Dave's INZANE HERBIE Edition Baja5
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Vad tycker du om dämparna i övrigt då, jmf med HPI's egna, hålbarhet osv.
Hur mycket har de gått nu innan det var dags för renovering?
Hur mycket har de gått nu innan det var dags för renovering?
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Kronop wrote:Vad tycker du om dämparna i övrigt då, jmf med HPI's egna, hålbarhet osv.
Hur mycket har de gått nu innan det var dags för renovering?
Det är ju betydligt rejälare prylar än HPI helt klart.
Konstruktionen är dock inte fulländad, speciellt inte eftersom man nog borde köra dem med limiters.
på HPI rycker man loss kulleden från kolvstången, men på IRC tror jag inte den risken finns. Skulle man rycka av den går det enkelt att gänga på en ny bara.
Problemet kan vara att ventilen sitter klämd mellan två stålbrickor och när den nedre av dem träffar packboxens hus finns det en risk att man helt skrotar den. Det enda som tar emot smällen är en tunn plastbricka dom är pressad på plats innan det påverkar packboxen.
Vet inte hur mycket dom gått faktiskt.....men dom började väl hos en skummis i Hallsberg för att via en gruva i Kiruna hamna hos mig, så dom är ju helt klart använda....
En komplett packbox kostar 100:- och en kolvstång 80:- så det är väl ok för att renovera dem.
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Hade det varit en fullstor dämpare skulle det suttit ett bumpstop i gummi som skyddat mot allt för våldsam kontakt mellan packbox och ventil.
Man borde kunna åstadkomma något liknande genom att montera en o-ring som löper fritt på kolvstången och som kan ta den värsta smällen vid max utfjädring.
Man borde kunna åstadkomma något liknande genom att montera en o-ring som löper fritt på kolvstången och som kan ta den värsta smällen vid max utfjädring.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Detta har vi provat tidigare på HPI dämparna men det funkar inte så bra.Kronop wrote: Man borde kunna åstadkomma något liknande genom att montera en o-ring som löper fritt på kolvstången och som kan ta den värsta smällen vid max utfjädring.
Låsringen i insatsen skär sönder o-ringen och den blir bara bitar inne i dämparen.
Har funderat på en hydraulisk dämpning liknande ändlägesdämpningen i en pneumatisk cylinder, men inget blir fullständigt skydd.
Skulle kunna tänka mig att en skiva av mjukt gummi som är lika stor som ventilen kan funka att ta upp kraften, men inget som är testat....
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Ja småbitar ställer till det rejält, vi hade problem med det när jag jobbade som labingenjör på Öhlins, provade ut olika hårdheter på gummit för att få till en tillräcklig dämpning samtidigt som det ska hålla.
Förvånansvärt hårt gummi gick det åt (en gummibricka med åsar vänt upp mot ventilen) för att få till rätt funktion.
Vi labbade också med hydrauliskt ändstopp men för max ihoptryckt dämpare främst.
Förvånansvärt hårt gummi gick det åt (en gummibricka med åsar vänt upp mot ventilen) för att få till rätt funktion.
Vi labbade också med hydrauliskt ändstopp men för max ihoptryckt dämpare främst.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Angående hur mycket dom gått så kan du stryka skummisen i Hallsberg då jag köpte dom nya Jag själv körde väl nånstans mellan 5 och 10 timmar med dom
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Jaha, aight!pepi wrote:Angående hur mycket dom gått så kan du stryka skummisen i Hallsberg då jag köpte dom nya Jag själv körde väl nånstans mellan 5 och 10 timmar med dom
Sorry!
Hade för mig att det var Robbans från början....
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Frågan är ju om man ska köra med bigboredämpare eller bygga ihop en "vanlig" dämpare? För dom jag hade funkade klockrent.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Problemet är vikten på bilen.S 500 R wrote:Frågan är ju om man ska köra med bigboredämpare eller bygga ihop en "vanlig" dämpare? För dom jag hade funkade klockrent.
Jag testade de förstärkta DDM har till standarddämparna som ska vara 20% hårdare men det lyfte inte chassit som det skulle.
Med BigBore och dess HD fjädrar blev problemet nästan omvänt. Med original BigBore fjädrar var den också hänging i röven.
Widekittet ställer ju högre krav på fjädrarna också.
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Håller med det.Dave wrote:Problemet är vikten på bilen.S 500 R wrote:Frågan är ju om man ska köra med bigboredämpare eller bygga ihop en "vanlig" dämpare? För dom jag hade funkade klockrent.
Jag testade de förstärkta DDM har till standarddämparna som ska vara 20% hårdare men det lyfte inte chassit som det skulle.
Med BigBore och dess HD fjädrar blev problemet nästan omvänt. Med original BigBore fjädrar var den också hänging i röven.
Widekittet ställer ju högre krav på fjädrarna också.
Men den är bättre än standard dämparna som är klena..
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Jag försöker hålla ner vikten denna gången.Dave wrote:Problemet är vikten på bilen.S 500 R wrote:Frågan är ju om man ska köra med bigboredämpare eller bygga ihop en "vanlig" dämpare? För dom jag hade funkade klockrent.
Jag testade de förstärkta DDM har till standarddämparna som ska vara 20% hårdare men det lyfte inte chassit som det skulle.
Med BigBore och dess HD fjädrar blev problemet nästan omvänt. Med original BigBore fjädrar var den också hänging i röven.
Widekittet ställer ju högre krav på fjädrarna också.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Ja ska man bygga en 5B med vanlig snurra funkar original med rezzare kanon.S 500 R wrote: Jag försöker hålla ner vikten denna gången.
Lättare att hitta delar till på bashen och enkelt att skruva med.
Last edited by Dave on 25 Jan 2014, 18:58, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Idag dök det upp en låda med renoveringsprylar till dämparna från IRC!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Har pillat lite med servon och skit idag.
Bytt radio från 3PM till 4PL och labbat lite med bromsmixningen jag vill få till.
Tillverkat servofästen och monterat ett 351BLS till huvudbromscylindern.
Ska ha på riktiga däck fram som bettar bättre och då vill det nog till att kraften ökas också.
Verkar som att jag fick tätat läckan vid locket på bromscylindern också.
Bytt radio från 3PM till 4PL och labbat lite med bromsmixningen jag vill få till.
Tillverkat servofästen och monterat ett 351BLS till huvudbromscylindern.
Ska ha på riktiga däck fram som bettar bättre och då vill det nog till att kraften ökas också.
Verkar som att jag fick tätat läckan vid locket på bromscylindern också.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Stålpinnen flexade på tok för mycket och det behövdes en kraftigare lösning.
Hade en bit rostfritt 6x3mm som jag gängade M4 invändigt och monterade kulleder från krängningshämmarna.
Hade en bit rostfritt 6x3mm som jag gängade M4 invändigt och monterade kulleder från krängningshämmarna.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests