Eldrift tips och tricks.

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Eldrift tips och tricks.

Post by tesla » 17 Sep 2019, 16:01

Ett av de första problemen jag stötte på när jag började med eldriven LS var att hitta lämpliga batterier, kontakter och kablar som kan hantera strömspikarna.
Det mesta är anpassat för upp till 1/8.
Egentligen har man 3 val.

1: Köra med 1/8 grejer och acceptera brända kontakter och batterier som går i källaren när man gasar. Verkar som en hel del av de som försökt sig på 1/5 el hamnat i den kategorin.

2: köpa värstingbatteri och specialkontakter. Funkar men är dyrt och svårt att få tag i lämpliga både batterin och kontakter.

3:bygga ett eget kablage för att paralellkoppla(finns färdiga men de är för klena för 1/5).

Jag har valt sistnämnda i mina bilar.
Klarar mig därför med 1/8 batterier och 1/8 kontakter utan problem. Behöver heller ej löda fast riktigt grova kablar i batterierna utan kör 10 awg ut från respektive batteripol och splicar ihop dem med stammarna till esc polerna efter några cm. Har knappt sett någon annan göra så ens på utländska forum då folk verkar köra alternativ 2 snarare. Trots att det är mycket dyrare och ger sämre flexibilitet, kräver värre laddare mm. Blir även softpacks då.


För mig har i alla fall paralellkopplade batterier varit det som möjliggjort 1/5 el körningen de 2 senaste säsongerna.

Här är lite bilder på hur jag byggt ett sådant kablage, i detta fall i Dragonhammern men skulle lika gärna kunna varit i fjolårets elbaja eller rr5/w5.
Tagit isär det för omlödning av vissa kablar efter att en grenkabel gick av i söndags i grustaget p.ga metallutmattning och dålig dragavlastning.

ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



Last edited by tesla on 17 Sep 2019, 16:01, edited 2 times in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Eldrift tips och tricks.

Post by tesla » 24 Sep 2019, 10:00

Hade tänkt skriva lite här om laddning av stora lipon och i synnerhet om paralell laddning och drift. Men jag fick ett mer brådskande problem i lördags när jag var i Valdemarsvik o körde draken. Min 5 åriga son hade kört slut på 2S batteriet i sin 1/16 truck och ville ladda. Jag stog i tornet och rejsade mot söderman och fredda så jag sa åt honom att vänta. Men istället försökte han själv sätta batteriet på laddning (han vet ungefär hur man gör men får inte göra det själv). Tyvärr satte han balanskontakten på sitt 2S batteri i porten för temperaturmätaren. 2 saker hände då. Dels luktade det bränt, dels gick 2s lipot ner på 4v.
Nu har tempmätaren(som jag aldrig använt) fnatt och tror att batterierna är 110grader varma och tillåter därför inte att man laddar alls.

Suck! Blir nog få julklappar i år....
Ska se om jag kan laga. Annars är det 3000 åt helvete.
Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Eldrift tips och tricks.

Post by tesla » 24 Sep 2019, 18:04

Hade en förhoppning om att lösa detta genom att ta bort den lilla ic krets som ansvarar för tempsensorn. Gjorde också det men då kommer ett annat felmeddelande istället. Lödde tillbaka den och är tillbaka på ruta 1.....
FAN!
Bara att öppna plånboken och köpa ny laddare.

Frågan är nu vad jag ska köpaImage . Vet mer idag än för några år sen och har också lite andra behov. I början med w5an behövde jag kunna ladda snabbt, 2-3C, då jag hade få batterier. Idag har jag flera uppsättningar och laddar hellre många batterier samtidigt med 1c. Särskilt om jag kan ladda varje batteri individuellt med egen balansering för att slippa ha pedant koll på att alla batterier ligger på samma spänning innan jag laddar.
Drömmen vore att slänga typ12 batteri på laddning samtidigt och gå ut en timme senare och alla är klara och balanserade. Det skulle spara mig tid!.

Vill gärna också ha mer redundans, d.vs ha backup för varje enskild komponent i laddgrejerna, inte som nu vara beroende av ett enda nätagg t.ex.

Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Eldrift tips och tricks.

Post by fredrikf » 24 Sep 2019, 22:07

dum fråga.. men har du testat att sätta dit en tempgivare? alt ett motstånd..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Eldrift tips och tricks.

Post by tesla » 24 Sep 2019, 22:12

fredrikf wrote:dum fråga.. men har du testat att sätta dit en tempgivare? alt ett motstånd..
Motstånd testade jag. Givare har jag ingen. Men kan ju vara idé att testa. Med tanke på att det luktade bränt flera meter bort är jag skeptisk till att den skulle funka.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Fredda
Posts: 209
Joined: 14 May 2010, 08:08
Location: Valdemarsvik

Re: Eldrift tips och tricks.

Post by Fredda » 27 Sep 2019, 06:03

Går det avläsa nån spec på den brända kretsen? Isf går det säkert hitta ny om man googlar runt.
AE RC8T, Sworkz S350T, Team Durango DEX8T , FG TR-4 sophög
Traxxas E-revo vxl,, Traxxas Summit
Xray M18, AE SC8 2.0e, Losi DBXL, Baja Flux

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Eldrift tips och tricks.

Post by tesla » 27 Sep 2019, 08:55

Inte tydligt. Men ska kolla igen senare.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Eldrift tips och tricks.

Post by tesla » 06 May 2020, 17:08

Kommit på en ny användbar grej sista halvåret.

Ett av de stora problemen med eldrift i LS är ju som bekant att få bilar kommer byggda för eldrift från början och ofta är även de som är eldrivna från fabrik (undantaget voltz)eller har fabriksbyggda konverteringskit med t.ex alldeles för små batterilådor för att rymma för skalan rimliga batterier.

Detta innebär ju moddning eller bygge av egna batterilådor, esc hållare mm.
Med dessa följer ju frågan om hur man ska fästa dessa i bilen. Skruva underifrån är ju en möjlighet men det kräver ju att det antingen finns lämpliga hål eller så får man borra. Ytterligare en nackdel är att om det ska hålla får man höja upp fästet för det man ska sätta fast rätt så ordentligt, ett par cm typ för att det ska finnas nåt att skruva i och dessa upphöjda lådors ben är en svag punkt har jag märkt, Särskilt om de är 3d printade(alla 4 lådor som gått sönder i rr5/w5 E har gått sönder i benen först).

Nu till vad jag kommit på att verkar funka.

Jag har alltid limmat vissa saker i mina bilar men mest småsaker som strömbrytare o sånt. Förra säsongen limmade jag dock esct i 1/8 buggyn. I det fallet endast i plastplattan och det släppte ett par gånger under säsongen. Bytte till dubbelhäftande 3m tejp som dock bestämde sig för att släppa rätt så snart den med. Hällde då ca lim på tejpen och tryckte tillbaka esct på plattan. Det satt som berget.
Nu har jag kommit på att kombinationen 3m dubbelhäftande tejp och ca lim funkar även för att limma 1/5 delar direkt på chassiplattan. Det blir en tjock och klibbig massa som när det väl satt sig sitter som berget. Kan t.om lyfta hela bilen (vektan) esct. Men det skulle ändå gå att få loss med bearbetning med mejsel under. Nu pratar vi alltså att limma slät metall mot metall så det är rätt imponerade och mycket användbart. Ger nya möjligheter för alla mina bilar. I rr5 e kan jag i.om detta sänka esct 3 cm och batterierna 2 om jag gör detta. I vektan ESCt hamnae 10 cm lägre och även voltzen och mitt kommande kan jag nog modda nu.

Inte den självklara lösningen för alla applikation men ger defitnivt nya möjligheter! Har tidigare saknat alternativ till 3d printade lådor o skruvar för sånt här.

Bilden: en stor metallplatta för esc fästet som satt högt upp i bilen i vektan. Nu kan jag helt skippa den plattan. Notera limresterna. Dessa är efter en sådan här 3m/ca lim fästning av en strömbrytare. Fäster som synes bra på blank metall men det skulle med en stunds arbete gå att skrapa/slipa bort.
20200506_130024.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Eldrift tips och tricks.

Post by tesla » 17 Jul 2020, 17:11

Ang lödtenn
Har försökt byta till blyfritt tenn ett par gånger men även om jag undviker kallödning blir det aldrig lika bra. Spricker lättare när saker flexar i bilarna, t.ex när tunga batteri kablar smiskar runt i hoppen och man bränner kabelhöljen o kontakter lättare vid lödning.

Då blyat tenn inte längre får säljas till privatpersoner(miljölag) har jag nästan börjat oroa mig för att få slut, var inne på min sista rulle. Men nu har jag fått tag på 8 rullar(2 utanför bild) av gammalt hederligt 60/40 igen via aliexpress.. Min förbrukning är ca 1 rulle om året så nu känns det lugnt på den fronten igen....
Jag hamstrade ifall även kina skulle skärpa sina lagar. Hett tips....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Eldrift tips och tricks.

Post by tesla » 28 Jul 2020, 09:12

Jag har sett frågor här och i andra grupper gällande borstlösa sensorlösa system och hur mkt de hackar/coggar på lågvarv flera gånger sista veckan. Hur mkt ska det hacka? Är nåt fel om det hackar x antal gånger? mm

Svaret är dock mer komplext än vad som ofta framkommer i diskussionerna. Det är inte bara så enkelt att alla sensorlösa coggar massor. Det finns t.om sensorlösa crawler system!.

Utöver sånt som drevning, celltal och sånt så spelar också motorns
Så jag gjorde en liten video med 2 av mina bilar för att illustrera just hur mkt som kan skilja mellan 2 sensorlösa system i samma skala och med samma cellantal. Drevning är också någorlunda liknande då båda bilarna lätt gör 90+ km/h (troligen mer)med den setup de har i klippet. Båda motorerna är 4poliga och även om kv skiljer något varvar båda långt över 20k så vi pratar inte om crawler grejer här....
Mem visst är skillnaden massiv i hur de beter sig!

Vari ligger då skillnaden?
Den blå bilen(Voltz) har en motor med "offset" rotor dvs att rotorns magneter inte ligger på en helt rak linje. Det gör att det blir mindre "döda vinklar" mellan varje läge där motorn drar och därmed mindre hackande. Priset är som jag förstått det sämre verkningsgrad på höga varv.
Sen är det också ett relativt mjukt (dyrt)esc.

Den svarta vektan har en typisk sensorlös bash motor med raka poler på rotorn. Det är bra för högre rpm men sämre för kontrollerat kryp.
Dessutom är esct ryckigare.
Den här kombon är ganska lik vad som sitter i de flesta 1/8 bashers typ kraton mm.

Jag valde att testa detta på max S för att det visar Skillnaden ännu mer tydligt. Bilarna är förstås ovanliga bilar här men dessa skillnader i profil och beteende är samma mellan olika escn i mindre skalor också. T.om mellan produkter från samma tillverkare!.
T.ex är hw max6 väldigt mjukt och max8 avsevärt ryckigare.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests