Page 1 of 3

Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2015, 09:58
by Wahla
Japp, var väl dax att blrja plocka med denna då :hammer:

Varit ute på sviestad och bränt runt några varv, men banan var allt för blöt...men en tank blev det totalt iaf, och man kan konstatera att OBR 30.5 Full mod med Bartalone racing pipe passar ypperligt i denna bil :evil:

Några tankar efter första turerna;

Den studsar nåt oerhört - dämpare/fjädrar är alldeles för mjuka...bottnar och sedan studsar chassit mot underlaget med resultat att arset far upp i luften.

Diffarna....den spinner innerhjulen något oerhört! Så pass att få sköna ställ är svårt. Dock tar hon ju de tajta kurvorna på sviestadbanan hur elegant som helst :dance:

Däck och foam...herre min gud! Mjukare får man leta efter! Däcken blir som pizzaskärare så fort man kommer upp i fart, på slätt underlag så ser man hur bilen höjs ett antal centimeter när bilen närmar sig lite högre farter. Och detta blir ju då motsatt på banan när det är lite ojämnt - ser ut som att man har punka i gupp o kurvor!

Så åtgärder blir följande;

Diffolja 7000 i dämparna - läst till mig detta från några forum "over there"...
Diffarna ska få ny olja de med - 30k-100k-30k ska tydligen vara formeln för denna bil.
Däck, foam o fälg från Losi 5 ska dit. Måste dock beställa nya hubbar med breddning för det, och då kanske det blir ett FLM-widekit när jag ändå håller på :hmm:

Återkommer med bilder varefter jag börjar skruva :hammer: :happy: :rock:

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2015, 10:04
by Dave
Sedär ja!
Kul med mer projekttrådar!
Lite bilder vore på sin plats också!
:wip: :lol2:

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2015, 19:36
by Wahla
Dämparna fick sig en runda ganska omgående; är ju passande väder för mekande...

Liten notering är att de mesta DBXL-förarna på forumen rekommenderar att man sätter dit dämparna från 5ive T'n, men jag vill naturligtvis testa denna möjlighet först

4st BIFFIGA dämpare. Ligger en orginal baja-dämpare i mitten, och skillnaden är ju noterbar - minst sagt...
Image

7mm stång med genomslagsskydd modell enklare. Läste om förare som tagit bort dessa, och det resulterade omgående i haveri på dämparna. Skydden är ungefär dubbelt så långa bak jämfört med fram.
Image

Samma brickor fram som bak - 4 håls. Tog dock inte bort dessa utan bytte bara oljan rakt av. Gick inte få ut stången ur botten på dämparhuset heller, utan man måste tydligen ta bort brickan inifrån först för att sedan få bort dem nedåt. Stötdämparhusen har de imponernade INNERmåtten 58x25mm...
Image

Färdigt! 7k-oljan påfylld o luftade. En stor skillnad, men ändå långt ifrån så styva som jag trodde de skulle bli...Men det ska tydligen bli en betydlig skillnad mot orginal!
Image


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2015, 19:41
by Malte
Skoj med något som inte alla andra har! Låt det nu flippa ur ordentligt! :dance:

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2015, 21:16
by ers
Sköj!!


Skickat via Tapatalk

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2015, 21:37
by Wahla
Malte wrote:Skoj med något som inte alla andra har! Låt det nu flippa ur ordentligt! :dance:
Hehe, inte skulle väl jag :dance: :thumbup: ;)

Då min älskade sambo började gnälla på att bilen tog upp hela köksbordet, så flyttade jag in den till tv-rummet istället och hällde upp ett glas vin...

Love is in the air!
Image

Min första Losi mittdiff ska få lite nytt smörja! Bara börja gräva!
Image

Var förbaskat enkelt att plocka ur den, blev lite misstänksam...
Image


Urtorkad och fin - men det är ju nästan nya grejer iof...Plasthus runt diffen, men kändes ändå riktigt rejäl i näven. Diffdrev och "övrigt skrammel" inuti är helt i klass med bajans metalldrev :thumbup: Tryckte i 100k-olja(om det ska kallas olja, satan vad tjock!) och pusslade ihop allting. Gick hur smidigt som helst! Tog dryga timmen, och då är det 1a losin någonsin jag skruvar med!
Image

Noterar de rent ut sagt usla bromsskivorna, plasthuset till diffen och lagren, får bli uppdatering ganska snart!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2015, 21:58
by Dave
Wahla wrote: Då min älskade sambo började gnälla på att bilen tog upp hela köksbordet, så flyttade jag in den till tv-rummet istället och hällde upp ett glas vin...
:cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy:
Det här kan vara det roligaste jag läst sen Moped-skäggot klippte ihop en helt oprovocerad film om RC och fiske....hahahahaha!!!

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2015, 22:25
by fredrikf
Diffhuset/diffklumpen ser precis ut som på min Mt.. oxå i plast och har aldrig haft bekymmer med dom... dock är det ju inte en losi :happy: :thumbsup:

Ser kul ut. Tyckte denna gick riktigt bra när jag såg den i sandhem. Kul med udda bilar :thumbup:

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 30 Jul 2015, 23:07
by Wahla
Enndag till - ett uppdrag till!

Haft isär fram o bak-diffarna för fyllning av olja modell tjockare; 30k blir det i dessa.

10skruv o lite ryck så ramlade klumpen ut...
Image

Plasten runt diffen är exakt av samma tjocklek som på bajans orginalare.
Image

Samma diffhus som på centerdiffen, smutt!
Image

Snedskurna drev ser ju bra ut och ger förhoppningsvis lite längre livstid...
Image

Allt verkar ordentligt dimensionerat på denna bil, kolla tjockleken på aluminiumet, dubbelt mot bajan...sen vet man ju iof inte kvaliteten på grejerna...
Image

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 30 Jul 2015, 23:52
by Dave
Blir det premiärbash på lördag med denna kärra?
:rock:

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 31 Jul 2015, 06:11
by fredrikf
Såg att rcmodelz säljer en del alu till denna, mkt FIDracing..
http://www.rcmodelz.co.uk/alloy-upgrade ... p-ups.html

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 31 Jul 2015, 17:09
by Wahla
Hade läst till mig att man måste sätta dit bredare hjulaxlar om man ska ha dit baja/5ive hjul...så är inte fallet kan jag meddela, 5ive orginaldäck smet på elegant :toung:

Fälgarna fick sig ett bad i röd Rit Dye innan montage - tycker orginalgråa färgen är skitful, och även om den här färgen kanske inte matchar bilen så är det fan så mkt snyggare är de grå!!! :dance: :rock:
Image

Har även fått dit cykelslang på dämparna, fick köpa 2,4"(!!!) för att det skulle finnas en chana att få dit dom :o
Image

Så bilen är nästan raceready nu, behöver outherwares till luftfiltret bara! Så om nån har detta liggandes, och till salu, till Losi's orginalfilter så ta gärna med det till Sandhem imorgon!
Image

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 31 Jul 2015, 17:35
by Wahla
fredrikf wrote:Såg att rcmodelz säljer en del alu till denna, mkt FIDracing..
http://www.rcmodelz.co.uk/alloy-upgrade ... p-ups.html
Japp, har ju blivit en del surfande för att hitta delar till den här bilen - tack för tipset!
Dave wrote:Blir det premiärbash på lördag med denna kärra?
:rock:
Japp, kan du räkna med! :rock: :dance:

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2016, 10:11
by Wahla
Nävars, denna bil har inte stått på hyllan och glänst i sin ensamhet. Den har pryglast hårt, och jag måste säga att den överaskar med sin tålighet.

Dock så rasade ena bakdämparen senast, så där krävs en renovering. Men det är också det enda som hänt. Igentligen.


Framtiden ser ljus ut för den här bilen iaf:
Nya oljor i diffarna då den blev lite väl styv i korken med 30k-100k-30k...
Renovera dämparna och ha i ännu tjockare olja. 7k diffolja i nu, men tror den mår bra av 10k, iaf baktill. Eller 5ivens framdämpare runt om...
Se om man kan få hem lite bromsar från norge...inga klagomål på orginalen, bara att deras är bättre helt enkelt.
Motormässigt så kommer den få nygamla klaffar; renoverad obr 30.5cc med bartalonepipa ska i igen...
Karossen har fått en wrap, orginalpanelerna ser ju såååå tråkiga ut...

Re: Losi Desert Buggy XL - The Ex

Posted: 29 Jul 2016, 11:29
by n30
finns de inge videoklipp på när du plågar den ute ? :D