Rovan 5b 'Baja-maja'

Alla Offroad-projekt
Locked
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 29 Aug 2010, 08:25

Bilen funkade bra sist vi körde (förra helgen), inga ras förutom att en bakre dämpare hoppade ur. Körde väl en tank utan extenders med nya kolvstänger till dämparna tidigare, och på den tanken skavde fälgen av plasten runt kulan, så nu har dom en tendens att hoppa ur..
En inre damask (KM) gick sönder i slutet på dagen, så den är bytt nu. Bytte även bromsklossarna, som verkar slitas väldigt fort! Satte dit KM-klossarna även om dom inte verkar vara något att ha, materialet i dom ger inget bra intryck.. Blir väl som vanligt, att jag får köra utan broms, men nu ska den vara klar för drabbning i hålan, vädret ser lovande ut också!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Lusse » 29 Aug 2010, 08:27

När har ni tänkt att köra?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 29 Aug 2010, 19:08

Dagens körning gick sådär med baja-majan, rasade två plastdrev på drygt en tank, så nu fick det bli ett ståldrev istället! Har nog kört slut på minst 10 plastdrev hittills, nu får det räcka!
Behöver nog nya kolvstänger till bakre dämparna igen också..

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by waqr » 29 Aug 2010, 20:02

Vilka kolvstänger kör du med?
Letar Baja 5B

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by S 500 R » 29 Aug 2010, 21:01

Låter som en smart investering!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Lusse » 29 Aug 2010, 21:04

Här är länken jag prata om... http://www.rctuningraalte.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 02 Oct 2010, 17:43

Gjorde en egen fix på nedre dämparfäste igår för att få bilen körbar till imorgon.
Svetsade på en rörstump på kolvstången och tryckte i en bit gummislang som 'bussning'.
Får väl se hur det funkar..

Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11647
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Dave » 02 Oct 2010, 22:20

Kommer nog att funka !
Jag har varit inne på att gänga den i änden och montera liknande ändar som satt på GPM-dämparna från Tyskland.....vet dock inte om det är härdat material eller inte i kolvstängerna ?
Stjäl ju mer av slaglängden då, men fixen du gjorde nu är nog bättre om man håller koll på att gummit är helt....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 03 Oct 2010, 08:57

Får väl se hur det funkar..
Optimala tror jag hade varit att ha rörhylsa på skruven, gummi, och sedan yttre hylsa. Men för att få plats med det hade slangen behövt vara väldigt tunn, eller yttre hylsan väldigt stor.. Som det är nu kan jag inte dra åt skruven, så i värsta fall lossnar den.
Egentligen borde det inte vara något problem att köra original lösning bara man har limiters och breddat lite så det inte skaver sönder plasten runt kulan, men nu har jag bara dessa och var tvungen att få igång bilen.
Funkar det bra så kör jag så, annars byter jag kolvstängerna.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11647
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Dave » 07 Oct 2010, 22:58

Rallyfinnen wrote:Jag har min egen teori angående lagren på mellanaxeln som jag nämnt innan. Jag tror ett lager i varje ände av en axel är bra, speciellt när det kan flexa och röra på sig lite vid 'avancerad körning'. ;)
Istället har jag förstärkt plasthuset i det området, eftersom all kraft kommer på det lagret.
Vrålgammalt inlägg, men nu hittade jag det iallafall :D

Med alla rasade växellådshus testade jag idag att inte montera plastklipset som håller packboxen där ingående axel möter lådan......utan klämde dit ett kullager istället !
Med 3 lager på mellanaxeln kändes det helt plötsligt mycket bättre.....
Fattar inte varför jag inte tänkt på det innan !
:thumbsup:

User avatar
Diesel
Posts: 459
Joined: 13 Aug 2010, 17:11
Location: Sölvesborg
Contact:

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Diesel » 07 Oct 2010, 23:57

Det är bla. annat en just sådan förändring som HPI har gjort mellan 5B och 5B 2.0 .
Don har ersatt packboxen med ett lager istället. Precis som du beskriver.
Alltså 3 lager på ingående axel istället för en på vardera ände.

Det är många sådana skillnader som har gjorts mellan dessa bilar, men man ser inte det på den yttre fasaden .... :clap:
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Lusse » 08 Oct 2010, 07:47

Nu är jag inte med .Mer förklaring ,och gärna bilder.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by waqr » 08 Oct 2010, 09:07

Lusse wrote:Nu är jag inte med .Mer förklaring ,och gärna bilder.
Japp, på SS:en och 2.0:an har HPI ersatt packboxen (HPI artikel nr 86667) med ett lager istället. Dock kan man ju köra med både lager och packbox vilket många gör. Jag kör med både lager och packbox och det fungerar kanon. Detta har vi väl diskuterat många gånger tidigare har jag för mig :hmm:
Letar Baja 5B

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Lusse » 08 Oct 2010, 09:14

Carbon-Dave wrote:
Rallyfinnen wrote:Jag har min egen teori angående lagren på mellanaxeln som jag nämnt innan. Jag tror ett lager i varje ände av en axel är bra, speciellt när det kan flexa och röra på sig lite vid 'avancerad körning'. ;)
Istället har jag förstärkt plasthuset i det området, eftersom all kraft kommer på det lagret.
Vrålgammalt inlägg, men nu hittade jag det iallafall :D

Med alla rasade växellådshus testade jag idag att inte montera plastklipset som håller packboxen där ingående axel möter lådan......utan klämde dit ett kullager istället !
Med 3 lager på mellanaxeln kändes det helt plötsligt mycket bättre.....
Fattar inte varför jag inte tänkt på det innan !
:thumbsup:
Vad är det för lager som får plats på det trånga stället?Det måste vara väldigt tunt!??
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 08 Oct 2010, 09:37

Samma lager som på andra sidan funkar. Lite trångt för axeltätningen då kanske..
Jag kör också tre lager numera, för det var så i KM-lådann jag satte dit (och ja orkade inte ta isär den alls, tog hela lådan och monterade).

Locked

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 9 guests