Page 11 of 12

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 31 Oct 2019, 19:55
by tesla
Kraschade sönder framvagnen ordentligt i Falköping för 2v sedan. Har inte ens orkat blåsa av bilen som fått stå i garaget. Men tittade lite på den idag och insåg att det är färdigkört för 2019 med den.
Bärarm, hingepin , dämparstång har jag men ingen bulkhead och ingen batterihållare.
Blir att ta tag i denna nån gång i vinter när jag beställt delar från rcräven nästa gång.
Har några idéer på mindre förbättringar av t.ex kabeldragningar och batterifästen.ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 23 Nov 2019, 09:29
by tesla
Tittar lite på alternativ just nu.

Under de år jag kört ls har jag även tidigare märkt att efter ca 2 säsongers körande(med mycket "mileage") på träffar mm brukar mina bilar nå en punkt när väldigt många olika grejer börjar vara slutkörda, inte bara de vanliga slitsgedelarna typ drivpinnar o lager utan även länkarmar, drev, alla kulor, skruvar mm. Just mcdn har rätt många och sammanlagt dyra sånna delar och därför funderar jag lite kring att skippa vinterrenoveringen och köpa en ny roller istället och använda befintlig som reservdelsbil. Jag vet att det finns andra här som gör så, t.ex ett visst kålmårdstroll.

En specifik sak som t.ex jag har problem med på befintlig bil är att hexarna/extenders på 3 av 4 hjul sitter stenhårt stumt på axlarna trots att jag försökt få loss dem på flera sätt. Jag har tidigare varit med om att de fastnar både på denna och andra mcd men detta är extremt nu. Har även tidigare sett att kraften i maskinen på denna bil gör att sprintarna/drivpinnarna trycker hålen i axlarna ovala och deformerar alltså då hela axeln som hexen sitter på. detta blir först ett problem när man ska ta av hexarna då det är HELT stumt, bara en av dem har jag fått loss och det var med så mkt våld att extendern är förstörd.
Intressant nog verkar DH inte ha detta problem trots liknande konstruktion, högre vikt och mer effekt(sämre metall i mcds axlar??)

Om jag inte bygger på en ny roller eller inte så behövs det alltså 3 nya hjulaxlar, hjullager och hubbar.
Kanske prioriterar andra projekt före därför.
Men allra först ska jag sätta allt på ett kort med denna och försöka slå mitt personbästa hastighetsrekord. Denna gång med mer agressiva motorinställningar och högre drevning.
130km/h är målet nu i vinter. Det ska jag försöka innan jag renoverat då risken att det blir plockepinn denna gång är hög.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk




Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 23 Nov 2019, 23:09
by Emanuel21
Har märkt att det är spilloljor från kullagrena som tjocknar så hexarna fastnar på drivgrejen.
Bara fram med ett skruv städ och hammare etc...då får du loss dem ganska lätt.
Du bör lossa allt annat så leden är lös och du kan använda skruvstädet på ett bra sätt.
Slå en pling om du inte förstår Östgötska så kan jag ta det på Svengelska :doh:

Good luck!!

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 14 Dec 2019, 09:32
by tesla
Det kommer mera.....Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 03 Feb 2020, 16:49
by tesla
Ägnat mig lite åt matte nu när Beta skrämt upp sin rr5a i 151 km/h.
Behövt räkna ut om det över huvud taget är möjligt att åka fortare än så utan att byta till en mer högvarvig motor. Jag har ju ett handikapp i och med att min motor har ca 30% lägre maxvarv(men samma effekt), ett medvetet val i början av förra säsongen för bra effektivitet vid de varv man kör på bana med men inte perfekt för detta. Vill heller inte offra backen genom att slänga i en X-snap låda då det också är praktiskt på bana+ går en del pengar om jag ska slänga i en sån. Även kompromisser med batterisetupen jag gjort för bana är en faktor.

