Losi 2wd?

Specifika frågor om Losi
User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Losi 2wd?

Post by KaptenMagnus » 17 Aug 2013, 23:41

Är det någon som kört sin losi i 2wd?
Är nyfiken på om det håller att bara köra bakhjulsdrift och hur den beter sig. Teoretiskt set borde det bli bra med mitt motor. Men det är ju inget som säger att bilen pallar att skicka all kraft till bakhjulen.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Losi 2wd?

Post by Malte » 18 Aug 2013, 00:03

Jag har väl tänkt det i min andra Losi någongång framöver, men det är en hel del som behöver göras för att det skall bli riktigt bra....

http://losi5iveforum.com/showthread.php?t=2072

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Losi 2wd?

Post by KaptenMagnus » 18 Aug 2013, 00:08

Vänta nu har du två losi Malte?
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Losi 2wd?

Post by Dave » 18 Aug 2013, 00:10

KaptenMagnus wrote:Vänta nu har du två losi Malte?
Antagligen har han bara två som är ihopsatta, och två till i delar.....men se det som något konstigt eller onormalt alls.
Malte har bara ganska mycket prylar....

:lol2: :lol2: :lol2:

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Losi 2wd?

Post by Malte » 18 Aug 2013, 00:22

:thumbsup:

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Losi 2wd?

Post by KaptenMagnus » 18 Aug 2013, 10:32

Ja så måste det ju vara ;-)
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Losi 2wd?

Post by KaptenMagnus » 19 Aug 2013, 22:08

Det verkar ju som att om man sätter i en "fast diff" i mitten och sätter i längre skruvar till diff drevet bak så håller det att köra med bara bakhjulsdrift. Om jag förstod det hela rätt. Är tyvärr inget vidare på engelska. Givetvis måste man ju plocka bort drivaxlarna fram. Sen kanske det inte är optimalt med det ska hålla. Eller har jag missförståt?
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Losi 2wd?

Post by Malte » 19 Aug 2013, 22:54

Det är mer komplext än så tyvärr att få den att funka på banorna i CA varjefall. Men vi har ju inte riktigt lika tekniska banor här så det går nog... Men lite mer behöver göras. jag översatte lite så får vi skratta på google translate på losisvengelska!

OK Jag fick några frågor om inställning och det är lättare att bara lägga upp det så ... ok här är det ... Den mest komplicerade delen av sätta upp det är den främre kickup.

What du behöver göra är att byta de främre hingepin plattorna på den främre diff huset framifrån och bakåt vända då den ena framför uppsidan down.

Next på plattan på baksidan av det främre huset du måste skära av mycket underkant för att hålla dem från att hänga vrål chassit, på omslaget till denna platta du kommer att behöva skära eller hack den att montera på baksidan av diff fallet.

Efter brinner alla gjort bör du ha en mycket god 2wd front kickup.Now för bakre anti squat ... Jag använde 4 plastbrickor 2 (3mm) under varje bult på de bakre 2 bultar, av den bakre diff, så lyfter den bakre av den bakre diff med 3mm att ta bort anti squat.

You vill använda längre bolts.You behöver göra detta för att få vikten att flytta bakåt för att hålla dragkraft. Kör dina stötdämpare står upp och lutar i främre stötdämpare, lägg en mm neg camber i fram och bak, vilket förkortar din tur spännen med 1 mm så att de skulle vara på 81mm bak och 64mm front.

Adjust din främre bogsera på spännena styrning tur att lägga mm till 71mm.That kommer att ta bort en del fram bogsera ut eller din lastbil kommer krok och spin.You kan lägga till ytterligare en mm om needed.

I använt 4k bak diff fluid.Run stångmaterialet gungning på framsidan och ingen bar eller lättaste bar på baksidan. Du kommer att behöva justera markfrigången så de bakre benen är bara bearly Skyddsbälg nivå och dina främre armarna är bara bearly ovanför level.Also jag använde lager T-kan med Prostock 29,5, 6k koppling och 20T pinion.The lager avgaser kan är bra för 2WD och kommer verkligen jämna ut din driving.

