Page 1 of 2

Hippens Losisar

Posted: 30 Mar 2014, 10:16
by Hippen
Hej.
Projekt och projekt? Tänkte mer visa lite bilder m.m. vad som händer i Halmstad.
Kan ju vara bra med en egen tråd när man behöver stöd med idéer och funderingar ifrån er andra.
Börjar med den lille bilen.
Har fått en dämpad pipa och lite alufästen till motor.
Image
Image
Image

Reservhjul och nummerplåt är ju obligatoriskt.
Image
Image
Image

Den store bilen, har fått en ny kaross,
Image
Image

Har även fått hem dessa.
Image
Image
Image
Image
Image

Tänkte försöka att få till något sådant här, med dessa motorer.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Synpunkter och råd mottages med glädje.
Ha det gott

Re: Sv: Hippens Losisar

Posted: 30 Mar 2014, 10:42
by Dave
Brutalt!
Helt rätt tänkt med kylningen tror jag också!
Har du några bilder på kopplingen mellan vevarna?

Ska bli väldigt intressant att följa detta!
Hoppas vi får se den i Sandhem i maj!
:rock2:

Re: Hippens Losisar

Posted: 31 Mar 2014, 15:29
by Malte
Spännande projekt Lennart! Vad är dina först tankar om din DBXL förresten?`
Och twin blir grymt!

Re: Hippens Losisar

Posted: 31 Mar 2014, 22:13
by Hippen
Dave, bilder kommer.
Malte, DBXL Trött, behöver mer motor.
Twinnen kan bli bra, konstruktören är lite orolig hur vevaxeln på den främre motorn reagerar på kraften bakifrån.
Vi skall testa med två gamla motorer innan vi moddar dit RCMK motorerna.
De stora fördelarna måste ju vara (som Dave påpekar) kylningen.

Re: Hippens Losisar

Posted: 01 Apr 2014, 01:42
by KennethL
Så brutalt bygge, väntar med spänning på nästa uppdatering!!

Re: Hippens Losisar

Posted: 09 May 2014, 21:12
by Hippen
Provstart med "offermotorerna", klurar även på en lösning av gasreglaget emellan motorerna.
Image

Re: Hippens Losisar

Posted: 09 May 2014, 21:18
by nho1
Fasen va coolt!! :rock:

Re: Hippens Losisar

Posted: 09 May 2014, 21:19
by Dave
Nu närmar det ju sig på allvar!
Riktigt snyggt jobbat!

Har du bilder på kopplingen mellan vevarna?

:thumbsup:

Re: Hippens Losisar

Posted: 09 May 2014, 21:20
by Dave
Vridet i det här bygget lär bli nåt i hästväg, det är helt klart.... vad blir det för koppling?

Re: Hippens Losisar

Posted: 09 May 2014, 21:23
by peterbat
Konstruktören till denna koppling håller den hemlig tills vi vet att det fungerar som beräknat! ;) ;)

Med vänlig hälsning
Peter J

Re: Hippens Losisar

Posted: 09 May 2014, 21:27
by Hippen
Hade tagit skitfina bilder på alla delar, men någonstans har de försvunnit ut i cyberspacen.
Lovar att ta nya när de riktiga motorerna skall monteras.
Koppling och övrig drivlina blir standard, förutom klocka och drev, som är detta,
http://www.davesmotors.com/vertigo-1006 ... -5ive.html
(22 kugg).
Får väl se hur långt/om det håller, jag kör ju rätt lungt så det skall nog gå bra. :roll:
kom gärna med tips,funderingar eller frågor.

Re: Hippens Losisar

Posted: 09 May 2014, 21:34
by Dave
Med tanke på hur tung bilen är, och rörelseenergin i vevarna skulle jag nog inte våga köra en standardkoppling på denna.....
Hoppar man och landar med fullt spinn måste det slira nånstans.
En standardkoppling med tunga backar bettar ju ordentligt, medan en HighResponse kan tillåta att det kanar lite.
Märkte detta väldigt tydligt på min 50cc när jag monterade en HR koppling som i princip slirade hela tiden.

Är ju nästan så man skulle vilja ha ett envägslager mellan motorerna för att rädda vevarna, eller kanske en rotoflexkoppling som ryckutjämnar lite....

Ska bli oerhört intressant att se hur detta funkar!

Re: Hippens Losisar

Posted: 09 May 2014, 21:57
by Hippen
Tro mig Dave, jag är lika nyfiken. Skall bara fixa till gasen (inte jag, utan min eminenta kontruktör "peterbat")
sedan skall jag ut och fingra fullt.

Re: Hippens Losisar

Posted: 22 Jul 2014, 21:32
by Hippen
Hej vänner.
En liten film på första körningen med twinnen, tycker det pinnar på rätt bra med tanke
på att det är två gamla "uttjänta" 26cc:are.

[youtube][/youtube]

Re: Hippens Losisar

Posted: 22 Jul 2014, 21:43
by fredrikf
Fasen vad fräckt, går ju riktigt gött... skitkul bygge :)