Kan vara det, inte alls omöjligt. Jag tror du kan testa att mjuka upp framdämparna lite också. Borde ge mer grepp fram. Provade du inte det förra gången förresten?Roxen wrote:Jag om någon, borde väl ha sett det. Det är ju så man får skämmas! Men det bjuder jag på.![]()
Det kanske är därför min understyr mer än din, jag trodde det berodde på chauffören.
Roxens HPI Baja 5b SS
Re: Roxens HPI Baja 5b SS
Letar Baja 5B
Jag släppte på fjädrarna bak senast vi körde. För att få den att sätta sig lite mer och inte tvåhjula så mycket. Ska prova med mjukare fram vid nästa körning.
Är det nån fördel med extenders bara där bak? Vad tror ni?
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
- J.A racing
Roxen wrote:Jag släppte på fjädrarna bak senast vi körde. För att få den att sätta sig lite mer och inte tvåhjula så mycket. Ska prova med mjukare fram vid nästa körning.
Ang fjädrar: dina fjädrar har samma styvhet oavsett hur du vrider på ringen, de du ändrar är markfrigången. De många gör är att dom drar åt massor på ringen så bilarna studsar runt max utfjädrade. Enda sättet är att byta mot mjukare respektive hårdare fjädrar och sätta en rimlig "rideheight", så fjädringen fungerar som den ska med både infjädring och utfjädring. Om du tex har 100mm fjädringsväg kanske en rimlig "körnivå" är att ligga på 65mm infjädring och 35mm utfjädring.
Om det skulle vara nån fördel med extenders bara bak vet jag ej, men lite stadigare borde den ju bli fast bäst borde ju vara att öka fram också. Fast att öka fram med denna lösning gör att styrgeometrin ändras till dess nackdel, bilen får ett väldigt konstigt offset och lär bli lite oprecis i styrningen. Då är tex Fastlane kittet där man breddar med längre bärarmar att rekomendera, det ändrar ej styrgeometrin. Äh svårt att beskriva men hojta om ni inte begriper vad jag menar.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Tack, bra förklarat! Ska prova utan extenders också.
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
Jag har exteders fram och bak .Bilen är stadigare. Har inga problem med styrningen.
Last edited by Lusse on 15 Dec 2009, 22:14, edited 1 time in total.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- J.A racing
Nä en RC-bil kanske inte är så känslig som en riktig bil, men övre och undre spindelled har en tänkt linje som bör träffa runt mitten på däckets slitbana. Annars blir det lite lådbils effekt på det hela, att hjulen inte bara svänger utan flyttas rejält i längsväg också.Lusse wrote:Jag exteders fram och bak .Bilen är stadigare. Har inga problem med styrningen.
Kolla på denna länk jämför linjen mellan övre & undre spindellederna mellan bilderna.
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... hp?t=75492" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom där är inga extender's .Det är adaptrar för FG fälgar! Jag har sådana med . det som händer är att hjulen svänger mer men lite trögare . Det är vad jag har märkt..(Adaptrana bräddar mer än extenderna.)
- J.A racing
Om inte dom där ökar spårvidden, så är Jorden platt också! Det där var för övrigt mest att visa hur fel offset ser ut på en bil. Kalla dom vad du vill men en sorts Extenders är det i alla fall.Lusse wrote:Dom där är inga extender's .Det är adaptrar för FG fälgar! Jag har sådana med . det som händer är att hjulen svänger mer men lite trögare . Det är vad jag har märkt..(Adaptrana bräddar mer än extenderna.)
Bland det fulaste Baja jag sett måste jag säja också. Jag har funderingar på Uber rc extenders till min bil, får se då jag fått dit min desperado fälgar då dom breddar lite i sig själva.
Last edited by J.A racing on 16 Dec 2009, 12:42, edited 1 time in total.
Såja pojkar ...J.A racing wrote:Om inte dom där ökar spårvidden, så är Jorden platt också eller? Det där är Det där var för övrigt mest att visa hur fel offset ser ut på en bil. Kalla dom vad du vill men en sorts Extenders är det i alla fall.Lusse wrote:Dom där är inga extender's .Det är adaptrar för FG fälgar! Jag har sådana med . det som händer är att hjulen svänger mer men lite trögare . Det är vad jag har märkt..(Adaptrana bräddar mer än extenderna.)
Bland det fulaste Baja jag sett måste jag säja.
Lusse & J.A båda har rätt .
Lusse har rätt i att det är FG adaptrar( som visseligen breddar en heldel,,som Lusse oxå skrev.)
Och J.A. har rätt i att dom oxå kan kallas för extenders ( då dom bevisligen breddar en heldel)
????Varför tjafsa när bägge har rätt ?????
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- J.A racing
Inget tjafs bara lite rättning av Lusses inlägg. 
Det är ju bara så att det inte behövdes nå´n rättning ,då det är FG adaptrar & inte extenders även om dom breddar som fasen. Lusse skrev ju oxå att dom breddade mer än hans extenders.
Så vad var det som skulle rättas ??
Så vad var det som skulle rättas ??
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- J.A racing
Att det egenligen bara var en tydlig bild på ett extremt ökat offset på hjulen, som ett förtydligande av ett tidigare inlägg i tråden. Inget annat! END. 
Fälgarna bredar knapt en mm..J.A racing wrote:Om inte dom där ökar spårvidden, så är Jorden platt också! Det där var för övrigt mest att visa hur fel offset ser ut på en bil. Kalla dom vad du vill men en sorts Extenders är det i alla fall.Lusse wrote:Dom där är inga extender's .Det är adaptrar för FG fälgar! Jag har sådana med . det som händer är att hjulen svänger mer men lite trögare . Det är vad jag har märkt..(Adaptrana bräddar mer än extenderna.)
Bland det fulaste Baja jag sett måste jag säja också. Jag har funderingar på Uber rc extenders till min bil, får se då jag fått dit min desperado fälgar då dom breddar lite i sig själva.
- J.A racing
Öh va? jo lite till va.
The Desperado wheels has a +.100" added offset to give your 5b and Pro-Line 5t conversion added stability.
The Desperado wheels has a +.100" added offset to give your 5b and Pro-Line 5t conversion added stability.
Last edited by J.A racing on 16 Dec 2009, 21:03, edited 1 time in total.