RS5 T10

Alla Onroad-projekt
Locked
corvette
Phone Number: 0709998877

Re: RS5 T10

Post by corvette » 09 Apr 2012, 22:44

Väg den med kaross,tom tank och slitna däck så ska du inte behöva bli diskad pga vikten.

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 09 Apr 2012, 23:29

sx3 wrote: Hur skall bilen vägas in? Tom tank + kaross och kassa hjul?
Dvs efter en finalomgång, eller är det innan omgången? med full tank och nya hjul?
Den får aldrig gå under minimi-gränsen helt enkelt... så ja.. tom tank, sop-slut däck ,tom ack osv :lol2:

Det finns en max-gräns också.. tror den ligger på 12kg..
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 10 Apr 2012, 08:50

så vad är gränsen, 10 Kg blankt?
My motor is stalled but my wheels are still spinning

J.A racing

Post by J.A racing » 10 Apr 2012, 09:43

sx3 wrote:så vad är gränsen, 10 Kg blankt?
Ja allt står i reglentet :sunglasses:
http://www.sbf.se/sportgrenar/radiostyr ... rt/regler/
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Apr 2012, 21:30

Nu har jag varit hos 'budtjänsten' (tack Micke) och hämtat däck, bara att vänta på bättre väder nu då..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 12 Apr 2012, 19:37

Nu har jag monterat nya däck och gjort det sista på setupen, och även dokumenterat den! :geek:

Får nog göra två 'setuphjul' till, för det funkar inte så bra att väga in bilen med vanliga däck för dom är aldrig helt runda, och får väl lite 'sulor' när den har stått på dom en stund också. När jag snurrade på hjulen och ställde ner den på vågarna igen så kunde det variera över 50g per hjul..

Har beställt en motorfäns till av Clark, och funderar på ett par däckvärmare till också, två värmare och fyra hjul på bilen går ju inte riktigt ihop.., eller? :hmm:
:lol2:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 14 Apr 2012, 20:30

Idag blev det säsongstart i Trollhättan!
Det regnade när jag körde dit, så jag var inte optimistisk (det är jag väl sällan iofs :) ) men när jag kom till banan var det uppehåll.
Jag packade upp och drog igång bilen så snabbt som möjligt, för jag tänkte regnet kommer när som helst..
Ja var förvånad över hur mycket grepp det fanns, även om det var kanske 8 grader i luften och ingen sol, så banan var antagligen kallare än luften nu på vårkanten.
Dessutom hade jag 'gissat ihop' setupen riktigt bra, inga konstigheter alls egentligen, den var lite understyrd vid acceleration, och kanske lite yvig bak om man gick in hårt i kurvorna, men annars hur bra som helst att köra!
Filmade lite när jag körde, så jag ska föröka klippa ihop något senare.

På andra tanken fick jag något problem med soppatillförsel, och tänkte att det kan väl inte vara värmeproblem.. Men det visade sig att det var veck på luftningsslangen, och undertryck i tanken. Har gjort om den lite nu, så det borde vara ok.

Det mest störande med körningen var nog däckslitaget.. så här såg däcken ut efter knappt två tankar (B fram, A bak)

Image

Image

Jag skulle prova logga motorvarv genom att banda wav-filer med en liten mp3-spelare och ta in dom i bänk-programmet också, men jag hade klantat till inställningarna så volymen på inspelningen var nästan noll, gick inte att få ut något av det hela.

Testade lite till i garaget sedan, och fick bandat lite tomgångskörning, så här kan man visa kurvan då:

Image

Men när man bandar med mikrofon så blir det en massa övertoner och skit, så om jag gjort det i bil hade det varit helt hopplöst att sitta och filtrera och editera en stor fil. Borde nog banda en trigger på samma sätt som i bänken om det ska funka, men då borde man ha en mic-ingång på mp3-spelaren..

Körde med varvräknaren jag använder i bänken också, bara för att se hur mycket den varvar på rakan (den visar maxvarvet när man stänger av motorn) och det visade sig att den varvar ut ordentligt hade över 18k, och det är verkligen slutet på registret på den motorn!
I övrigt känns 240:motorn lättkörd och snäll, ganska 'lagom' helt enkelt, lättdoserad utan större överraskningar, och skjuter på hyggligt när man ger fullt. Med den karaktären kunde man nog tänka sig mer effekt..

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 14 Apr 2012, 20:33

Sliter det så jävligt på den banan???
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

J.A racing

Post by J.A racing » 14 Apr 2012, 21:04

Ok kul att det funkade bra, A-däck är mjuka sen sliter det nog som mest nu när inte greppet är på topp. Däcken får jobba hårt då tror jag, har du ställt mycket toe också?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 14 Apr 2012, 21:26

Inte speciellt mycket toe faktiskt, lite mindre än fabriks-setup fram, och ungefär rekommenderat bak..
Lite mycket camber i bak om man tittar på slitaget. Den är rätt hård mot däcken den banan, speciellt när man inte får upp någon temp, då känns det som ' dom slipas ner' men man har ändå skapligt grepp tack vare den grova ytan. Lite som att köra på sandpapper :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 15 Apr 2012, 19:28

Idag blev det en massa körning igen! :drive:

Hade tur med vädret i Göteborg idag, lite kallt och blåsigt förståss, men inget regn.

Är faktiskt helnöjd med bilen! Jag ökade utfjädringen 1mm fram och bak efter körningen i Trollhättan, och nu var den lite lugnare och mera följsam.
I början körde jag på dom slitna däcken från gårdagen, och minskade cambern bak en aning för att använda det som var kvar i ytterkanten också (snål som man är), men eftersom stommen redan var framme på vissa ställen, så var det inte så mycket att hurra för, så efter drygt en tank åkte det på nya däck, och det gjorde gott!
Blev C fram och A bak, eftersom jag bara hade köpt ett par B-däck. Jag tycke faktiskt C-däcken funkade lika bra som B, men med den skillnaden att det tog något varv till att få värme i C-däcken (den lilla värme man nu kunde få).

Det blev väl 3-4 tankar efter jag bytt däck, och så här såg dom ut när jag kört klart:
Image

Image

Det verkar ju ganska klart vilken bana som är snällare mot däcken..

Här är V1.1-lösningen på tankluftningen också. Ventilen kommer från en motorsåg, hade den innan också, men nu flyttade jag den till toppen av locket, och skippade slangen bakåt, för det verkar inte söla soppa ändå.
Image
Kanske man kunde ha någon typ av dammskydd på så det inte drar in damm i ventilen och taken..

Så här ser vagnen ut nu efter lite turer ut i gräset mm..
Image

Karossen börjar också bli 'inkörd' nu, efter lite bataljer och avåkningar idag. Samma gäller botten på chassit, det skrapar i en del i guppen på V8, speciellt när jag hade dom slitna däcken på så var markfrigången onödigt låg. Nåja, grejerna ska användas, bara att styrka på ett nytt lager epoxy i botten när det behövs! :hammer:

Blir antagligen en liten film idag också, men minnet blev fullt redan när jag körde med dom gamla däcken, så den går inte 'optimalt' på filmen.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Apr 2012, 21:48

Kollade över bilen lite idag, och laddade ack odyl. Kollade över setupen också, så gott det nu gick med lite skevt underlag.. Fan vad jobbiga dessa krängare är när man ska justera dom, det är verkligen en fördel med dom gamla pushrod-bilarna, otroligt lätt att justera in krängare!
Får väl se hur det blir med vädret i Trollhättan imorgon då..

wrep

Post by wrep » 20 Apr 2012, 22:24

Är du nöjd med din grövre krängare? :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Apr 2012, 22:43

Japp, den lär jag behålla! :thumbsup:

wrep

Post by wrep » 20 Apr 2012, 22:50

Kör du den hårdare ställd än original?

Locked