Har ju glömt att jag faktiskt kört sönder ett servo också!
Gas/Bromsservot gav upp, och jag hade det lite på känn redan på motorlördagen i Nossebro.
Vi hade stora problem med störningar där vi körde, och jag tog det väldigt försiktigt, och vid en "glitch" bromsade det så kraftigt att trucken flippade framlänges.
När jag inför förra bashet i Sandhem insåg att servot levde sitt eget liv utan att motorn ens var startad, var det dags att byta ut.
Det var en maracas, och skramlade ordentligt!
Men det var bara komponenter på kretskortet som skakat loss av vibrationerna från motorn.
Precis som jag kör av M8 bladskruvstaget till pipan, och 12.9 skruvar till staget mellan motor och växellådan smäller av som kvistar...
Helt galna krafter i rörelse!
Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Bara ÄLSKAR denna kärra David...
Har du testat med 10.9 skruv istället för 12.9 , de brukar hålla bättre.
12.9 är lite för hårda ibland..
Vid kran montage på lastbilar är det endast 10.9 som e godkända av just den anledningen.

Har du testat med 10.9 skruv istället för 12.9 , de brukar hålla bättre.
12.9 är lite för hårda ibland..
Vid kran montage på lastbilar är det endast 10.9 som e godkända av just den anledningen.

MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Hehehe... ja den är väldigt kul!
Så länge den är hel!
Men det har funkat med den sista reparationen av bakre gaveln på växellådan, och det vore väl fan annat med så mycket större lager...
Jag började med 8.8, och testade 10.9 i två omgångar innan det blev 12.9 nu, och nu verkar den hålla trots att jag kört av alla hårdheter innan...
Generellt brukar jag undvika 12.9 enbart för att de är så jobbiga att borra ur om det skiter sig.
Men bra tips!

- Dave
- Site Admin
Inför uppvisningen på Södra Lundby Traktorrace i fredags, tänkte jag bara "kolla över" den lite och se så inga skruvar var lösa osv.
Skön känsla när man ser smörjfett på utsidan av gaveln till växellådan och tänker
"-Det där ser märkligt ut..."
Det som snabbt skulle torkas av, visade sig sitta fast, och inte bara det, utan det var hål rakt in i växellådan!
Kåpan var redan reparerad med ett nytt lagersäte sedan tidigare nödreparation, och nu blev det djupa veck i pannan en lång stund...
Till saken hör att alla lager byttes när jag monterade den nya splines-axeln till fram/back!
Sedan dess har den nog rullat ungefär 8 minuter!
Skön känsla när man ser smörjfett på utsidan av gaveln till växellådan och tänker
"-Det där ser märkligt ut..."
Det som snabbt skulle torkas av, visade sig sitta fast, och inte bara det, utan det var hål rakt in i växellådan!

Kåpan var redan reparerad med ett nytt lagersäte sedan tidigare nödreparation, och nu blev det djupa veck i pannan en lång stund...
Till saken hör att alla lager byttes när jag monterade den nya splines-axeln till fram/back!
Sedan dess har den nog rullat ungefär 8 minuter!

- Dave
- Site Admin
Här blev jag hängande över skrotet en lång stund, funderandes...
Har en 4-backs chuck till svarven och efter att ha svarvat en adapterring för att kunna spänna upp den invändigt.
Eftersom den gamla reparationen inte kunde tas bort, var jag tvungen att kunna spänna ordentligt, och kåpans innerform stämmer inte 100% med centrum på hålet tyvärr.
Arbetet med att spänna upp den blev helt galet besvärligt.
Till slut kom jag ner till ±0.03mm och det trodde jag knappt skulle gå efter flera timmars trial n' error.
Svarvade ur det gamla lagersätet och hyvlade sakta sakta ur den andra hylsan samtidigt.
Plötsligt högg det till och vändskäret sprack.
Det hade fått tag på delar av kullagret som satt inpressade flera mm i godset.
Två gånger hände detta, och jag fick spänna om kåpan båda gångerna!
Som tur var, behöll jag den lilla remsa av original lagerbana ända till det sista, och då kunde jag klocka in den igen...
Till slut fick jag upp hålet till 30mm, och jag kunde börja tillverka pluggen som skulle hålla det nya lagret.
Har en 4-backs chuck till svarven och efter att ha svarvat en adapterring för att kunna spänna upp den invändigt.
Eftersom den gamla reparationen inte kunde tas bort, var jag tvungen att kunna spänna ordentligt, och kåpans innerform stämmer inte 100% med centrum på hålet tyvärr.
Arbetet med att spänna upp den blev helt galet besvärligt.
Till slut kom jag ner till ±0.03mm och det trodde jag knappt skulle gå efter flera timmars trial n' error.
Svarvade ur det gamla lagersätet och hyvlade sakta sakta ur den andra hylsan samtidigt.
Plötsligt högg det till och vändskäret sprack.
Det hade fått tag på delar av kullagret som satt inpressade flera mm i godset.
Två gånger hände detta, och jag fick spänna om kåpan båda gångerna!

Som tur var, behöll jag den lilla remsa av original lagerbana ända till det sista, och då kunde jag klocka in den igen...
Till slut fick jag upp hålet till 30mm, och jag kunde börja tillverka pluggen som skulle hålla det nya lagret.
- Dave
- Site Admin
Hittade aldrig den inre lagerhylsan på det gamla lagret, men med tanke på hur änden på min nya fina splines-axel såg ut, var det nog inte mycket att hitta...
Tur man är pessimist, och köpte flera när man ändå beställde...

Tur man är pessimist, och köpte flera när man ändå beställde...

Vet ju att du e en klurig jäkelDave wrote: ↑02 Aug 2023, 12:05Hehehe... ja den är väldigt kul!
Så länge den är hel!
Men det har funkat med den sista reparationen av bakre gaveln på växellådan, och det vore väl fan annat med så mycket större lager...
Jag började med 8.8, och testade 10.9 i två omgångar innan det blev 12.9 nu, och nu verkar den hålla trots att jag kört av alla hårdheter innan...
Generellt brukar jag undvika 12.9 enbart för att de är så jobbiga att borra ur om det skiter sig.
Men bra tips!
![]()

& misstänkte att du redan hade den infon , men tänkte att det ändå var värt att nämna

MCD UltimateCarbon K600 TWIN