Räknade dock ut att det med den motorn jag har teoretiskt bör gå att nå ca 180 km/h med fasta drev 26/60 och overdrive i diffarna. Utöver att byta de dreven gäller det då att optimera så motorn verkligen får 50V med alla amp den behöver, har lite Ideer där. En av sakerna som hållit bilen tillbaka utom drevningen är just att jag använt de befintliga kablagen och kontakterna för 8s och bara pluggat in en seriekontakt i en av xt90 kontakterna. Det blir ju en flaskhals där. Nu behöver jag inte det alls längre då jag köpt på mig ett antal helt nya 6S accar (egentligen för Dragonhammern) och därmed kan få 12S utan att seriekoppla 3 batterier genom massa kontakter. Gissar att bara det här sista i sig ger 10 km/h.

Så jag ska ge det ett försök att gå över 160.8(100 mph). Den SKA definitivt kunna gå över 150 i alla fall med de här moddarna då 127 var på offroad däck med alldeles för låg drevning. Vill dock inte offra möjligheten att använda denna bil på offroadbana, därför jag inte byter motor.
Beställer delar ikväll

F-ö tror jag efter att ha räknat lite och sett hans video på fullaste allvar att Betas bil kan nå 200....
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 03 Feb 2020, 19:22
by beta
Byter du till overdrive i diffarna direkt?
Vad kommer du att köra på för däck?

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 03 Feb 2020, 19:30
by tesla
beta wrote:Byter du till overdrive i diffarna direkt?
Vad kommer du att köra på för däck?
Jag har ju inte x snap. Så jag måste få upp drevningen nån annan stans.
180mm onroad däck.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 10 Feb 2020, 22:29
by tesla
Uppdrevad, esc timing o punch ställt på max. Kablar fixade. Nu är det bara att vänta på helgen så jag kan köra i dagsljus. Med 12S LIHV, dvs 52v ska 100 mph vara helt realistiskt, det gäller bara att få allt att klaffa och bilen att gå rakt....
Annars får jag väl slänga i mitt MGM o köra 15s senare i år.. Oavsett hur det går blir detta sista speed försöket på ett tag, måste börja fixa lite andra bilar inför våren.

.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 11 Feb 2020, 00:13
by Emanuel21
Lycka till!!!

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 11 Feb 2020, 21:11
by tesla
Gjorde ett kort test ikväll i gatlampsljuset.
Riktigt nöjd. Håller exakta siffrorna för mig själv då jag inte filmade eller mätte alla repor men kan säga som så att jag nu uppmätt över 130 utan att ens använda full gas eller försöka maxa den och då åkte jag inte heller med de hög-C LIHV accar som ska ge ca 2 volt(1400-1500 rpm) till när jag gör ett ordentligt försök.

Den var dock orolig i framvagnen. Tror den är för glapp så shimsa är bra....

Fortsättning följer.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 12 Feb 2020, 11:40
by beta
Spännande detta. 2020 blir ett snabbt år.

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 14 Feb 2020, 18:33
by tesla
Blev över 100 mph idag. Som mest 168 kph.
Lyckades dock inte med detta på det sätt jag tänkt. 12S , även LIHV räckte inte, bilen nådde typ 155 som mest. Men tog en ordentlig chansning och slängde i 6+4+4S istället för 4+4+4. Alltså 14S vilket är 2S eller ca 8V över max för esct.
Det överlevde reporna dock men jag skulle aldrig våga göra nån annan körning så här.
Det gav mig 13 km/h till iaf...
Har under veckan gjort några testrepor och åkte faktiskt ca 160 redan i onsdags kväll men då filmade jag inte...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 14 Feb 2020, 19:28
by Emanuel21
Bugar å hatten av...stort grattis till rekordet.

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 14 Feb 2020, 21:07
by beta
Grattis till 100mph
20200214_210418.jpg

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Posted: 14 Feb 2020, 22:13
by tesla
beta wrote:Grattis till 100mph
20200214_210418.jpg
Emanuel21 wrote:Bugar å hatten av...stort grattis till rekordet.
Tackar! Handsken är kastad!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk