Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11666
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Och en snabb provstart i höstmörkret!
Körde 30/50 med 80mm kopplingen på Super85, och det tror jag inte en 50GT fixar med dessa däcken, så jag siktar på att köra 26/54 så får vi se hur det blir sen.
Just nu är det 30/54.
Körde 30/50 med 80mm kopplingen på Super85, och det tror jag inte en 50GT fixar med dessa däcken, så jag siktar på att köra 26/54 så får vi se hur det blir sen.
Just nu är det 30/54.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11666
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Efter en rejäl krock i höstas på bashet i Sandhem, flög ju en av sidopanelerna på Penta karossen i bitar, och jag beställde en ny på Silverback RC.
Tänkte fixat iordning den till hobbymässan den gångna helgen, men fick lite andra idéer under veckan istället.
I förlängningen hade jag tänkt att den skulle ha Mega truck hjulen från PrimalRc istället för MCD monsterdäcken, men det skulle kräva en rejäl breddning av länkarmarna, och väldigt mycket arbete som hade följt det.
Jag slängde på en Raminator kaross och Megatruck hjulen, mest bara för att se hur långt ifrån man kom måttmäsigt på allt, och det stämde nästan märkligt bra...
Och så blev det!
Pentaburen och monsterdäcken plockades bort, och chassit fick TaylorRc 25mm extenders runtom, och lite DIY karossfästen av extremt hög klass och design... not...
Men funkar gör det!
Hade köpt på mig begagnade beadlocks i aluminium som var totalt sönderkörda och repiga, men de fick en omgång i svarven för lite ny yta, så de får duga en stund till
Vägde den med tom tank, så den blir runt 28kg tankad och klar.
Fjädringsvägen är drygt 11cm!
Tänkte fixat iordning den till hobbymässan den gångna helgen, men fick lite andra idéer under veckan istället.
I förlängningen hade jag tänkt att den skulle ha Mega truck hjulen från PrimalRc istället för MCD monsterdäcken, men det skulle kräva en rejäl breddning av länkarmarna, och väldigt mycket arbete som hade följt det.
Jag slängde på en Raminator kaross och Megatruck hjulen, mest bara för att se hur långt ifrån man kom måttmäsigt på allt, och det stämde nästan märkligt bra...
Och så blev det!
Pentaburen och monsterdäcken plockades bort, och chassit fick TaylorRc 25mm extenders runtom, och lite DIY karossfästen av extremt hög klass och design... not...

Men funkar gör det!
Hade köpt på mig begagnade beadlocks i aluminium som var totalt sönderkörda och repiga, men de fick en omgång i svarven för lite ny yta, så de får duga en stund till
Vägde den med tom tank, så den blir runt 28kg tankad och klar.
Fjädringsvägen är drygt 11cm!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11666
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Började redan med MCD monsterdäcken att fundera på vilken utväxling jag skulle kunna använda, och jag vill ha mer acceleration än toppfart, för det blir bara jobbigt.
Med ALX Super85 motorn hade jag 30/50, men gick till 22/54 istället med TaylorRc 50GT.
Det var ganska lagom, men med Megatruck hjulen som är 280mm blev det alldeles åt skogen, och jag räknade lite på hastigheter vid 15k rpm.
Den absolut lägsta möjliga utväxlingen jag kan lösa, är en 19t ALX piniong ihop med ett 64t MCD spurgear.
Då gör den bara 71km/h...
Dessutom kan jag inte montera ett 64t spur på difflockern, eller ens få plats med den i mittdiffhållaren, så det lär bli lite pyssel att lösa det framöver...
Med ALX Super85 motorn och 30/54 hade den teoretiska hastigheten varit över 130km/h.
Hittade en kalkylator på nätet för att beräkna axelavstånd med olika drevuppsättningar med:
19/64 = 62,2mm (3,37:1)
19/62 = 60,8mm (3,26:1)
19/58 = 57,8mm (3,05:1)
22/54 = 57,0mm (2,45:1)
22/58 = 60,0mm (2,64:1)
30/54 = 63,0mm (1,8:1)
Losi original hjul 18cm = 56,52cm omkrets
Mega truck hjul 28cm = 87,7cm omkrets
Diff
13t / 43t = 3,3:1
Original utväxling med original hjul (19/58):
3,05 x 3,3 = 10,07:1
15000rpm = 1489rpm = 84190cm/min
841,9m/min = 50514m/h = 50,514km/h
Lägst utväxling med Mega truck hjulen (19/64):
3,37 x 3,3 = 11,121:1
15000rpm = 1348rpm = 118289cm/min
1182,89m/min = 70980m/h = 70,98km/h
ALX Super85 utväxling (30/54):
1,8 x 3,3 = 5,94:1
15000rpm = 2525rpm = 221465cm/min
2214,65m/min = 132879m/h = 132,88km/h
Med ALX Super85 motorn hade jag 30/50, men gick till 22/54 istället med TaylorRc 50GT.
Det var ganska lagom, men med Megatruck hjulen som är 280mm blev det alldeles åt skogen, och jag räknade lite på hastigheter vid 15k rpm.
Den absolut lägsta möjliga utväxlingen jag kan lösa, är en 19t ALX piniong ihop med ett 64t MCD spurgear.
Då gör den bara 71km/h...

Dessutom kan jag inte montera ett 64t spur på difflockern, eller ens få plats med den i mittdiffhållaren, så det lär bli lite pyssel att lösa det framöver...
Med ALX Super85 motorn och 30/54 hade den teoretiska hastigheten varit över 130km/h.

