HPI Bajorna har en akilleshäl i stötdämparna som de flesta känner till......och tänkte bara visa hur tillverkning av utfjädringsstopp eller så kallade Limiters går till på ett enkelt sätt.
Anledningen till att det behövs limiters är att man rycker av kulledsplasten från kolvstången om man voltar och landar upp-och-ner och hjulen slår i backen.
Man behöver:
Isolerade kabelskor för 2,5mm² (Blå) med 4mm hål
En riktig presstång för dessa kabelskor
Stålwire, fintrådig och flexibel.
En jigg som hjälp när man ska bestämma längden
Kabelskor och wire
Platta till metallhylsan så den får en oval form
Trä wiren genom kabelskon, runt i en ögla och tillbaka genom
Anpassa öglan och pressa kabelskon
Trä en skruv genom, och rigga upp den. Jag har borrat två 4mm hål med c/c 185mm i en spånskiva.
Trä wiren genom nästa kabelsko, sätt i skruven genom och spänn upp den lagom.
När detta är gjort, drar du ur båda skruvarna och pressar andra änden också. Då får du dem i samma längd !
Byt skruven till det övre stötdämparfästet, till en 10mm längre variant.
Sätt 2 brickor och låsmutter för att montera limitern
Nertill använder du samma skruv som till stötdämaren.
När du monterar en stålwire, kan du vrida wiren ett varv i ena änden innan du skruvar fast den.
Då kan man styra lite hur den beter sig när det fjädrar, och förhindra att den viker sig olämpligt.
Samma längd funkar även bak om man monterar som på bilden.
Även här byter man skruven till det nedre fästet till en 10mm längre variant, fixar en hylsa till hålet i länkarmen, och sätter en M6 kragmutter först ´som distans, med limiten utanpå.
M6 muttern skyddar även länkarmen från slitage från bakfälgen.
Den kommer att ta emot det mesta slitaget istället för att länkarmen går av.....