Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
waqr
Phone Number: 0709998877

Re: Portningstråden!

Post by waqr » 25 Nov 2009, 21:36

Hmmm...man har en hel del att lära inom detta märker man :roll: Verkar som om Rallyfinnen kommer bli en viktig del i min framtida portning :mrgreen:
Letar Baja 5B

Sponsor

Sponsor

crh

Post by crh » 25 Nov 2009, 23:09

Lite mer att kolla på
http://hem.bredband.net/emil2000/Den_li ... B)_1_3.xls
Mycket moppe men det bör vara lite lika som våra motorer
FG MBPro

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Nov 2009, 22:30

waqr wrote:Hmmm...man har en hel del att lära inom detta märker man :roll: Verkar som om Rallyfinnen kommer bli en viktig del i min framtida portning :mrgreen:

oj, nu känns det nästan som jag fått ett ansvar här.. :roll:

Jag tycker väl bara att om man vill bättra på prestandan i en standardmotor så kan man göra en hel del enkla justeringar utan att riskera att förstöra något. Portar man en cylinder fel så är det bara att slänga den..det blir en dyr läropeng!
Har man koll på 'allt' och kan simulera olika portningar så är det ju lite annorlunda!

Det är ju tex betydligt enklare att justera lite på pipan, matcha lite packningar, matcha insug o utblås, fippla med boost bottle, ta bort choke-spjäll, se till att filtret inte är en strypning mm
Allt detta kan definitivt ge märkbara skillnader i prestanda!

waqr

Post by waqr » 30 Nov 2009, 16:11

Så....då är cylindern beställd. Blir en CY 36mm cylle som får bli försökskanin. Har diskuterat lite med Roxen och Jimmy kring detta om portningen och tror jag börjar få lite bättre grepp åtminstone om vart man ska ta och hur mycket på varje ställe. Tänkte slänga in en bild på en gammal cylle ikväll för att visa vart jag tänk fila så får väl nån stoppa mig om ni tycker annat :D

Det som verkar mest kritiskt är ju hur mycket man tar. T ex om man tar för mycket på utblåset så tappar man bottenvrid osv. Man vill ju inteha en alltför slö motor på de låga varven.

En sak jag funderar på, kan man porta så att man får mer vrid eller ger alll portning tappat vrid på låga varv men bättre varvegenskaper?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Nov 2009, 17:55

Bottenvridet kan påverkas med längd på insug, boost bottle, och framför allt pipa!
Desvärre är det oftast så att det som ger bättre botten försämrar toppen..
Dessutom är det ofta så, att ju högre toppeffekt man ska ha, desto smalare register får man. En massa kompromisser alltså :)
Generellt borde breddning av portar och finputsning för bättre flöde inte försämra bottenvridet, men höja effekten. Ändrar man höjden på portarna (dvs öppningstider) så ändras även karaktären på motorn.
Standardingrepp på en motor för mera toppeffekt på högre varv är att höja avgasporten. Desvärre sänks kompressionen samtidigt.
Jag har portat många moppecylindrar i mina unga år, men allt gjordes på känsla, och med varierande resultat. Samma kan väl sägas om någon Solo-motor jag portade för ett antal år sedan.
Bästa resultaten har jag faktiskt fått med småputs, rikting av vev, balansering, små justeringar på pip-längd odyl.

Håll oss uppdaterade hur det går, intressant tråd detta! Ett tips kan ju annars vara att mäta och jämföra med en 'proffs-portad' cylinder och kopiera.

Skulle vara bänkning före/efter också! :) Brorsan håller på med en motorbänk, men det drar ut på tiden...
Jag hoppas kunna göra lite experiment med den framöver.

waqr

Post by waqr » 30 Nov 2009, 21:30

Får återigen tacka för ett utömmande svar Rallyfinnen :)

Ska kika lite på foton på den Oneill Brothers cylindern jag har monterad i FG:n för att få lite inspiration.

Slänger upp bilden på min prov cylle imorgon.....
Letar Baja 5B

crh

Post by crh » 30 Nov 2009, 21:34

Rallyfinnen wrote:Skulle vara bänkning före/efter också! :) Brorsan håller på med en motorbänk, men det drar ut på tiden...
Jag hoppas kunna göra lite experiment med den framöver.
Bygger han en bänk där det ska gå att köra LS motorer?
FG MBPro

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Nov 2009, 22:18

Ja, en motorbänk för LS är tanken :)
Han skulle bygga rullar för vanlig bil som ex-jobb, men jag föreslog att han skulle börja i mindre (billigare) skala :)
Använder en bilgenerator för att bromsa motorn med. Just nu hänger det på lastcell, han hade beställt flera svinbilliga från Kina (ja, det märks vi är släkt eller hur), men dom verkar ge upp på löpande band..
Tips på billiga lastceller för omkrong 5kg mottages!

Mycket pyssel med mjukvara kvar, men hårdvaran/elektroiken är sgs klar.

crh

Post by crh » 01 Dec 2009, 07:37

Men du det låter som ett kul projekt, han råkar inte ha någon byggblogg el. dyl. på nätet som det går att kolla lite på?

Har själv suttit och funderat på nått sätt att kunna logga varvtal och bara belasta för att kunna göra accelerations tester.
Men det har inte kommit nå längre än till funderingar.
FG MBPro

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Dec 2009, 10:34

Ingen byggtråd på nätet..

Enklaste sättet är att göra en inertia-bänk. Då behöver du bara logga varvtal (noggrant) och veta inertian(svängmassan) i det du accelererar, så får du ut moment och effekt från det Det finns en hel del skriverier om sånt på nätet. Gäller att ha lagom massa man accelererar, ska inte gå för lätt, och inte för tungt heller. Dessutom ska ju massan klara rätt högt varvtal..

För att logga varvtal rekommenderar jag något i/o kort till datorn som har inbyggd timer. Då kan man ha en puls per varv på bänken, och kortet tar tiden mellan pulserna och sparar senaste tid i internminne. Sedan läser datorn tiden från kortet och beräknar varvtal utifrån tiden. På detta sätt slipper man bekymmer med timing odyl på överföring till dator. Små spikar i varvtalsmätningen ställer till det, så det är viktigt att få till en bra och stabil varvtalsmätning.

Betydligt svårare blir det när man ska bromsa motorn som brorsan. Då ska man styra o reglera bromsen, mäta moment med lastcell osv.

crh

Post by crh » 01 Dec 2009, 19:56

Det va synd att han inte har någon byggtråd.
Hur belastar han generatorn, duger det med en regelrätt kortslutning eller bränner man generatorn då?

inertia-bänk, ja ha då fick man ett namn på det man gått och funderat på, googlade lite, det finns en del kul att läsa.

Nä nu måste jag in i hörnet och lugna ner mig :mrgreen:
FG MBPro

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Dec 2009, 20:30

Tror han tänkt kortsluta den.. -och se om det håller! ;)
Momentet regleras med magnetiseringsströmmen som PWM:as från i/o-kortet via en drivkrets för tändspole (IGBT) :)

crh

Post by crh » 01 Dec 2009, 20:48

Gissar att det är dioderna som är klenast, men dom borde gå att koppla förbi.

Jisses vad detta blev OT :shock: :lol:
FG MBPro

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Dec 2009, 09:29

Hehe, ja vi får skärpa oss nu :)

waqr

Post by waqr » 02 Dec 2009, 09:38

Japp...annars kanske ni blir avstängda av Stasi poliserna Husse och S500R :lol:
Letar Baja 5B