Hittade en kalkylator på nätet för att beräkna axelavstånd med olika drevuppsättningar med:
19/64 = 62,2mm (3,37:1)
19/62 = 60,8mm (3,26:1)
19/58 = 57,8mm (3,05:1)
22/54 = 57,0mm (2,45:1)
22/58 = 60,0mm (2,64:1)
30/54 = 63,0mm (1,8:1)
Losi original hjul 18cm = 56,52cm omkrets
Mega truck hjul 28cm = 87,7cm omkrets
Diff
13t / 43t = 3,3:1
Original utväxling med original hjul (19/58):
3,05 x 3,3 = 10,07:1
15000rpm = 1489rpm = 84190cm/min
841,9m/min = 50514m/h = 50,514km/h
Lägst utväxling med Mega truck hjulen (19/64):
3,37 x 3,3 = 11,121:1
15000rpm = 1348rpm = 118289cm/min
1182,89m/min = 70980m/h = 70,98km/h
ALX Super85 utväxling (30/54):
1,8 x 3,3 = 5,94:1
15000rpm = 2525rpm = 221465cm/min
2214,65m/min = 132879m/h = 132,88km/h
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11666
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Största Losi-drev är ju 62t, men MCD har 64t, och jag fick tag på ett fint sånt drev av Emanuel och så tog modifieringen ny fart...
Det är precis på håret att det går.
Fick tillverka två plattor för att höja locket på mittdiffhållaren, och en adapter för att kunna montera MCD drev ihop med en Losi difflocker...
Det är precis på håret att det går.
Fick tillverka två plattor för att höja locket på mittdiffhållaren, och en adapter för att kunna montera MCD drev ihop med en Losi difflocker...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11666
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Gillar ju som sagt inte att bulta ihop två servoarmar stumt med varandra, och det var väl på tiden att även denna fick en "Triball"
Bökigt och besvärligt som attan, men det gick!
En kulled i aluminium från ett styrstag fick en omgång i fräsen, och en Hitec servoarm modifierades till länkaget.
Bökigt och besvärligt som attan, men det gick!
En kulled i aluminium från ett styrstag fick en omgång i fräsen, och en Hitec servoarm modifierades till länkaget.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11666
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Blev ingen film, men en första testkörning är gjord med 19/64 och herrej@vlar vilket as till att gå!
När greppet finns, drar den sina 28kg upp på bakhjulen med enkelhet!
Toppfarten är fortfarande för hög, men nu finns accelerationen där iallafall!
Första testet av triball länkaget med, och givetvis hade jag missat brickorna som håller delarna på plats, och när mässingsringen lossade från kulhandsken, försvann den spårlöst.
Hade som tur var, en i reserv!
Nu får vi se hur den beter sig i gruset på lördag!

När greppet finns, drar den sina 28kg upp på bakhjulen med enkelhet!
Toppfarten är fortfarande för hög, men nu finns accelerationen där iallafall!
Första testet av triball länkaget med, och givetvis hade jag missat brickorna som håller delarna på plats, och när mässingsringen lossade från kulhandsken, försvann den spårlöst.
Hade som tur var, en i reserv!
Nu får vi se hur den beter sig i gruset på lördag!


- Dave
- Site Admin
- Posts: 11666
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Fick ett första ordentligt test på bashet 20/4 och den tar sig fram fint i gruset!
Effekten är precis lagom, men toppfarten är fortfarande lite för hög för min smak, men den fick 20-25 varv på banan, och den skötte sig helt ok.
Dålig svängradie, men det har en del med servoräddaren att göra när gyroeffekten på hjulen blir så stor att servoräddaren inte orkar hålla emot.
Med full fart vill den knappt svänga alls, men vem behöver svänga!
Funkade skitbra, och 78mm kopplingen skötte sig exemplariskt hela dagen!
En PhatDad drivaxel sprint small av, men det var snabbt fixat.
Lättstartad, driftsäker och brutalt snabb även på banan!
Dessutom ser den ut och beter sig som en mudtruck!
Den skulle haft stela axlar bara!

Effekten är precis lagom, men toppfarten är fortfarande lite för hög för min smak, men den fick 20-25 varv på banan, och den skötte sig helt ok.
Dålig svängradie, men det har en del med servoräddaren att göra när gyroeffekten på hjulen blir så stor att servoräddaren inte orkar hålla emot.
Med full fart vill den knappt svänga alls, men vem behöver svänga!

Funkade skitbra, och 78mm kopplingen skötte sig exemplariskt hela dagen!
En PhatDad drivaxel sprint small av, men det var snabbt fixat.
Lättstartad, driftsäker och brutalt snabb även på banan!
Dessutom ser den ut och beter sig som en mudtruck!
Den skulle haft stela axlar bara!

- Dave
- Site Admin
- Posts: 11666
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Släpade med den här klumpen på vårträffen i Linköping den gångna helgen!
Ingen större yta att köra på, men det blev lite rullande ändå och den är verkligen aggressiv som attan!
Tillräckligt för att vrida av en bakre PhatDad drivaxel!
Nåja, det är väl priset man får betala för att åka på bakhjulen med 28kg Losi... men kul är den!
Ingen större yta att köra på, men det blev lite rullande ändå och den är verkligen aggressiv som attan!
Tillräckligt för att vrida av en bakre PhatDad drivaxel!

Nåja, det är väl priset man får betala för att åka på bakhjulen med 28kg Losi... men kul är den!

Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests