Rovan 5b 'Baja-maja'
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Bilen funkade bra sist vi körde (förra helgen), inga ras förutom att en bakre dämpare hoppade ur. Körde väl en tank utan extenders med nya kolvstänger till dämparna tidigare, och på den tanken skavde fälgen av plasten runt kulan, så nu har dom en tendens att hoppa ur..
En inre damask (KM) gick sönder i slutet på dagen, så den är bytt nu. Bytte även bromsklossarna, som verkar slitas väldigt fort! Satte dit KM-klossarna även om dom inte verkar vara något att ha, materialet i dom ger inget bra intryck.. Blir väl som vanligt, att jag får köra utan broms, men nu ska den vara klar för drabbning i hålan, vädret ser lovande ut också!
En inre damask (KM) gick sönder i slutet på dagen, så den är bytt nu. Bytte även bromsklossarna, som verkar slitas väldigt fort! Satte dit KM-klossarna även om dom inte verkar vara något att ha, materialet i dom ger inget bra intryck.. Blir väl som vanligt, att jag får köra utan broms, men nu ska den vara klar för drabbning i hålan, vädret ser lovande ut också!
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
När har ni tänkt att köra?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Dagens körning gick sådär med baja-majan, rasade två plastdrev på drygt en tank, så nu fick det bli ett ståldrev istället! Har nog kört slut på minst 10 plastdrev hittills, nu får det räcka!
Behöver nog nya kolvstänger till bakre dämparna igen också..
Behöver nog nya kolvstänger till bakre dämparna igen också..
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Låter som en smart investering!
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Här är länken jag prata om... http://www.rctuningraalte.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Gjorde en egen fix på nedre dämparfäste igår för att få bilen körbar till imorgon.
Svetsade på en rörstump på kolvstången och tryckte i en bit gummislang som 'bussning'.
Får väl se hur det funkar..
Svetsade på en rörstump på kolvstången och tryckte i en bit gummislang som 'bussning'.
Får väl se hur det funkar..
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11647
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Kommer nog att funka !
Jag har varit inne på att gänga den i änden och montera liknande ändar som satt på GPM-dämparna från Tyskland.....vet dock inte om det är härdat material eller inte i kolvstängerna ?
Stjäl ju mer av slaglängden då, men fixen du gjorde nu är nog bättre om man håller koll på att gummit är helt....
Jag har varit inne på att gänga den i änden och montera liknande ändar som satt på GPM-dämparna från Tyskland.....vet dock inte om det är härdat material eller inte i kolvstängerna ?
Stjäl ju mer av slaglängden då, men fixen du gjorde nu är nog bättre om man håller koll på att gummit är helt....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Får väl se hur det funkar..
Optimala tror jag hade varit att ha rörhylsa på skruven, gummi, och sedan yttre hylsa. Men för att få plats med det hade slangen behövt vara väldigt tunn, eller yttre hylsan väldigt stor.. Som det är nu kan jag inte dra åt skruven, så i värsta fall lossnar den.
Egentligen borde det inte vara något problem att köra original lösning bara man har limiters och breddat lite så det inte skaver sönder plasten runt kulan, men nu har jag bara dessa och var tvungen att få igång bilen.
Funkar det bra så kör jag så, annars byter jag kolvstängerna.
Optimala tror jag hade varit att ha rörhylsa på skruven, gummi, och sedan yttre hylsa. Men för att få plats med det hade slangen behövt vara väldigt tunn, eller yttre hylsan väldigt stor.. Som det är nu kan jag inte dra åt skruven, så i värsta fall lossnar den.
Egentligen borde det inte vara något problem att köra original lösning bara man har limiters och breddat lite så det inte skaver sönder plasten runt kulan, men nu har jag bara dessa och var tvungen att få igång bilen.
Funkar det bra så kör jag så, annars byter jag kolvstängerna.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11647
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Vrålgammalt inlägg, men nu hittade jag det iallafallRallyfinnen wrote:Jag har min egen teori angående lagren på mellanaxeln som jag nämnt innan. Jag tror ett lager i varje ände av en axel är bra, speciellt när det kan flexa och röra på sig lite vid 'avancerad körning'.
Istället har jag förstärkt plasthuset i det området, eftersom all kraft kommer på det lagret.
Med alla rasade växellådshus testade jag idag att inte montera plastklipset som håller packboxen där ingående axel möter lådan......utan klämde dit ett kullager istället !
Med 3 lager på mellanaxeln kändes det helt plötsligt mycket bättre.....
Fattar inte varför jag inte tänkt på det innan !
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Det är bla. annat en just sådan förändring som HPI har gjort mellan 5B och 5B 2.0 .
Don har ersatt packboxen med ett lager istället. Precis som du beskriver.
Alltså 3 lager på ingående axel istället för en på vardera ände.
Det är många sådana skillnader som har gjorts mellan dessa bilar, men man ser inte det på den yttre fasaden ....
Don har ersatt packboxen med ett lager istället. Precis som du beskriver.
Alltså 3 lager på ingående axel istället för en på vardera ände.
Det är många sådana skillnader som har gjorts mellan dessa bilar, men man ser inte det på den yttre fasaden ....
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Nu är jag inte med .Mer förklaring ,och gärna bilder.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Japp, på SS:en och 2.0:an har HPI ersatt packboxen (HPI artikel nr 86667) med ett lager istället. Dock kan man ju köra med både lager och packbox vilket många gör. Jag kör med både lager och packbox och det fungerar kanon. Detta har vi väl diskuterat många gånger tidigare har jag för migLusse wrote:Nu är jag inte med .Mer förklaring ,och gärna bilder.
Letar Baja 5B
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Vad är det för lager som får plats på det trånga stället?Det måste vara väldigt tunt!??Carbon-Dave wrote:Vrålgammalt inlägg, men nu hittade jag det iallafallRallyfinnen wrote:Jag har min egen teori angående lagren på mellanaxeln som jag nämnt innan. Jag tror ett lager i varje ände av en axel är bra, speciellt när det kan flexa och röra på sig lite vid 'avancerad körning'.
Istället har jag förstärkt plasthuset i det området, eftersom all kraft kommer på det lagret.
Med alla rasade växellådshus testade jag idag att inte montera plastklipset som håller packboxen där ingående axel möter lådan......utan klämde dit ett kullager istället !
Med 3 lager på mellanaxeln kändes det helt plötsligt mycket bättre.....
Fattar inte varför jag inte tänkt på det innan !
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Samma lager som på andra sidan funkar. Lite trångt för axeltätningen då kanske..
Jag kör också tre lager numera, för det var så i KM-lådann jag satte dit (och ja orkade inte ta isär den alls, tog hela lådan och monterade).
Jag kör också tre lager numera, för det var så i KM-lådann jag satte dit (och ja orkade inte ta isär den alls, tog hela lådan och monterade).
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 9 guests