Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Specifika frågor om Losi
Post Reply
Rodex
Posts: 195
Joined: 14 Aug 2013, 09:35
Phone Number: 0761412438
Location: Skurup

Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by Rodex » 07 Jul 2015, 18:57

Hej hej,

Har läst lite att den nya har grövre dämpare, annan luft burk, AVC och större motor
Något annat? Har börjat snegla lite på denna... Fast jag är ju jävligt trött på att dra i snöret...(Ingen höjdare på att mecka motor...)
Är det värt de extra tusenlapparna eller ska man ev. söka upp någon "gammal" begagnad om jag kommer så långt som till inköp?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by connysvensson » 09 Jul 2015, 08:57

Går i samma funderingar...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
supernowa
Posts: 35
Joined: 02 May 2015, 19:27
Phone Number: 0706073145
Location: Källby
Contact:

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by supernowa » 11 Jul 2015, 18:43

Köp en vanlig från rccaronline i tyskland så kan du välja att stycka den med en 29'a med en gång till ett lägre pris

Den enda som skiljer är motor, avc och luftburk, allt annat är samma..., sen är ett lipo acc plus laddare och radio med, så att sitter du utan radio etc.. Så är det ett vettigt köp, är skeptisk mot avc dock


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Losi 5ive-t
Serpent Cobra TE
Serpent Cobra GT
HPI Sprint Flux
Latrax Rally Brushless

User avatar
Andren
Posts: 398
Joined: 27 Jan 2013, 19:33
Phone Number: 0766120140
Location: Torslanda//GBG

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by Andren » 11 Jul 2015, 18:51

behöver man Avc på en losi ska man nog fundera över sitt hobbyval :lol:
Losi 71cc Rcmax
Skopod 62cc Kraken vekta 5
Outlaw hybrid 32cc
Losi 5b
HPi baja

User avatar
Trash
Posts: 48
Joined: 22 Apr 2015, 17:55
Location: Västerås

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by Trash » 12 Jul 2015, 14:34

Köpte nya Losi:n men böt radion på en gång, den ville inte funka med Killswichen..
Losi 29cc

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by connysvensson » 19 Jul 2015, 20:19

Jag kollade att speca en Losi 5ive roller från tyskland och sedan en 320 motor och servon, radio (Sanwa MX-3FHSS) och mottagare har jag. Men plötsligt var man ju uppe i ganska stora pengar. Känner inte heller att jag har full koll på exakt vad man behöver köpa till på en roller. Är det någon som har gjort det som kan dela med sig av sin "inköpslista"? Eller så köper jag AVC modellen och slänger in min radio helt enkelt och slipper bry mig. Men AVC är jag ju inte intresserad av, mest nya motorn egentligen. Kanske köpa den "gamla" modellen och börja därifrån och sedan köpa en 320 motor efter ett tag? Jag har beslutsångest. Det är ju ganska mycket pengar...
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by Dave » 19 Jul 2015, 20:36

Oavsett vad du ska köpa för bil eller modell, är det viktigaste att det är kul.
Vi har under åren sett flera medlemmar komma och gå lika fort när dom satsar alltför hårt direkt och skaffar allt på en gång. Dom hinner inte lära känna bilen eller vitsen med uppgraderingarna, och antingen tröttnar dom eller så tycker dom det blir för dyrt (vilket är en naturlig följd av att hejdlöst köpa options).
Om man inte sett eller kört bilen innan, är uppgraderingarna nästan bortkastade pengar, eftersom en stor del av vitsen med just uppgraderingar ska ju vara att bilen blir bättre.
Om man plockar bilen full med de värsta optionsprylarna direkt får man aldrig glädjen och känslan av att lägga ner mer pengar....

Jag rekommenderar att du köper en bil du vill ha antingen ny eller begagnad, och börjar lära dig hantera den och köra.
Börja sen uppgradera den stegvis därifrån.
:thumbsup:

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by Mats B » 19 Jul 2015, 21:14

AMEN David.
Det ligger en beggad losi på blocket just nu för 8000kr & den verkar vara ett hyffsat kap med diverse options redan monterat.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by connysvensson » 20 Jul 2015, 11:05

Bra råd, jag har mailat killen på blocket och bett om mer info. Vilka saker bör man kolla när man köper begagnat, vad ska man fråga, vad brukar vara mest slitet på en Losi? Tyvärr ligger nog detta för långt för mig att åka och provköra och kolla. Köper man grisen i säcken då?
Kanske det är bästa att börja med en bra begagnad för att sedan byta ut del för del när man märker att det behövs. Det är ju så himla lätt att man ramlar dit och vill ha allt perfekt från början. Jag är intresserad att ge mig in i detta för att tävla och köra på bana, inte bara basha ute i någon grushåla eller gräsmattan. Jag har tävlat innan och länge kollat på att börja om, när jag såg big scale så kändes det väldigt intressant. Nytt och en liten krets av människor där man hjälper varandra. Men det är klart att jag vet ju inte om jag kommer kunna köra en massa på bana (bor i Alingsås) eftersom det inte finns så många så det är ju faktiskt ingen ide att ta i så man skiter ner sig direkt.

Tack för de bra råden, jag tror faktiskt jag tänkt om lite nu hur jag kommer gå till väga. Tänkte också komma förbi Vårgårda den 1 Augusti och kolla och snacka lite.
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by Dave » 20 Jul 2015, 21:08

Det bästa man kan göra är att faktiskt besöka en träff, eller se om det finns någon likasinnad dåre med bilen man är intresserad av på nära håll, och åka och titta och ställa 1000 frågor.
Med cupen i full gång kan man av de avklarade deltävlingarna konstatera att det ofta inte handlar om den med mest options monterade som vinner....
MCD'erna som väldigt ofta visar sig snabbare än Losi, inte är några full-alu byggen med superduperMod motorer....
De som rattar Losi och ligger bra till i tabellen kör standardbilar och bjuder på riktigt vass körning istället!

Generellt kan man nog kalla Losi 5ive-T för en stridsvagn.
Den tar sig fram och sväljer ojämnheter nästan lika bra som en widekittad HPI, och tål nästan vad som helst.
Den svaga länken är drivlinan och specifikt diffarna.

Det finns några inte alltför långt ifrån Alingsås som kör Losi.

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by KaptenMagnus » 20 Jul 2015, 21:50

Ja brorsan bor ju i Alingsås och har både losi och Baja så rätt nära är det ;-)
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive

Post by connysvensson » 21 Jul 2015, 16:24

Just nu funderar jag på kanske Hippens gamla Losi, viewtopic.php?f=24&t=8565, eller denna på blocket, http://www.blocket.se/sodermanland/Losi ... w=3&last=1. Men den på blocket är för långt för att åka och provköra och jag har inte lust att köpa grisen i säcken när jag ger mig in i denna hobby. Hippens är dock 2000kr dyrare men har en ny fin motor, den är också nära nog att jag kan åka och kolla på. Några åsikter om val?
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests