Ska försöka förklara (min) teori runt proppval, på en offshore båt.
Tänk.. båten som en bil.
Men.. i båten finns bara 1 växel som går att välja, det går inte att växla sig upp genom hela registret från 1-6:an medans man kör..
Försök starta bilen på högsta växeln typ 6:an....Man vill ju att de ska gå fort som Fn
Men de går tungt som fn, motorn orkar inte!
Vad kan man då göra?
Provar att växla ner till 5:an, då går de lite mindre tungt, - men fortfarande för-djla tungt.
Provar sen att starta på 1/2:ans växel, smacka in den och de tar igång djäkligt bra, men man har ingen toppfart.
Testar med 4:an och slirar igång lite sakta och när man fått upp farten ja då går de bra och man har rätt hög toppfart. MEN de tar minst 3/4delar av rakan att få fart på båten.
Istället får man då välja 3:ans växel, där får man det bästa av både ax och en hyffsad toppfart.
Man kan släppa ner båten till att gå ganska sakta, å de tar inte hela rakan att få toppfart
Efter kanske bara 1/3del så är det full speed.
På resten av rakan... 2/3 då har man full fart.. då har man närmat man sig det ultimata.
Det som behövs av en båtmotor, .. är ett brett register med både vridmoment och effekt.
Spelar liksom ingen roll om man har 10-15hk i motorn vid 20.000varv och "0" i vrid/effekt upp till 18.000
Om man saknar ett brett effektregister/vridmoment, då är en hög toppeffekt ganska värdelöst.
Sen finliret, blir som att byta drevning,- en kugg upp eller ner och kan göra skillnad.
Jmf med proppen blir de att minska bladyta, minska/öka stigningen, minska diametern, göra en liten bock längst ut på proppen, runda öronen osv...
Blev de begripligt??