier. Den flyger helt neutralt och är lätt nog att hjulen ska tillåta styrning i luften på en nivå som kanske inte riktigt är 1/8 buggy nivå men inte så långt ifrån.
Hittills bara kört av vingen, vilket får ses som imponerande med tanke på att jag missade ett par gånger ihoppen på träffen.
Som sagt hade 10 km/h gjort stora skillnad då den klarat ett par av hoppen lättare och det också funnits mer att ge för att kompensera i luften.
Tror den räddas mycket av buren och sin låga vikt, ca 10 kg lättare körklar än voltzen och 3kg lättare än rr5-E.
Jag satte direkt innan jag körde bilen i ett starkare styrservo, jx2070, då orginal är samma som i bensinversionen och knappast känt för att vara bra...


Något jag inte gillar är att det satt olika dimensioner på fram och bakhjul när jag köpte den. Smala framdäck och breda bakdäck på en 4wd en mer understyrd bil.
Med hänsyn till det får man ändå säga att den styr ok även om min körstil rent generellt kräver mycket styrning och därför just detta problem stör mig mer än det stört många andra.
received_891346778067919.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk




MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Dbxl-E

Post by tesla » 02 Dec 2020, 14:56

I och med att XXX maxx projektet blir min bash/freestyle bil har jag bestämt mig för att DBXL-E ska bli en renodlad ban-bil tillsammans med Rr5-E. Det känns som den har bra potential där att t.om kunna vara snabbare än rr5-E på vissa bantyper, T.ex sandhem eller nosringen skulle jag kunna tänka mig. Den är mycket mer lättkörd än voltzen på sand märkte jag i Nässjö och voltzen har inte precis varit långsam runt sandhem!


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Dbxl-E

Post by tesla » 20 Feb 2021, 17:24

Inte gjort jättemkt på bilen egentligen.
Mest lite finjustering av hjulinställningar och monterat mcd hjul.
Intressant nog är den faktiskt inte märkbart smalare än min rr5 trots samma hjul och sc extenders. Det handlar max om 1 cm.

Jämför man denna med rr5 har den lägre tyngdpunkt än rr5an med samma markfrigång (även om den ser lägre ut på fotot) och är 2.5 kg lättare med batterier. Buren ser stor och skrymmande ut jämfört med rr5 karossen men faktum är att buren är ganska lätt och den höga delen är rätt liten.

Går losin rentav snabbare än mcdn på bana? Jag tror faktiskt den har all möjlighet till det även om det också är lite fusk då jag åker med mindre batterier och lättare el ombord då jag struntar helt i t.ex speedrun, 20 minuters heat, och 12S körning med denna till skillnad från rr5-En som ju är en kompromiss på många sätt för att klara just de grejerna.
Losin kommer köras med drevning för 60 knyck , måttlig el och därmed komma undan med bara 2 batterier. Räknar ändå med 10+ min körtid och snabbt byte. Vilket räcker gott för träffarna.

En ytterligare anledning att tro på denna bil vs mcd på bana är att den har vanliga diffar.
Jag är nämligen ingen believer när det kommer till LSD diffarna och svenska gropiga banor med lågt grepp. Tycker alltid att mcd med lsd diffar lätt blir onödigt nervösa i såna fören t.ex jämfört med de 1/8 bilar med vanliga oljediffar jag kör annars.
Även om jag ibland fått till körningen med rr5-e så har jag aldrig riktigt lyckats förstå mig på den bilen setup eller körmässigt på samma sätt som jag t.ex gjort med flera andra bilar både i 1/5 och 1/8.

Men nu åter till losin,
Vi får väl se hur detta funkar att mata varv med på träffarna. Det jag är mest orolig för körmässigt är att den ska understyra som bensinaren är känd för att göra. Men jag har inte fått känsla av att den skulle vara alls så illa. Så det återstår att se.
Väntar på våren med spänning!
20210220_085636.jpg
20210220_085055.jpg
20210220_085627.jpg
20210220_085459.jpg
Skickat från min SM-A715F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Dbxl-E

Post by tesla » 14 Apr 2021, 21:50

Knäckte armen på servoräddaren i en dålig landning för ett bra tag sedan. Nu när jag till sist fick hem ersättningsdelar så insåg jag att jag hittat en skillnad till mellan dbxl-e 1 och dbxl-e 2.0.
Det är en mycket mindre och klenare servoräddare i dbxl-e 1 och det går inte bara byta plasten utan även stången o fjäder måste bytas.
Som tur var har jag redan löst det tillfälligt inför kommande. helg.
Blir förstås att uppgradera till 2.0 framöver.

Sannolikt bra att de biffat servoräddaren med tanke på vilket vilddjur denna bil är...
20210414_212532.jpg
Skickat från min SM-A715F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests