Projekt "Milling Madness"
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Re: Projekt "Milling Madness"
De flesta stegmotorstyrningar kan micro-steppa också. På så vis får du mycket bättre upplösning än vad dina beräkningar visar 
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Tror inte styrningen jag har nu klarar det, men det kanske räcker ändå.....
Största utmaningen är att få till en glappfri Z-rörelse på den här skitfräsen
Största utmaningen är att få till en glappfri Z-rörelse på den här skitfräsen
-
wrep
Nej det tror jag inte, har för mig att 5:1 är den utväxling som är vanligast när folk bygger cnc. Har du kollat elektronikforumet.se där finns det cnc-byggen i parti och minutDave wrote:Hmmm....skjuter man över målet med en "upplösning" på 80000 x 30000 på bordet kanske.....
![]()
Får nog fundera lite på det.....
-
wrep
Polaren har byggt en cnc av en vanlig kina-fräs utan att byta till kulskruvar och det funkar förvånansvärt bra. Man har ngt som kallas backlash-kompensering i styrprogrammet som tar hänsyn till glappet i skruvarna. Nackdelen med det är att maskinen blir lite långsam i vändningarna av det.Dave wrote:Största utmaningen är att få till en glappfri Z-rörelse på den här skitfräsen
- Dave
- Site Admin
Re: Sv: Projekt "Milling Madness"
Denna funktion finns även i mitt program. Har däremot inte testat att använda det i mina testkörningar...wrep wrote: Man har ngt som kallas backlash-kompensering i styrprogrammet som tar hänsyn till glappet i skruvarna. Nackdelen med det är att maskinen blir lite långsam i vändningarna av det.
Har kikat lite på elektronikforumet och blir mest frustrerad när man inser hur lite man kan jämfört med dem....riktigt imponerande byggen....
-
wrep
Vad heter programmet du skall använda?
Tycker det ser ut som att du har ngn sorts adapter från usb till paralellport där på ditt styrkort?
Mitt tips är att skita i det och köra direkt på datorns paralellport , det funkar mycket bättre. Och använd en "riktig" dator, dvs ingen bärbar. Då kommer du spara mycket huvudbry
Tycker det ser ut som att du har ngn sorts adapter från usb till paralellport där på ditt styrkort?
Mitt tips är att skita i det och köra direkt på datorns paralellport , det funkar mycket bättre. Och använd en "riktig" dator, dvs ingen bärbar. Då kommer du spara mycket huvudbry
- Dave
- Site Admin
wrep wrote:Vad heter programmet du skall använda?
HPGLviewer och Stepper2 heter programmen som följde med "i paketet"
Kan ju inte elektronik-biten alls, men är det bara ett interface för att omvandla parallellporten till en USB port så kan man ju skippa den som du säger.
Vet inte om det påverkar programvaran, eller om prylarna jag köpt fungerar med andra styrprogram heller....
Har en riktig PC för jobbet, där styrkortet och nätaggregatet ska byggas in i chassilådan med snabbkontakter på baksidan för motorerna.
Dels för att jag inte har nån vettig låda att bygga in det i, och dels för att skydda prylarna för emc-problem med frekvensomformaren som ska installeras till spindelmotorn senare....
-
wrep
Det är det stående kortet som är byggt på labbkort jag menar... tror du har en vanlig paralellports kontakt där bakom.
Om det är så så kan du styra kortet med ett program som heter Mach3 det är ett pcbaserat cnc-styrprogram som funkar väldigt bra. Man styr då maskinen på samma sätt som en riktig cnc med G-kod och man kan då köra med ett cam-program för att göra verktygsbanor. Men Mach3 har även "wissards" där man snabbt kan göra tex en urfräsning direkt i styrprogrammet. Det fina i kråksången är att Mach3 är gratis om man nöjer sig med ngt begräsat program-minne. Vill man sen uppgradera kostar en licens mindre än 2 tusen.
Om det är så så kan du styra kortet med ett program som heter Mach3 det är ett pcbaserat cnc-styrprogram som funkar väldigt bra. Man styr då maskinen på samma sätt som en riktig cnc med G-kod och man kan då köra med ett cam-program för att göra verktygsbanor. Men Mach3 har även "wissards" där man snabbt kan göra tex en urfräsning direkt i styrprogrammet. Det fina i kråksången är att Mach3 är gratis om man nöjer sig med ngt begräsat program-minne. Vill man sen uppgradera kostar en licens mindre än 2 tusen.
- Dave
- Site Admin
Låter ju helt klart värt att testa.....wrep wrote:Det är det stående kortet som är byggt på labbkort jag menar... tror du har en vanlig paralellports kontakt där bakom.
- Dave
- Site Admin
Ritat "klart" grundkonstruktionen på fräsen nu, och placerat motorerna där jag anser att de blir minst i vägen.
Helt klart är att Z axeln kommer att ta en stund att lösa......
Det röda är muttern på kulskruven, och under den ska en "spegelvänd" hylsa monteras som går genom två axiallager genom chassit.
Ska alltså snurra muttern istället för att rotera skruven här, och enda anledningen är att platsen inte finns att lösa det på nåt annat sätt.
På mutterns "icke flänssida" ska ett rör svarvas ur för att passa att trä över, och låsa fast.
I änden på röret ska en "plugg" svarvas i, kanske svetsas och svarvas för att montera drevet och få en axeltapp till ett vanligt kullagersäte.
Motorn kommer alltså att driva röret med kulskruvens mutter längst ner i änden.
Med lite nya fästen och trams som måste moddas för att få ihop skiten kommer rörelserna bli dessa:
X=400mm
Y=150mm
Z=110mm
Pinol i max upphöjt läge: Pinol i max sänkt läge: Och en överblick
Helt klart är att Z axeln kommer att ta en stund att lösa......
Det röda är muttern på kulskruven, och under den ska en "spegelvänd" hylsa monteras som går genom två axiallager genom chassit.
Ska alltså snurra muttern istället för att rotera skruven här, och enda anledningen är att platsen inte finns att lösa det på nåt annat sätt.
På mutterns "icke flänssida" ska ett rör svarvas ur för att passa att trä över, och låsa fast.
I änden på röret ska en "plugg" svarvas i, kanske svetsas och svarvas för att montera drevet och få en axeltapp till ett vanligt kullagersäte.
Motorn kommer alltså att driva röret med kulskruvens mutter längst ner i änden.
Med lite nya fästen och trams som måste moddas för att få ihop skiten kommer rörelserna bli dessa:
X=400mm
Y=150mm
Z=110mm
Pinol i max upphöjt läge: Pinol i max sänkt läge: Och en överblick
Last edited by Dave on 09 Dec 2012, 07:35, edited 1 time in total.
-
wrep
Kan du inte flytta hela huvudet på pelaren istället? Pinolen är ju inte så stadig tänkte jag... lätt att få vibrationer om man har den längst ner när man fräser..
- Dave
- Site Admin
Re: Sv: Projekt "Milling Madness"
Nej tyvärr...wrep wrote:Kan du inte flytta hela huvudet på pelaren istället? Pinolen är ju inte så stadig tänkte jag... lätt att få vibrationer om man har den längst ner när man fräser..
Släpper man låsningen på den vrider den sig hur som helst runt pelaren....
Precis som du säger är det lätt lätt att få vibrationer med pinolen längst ner och förhoppningsvis kan jag få till en tryckrulle innanför Z skruven som tajtar till spelet som finns. ....
Annars blir det till att byta hela pinolen och byta idé på den.....
Hoppas jag slipper det ....
- Rallyfinnen
Oftast kanske du inte behöver så mycket rörelse i Z, så du kan göra lite som Per säger, dvs sänka hela huvdet och låta den jobba med så lite utstick/glapp som möjligt.
- Dave
- Site Admin
Ja, det är tanken, men det är också precis här jag har mest spel i hela maskinen, i pinolen....Rallyfinnen wrote:Oftast kanske du inte behöver så mycket rörelse i Z, så du kan göra lite som Per säger, dvs sänka hela huvdet och låta den jobba med så lite utstick/glapp som möjligt.
Har faktiskt två linjärlager som jag nog skulle kunna montera för att styra upp den bättre, men då är det frågan om det inte är enklare att bara byta hela fräsen....
- Dave
- Site Admin
Har kikat runt mer och det finns faktiskt lite ideer och lösningar på hur man får styrning på hela överdelen, men inget som jag direkt känner blir tillräckligt bra för att ge sig på.....wrep wrote:Kan du inte flytta hela huvudet på pelaren istället? Pinolen är ju inte så stadig tänkte jag... lätt att få vibrationer om man har den längst ner när man fräser..
Såg en lösning där dom monterat ett linjärlager i överdelen på chassiet och skenan på pelaren, men då tappar man möjligheten till att kunna flytta centrumet på pinolen över fräsbordet.
Annars är det nog den lösningen som känts mest robust hittills.....
Inser också nu när man provocerar pinolen i min maskin att det inte kommer att hjälpa med en tryckrulle för att lösa problemet. Den kommer lik förbannat att glappa, och jag måste tänka om.....