That bör sätta dig riktigt nära där du behöver be.Just ta det lugnt på de landningar eller du ska blåsa ut din bak diff cup.They är billiga så jag skulle bara har en ledig diff cup eller en reservdel komplett diff eftersom baksidan är så lätt att ändra out.Using längre diff cup bultar verkligen skulle hjälpa, och om hade gjort att jag kanske har hållit kopparna tillsammans mycket, mycket longer.

Maybe jag ska ge det en chans igen någon gång och prova that.Also se till att du tar bort din front diff för att få bort vikt fronten, gör det en difference.With ordentlig dragkraft denna inställning bör döda Bajas, kunde jag hänga med den snabba 4wd s timmarna lätt banan fick riktiga loose.Good lycka till och ha kul! Om du har längre frågor bara låta mig veta.

Brinner? Vrålchassie? Det blev ju jättefestligt! :lol2:

Följ nu guiden Magnus så får vi se när din bil går baklänges och uppochned!!!!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Losi 2wd?

Post by Dave » 19 Aug 2013, 23:24

Snälla, klipp in originaltexten så den går att läsa..... :lol2:

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Losi 2wd?

Post by Malte » 19 Aug 2013, 23:52

OK I got few questions on setup and it's easier to just post it so...ok here it is...The most complicated part of setting it up is the front kickup.What you have to do is swap the front hingepin plates on the front diff housing front to rear then turn the one in front upside down.Next on the plate on the rear of the front housing you must cut off the very bottom edges to keep them from hanging bellow the chassis,on the cover for this plate you will have to cut or notch it to mount to the rear of the diff case. After thats all done you should have a very good 2wd front kickup.Now for the rear anti squat...I used 4 plastic washers 2 (3mm)under each bolt on the rear 2 bolts, of the rear diff, so raise the rear of the rear diff by 3mm to remove the anti squat.You will want to use longer bolts.You need to do this to get the weight to shift rearward to keep traction .Run your rear shocks standing up and lean in the front shocks, add a mm of neg camber in the front and rear,meaning shorten your turn buckles by 1 mm so they would be at 81mm rear and 64mm front.Adjust your front tow on the steering turn buckles to add mm to 71mm.That will remove some front tow out or your truck will hook and spin.You can add another mm if needed.I used 4k rear diff fluid.Run the stock sway bar on the front and no bar or the lightest bar on the rear. You will need to adjust your ride height so the rear bones are just bearly bellow level and your front arms are just bearly above level.Also I was using the stock T-can with Prostock 29.5, 6k clutch and 20T pinion.The stock exhaust can is great for 2wd and will really smooth out your driving.That should put you real close to where you need to be.Just take it easy on the landings or you'll blow out your rear diff cup.They are cheap so I would just have a spare diff cup or a spare complete diff since the rear is so easy to change out.Using longer diff cup bolts would really help and if had done that I might have kept the cups together much, much longer.Maybe I'll give it a shot again some time and try that.Also make sure you remove your front diff to get the weight off the front end, it makes a difference.With decent traction this setup should kill bajas, I was able to keep up with the fast 4wd's easily untill the track got real loose.Good luck and have fun!!! If you have anymore questions just let me know.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Losi 2wd?

Post by Dave » 20 Aug 2013, 05:58

Väldigt intressant.
Vore kul att se den ihop med en original. Losi sen och jämföra.
:thumbsup:

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Losi 2wd?

Post by J.A racing » 20 Aug 2013, 06:35

Just de där vrålchassit verkar vara nått det :lol2: :lol2:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Losi 2wd?

Post by KaptenMagnus » 20 Aug 2013, 06:54

He he ja det va ungefär den översättningen jag fick med :-) Får ta en närmare titt på losins anatomin. Det här vrålchassit verkar ju minst sagt intressant.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Losi 2wd?

Post by Lusse » 21 Aug 2013, 18:53

En fråga. Var för vill man göra en losi två hjuls driven? HPI Baja finns ju...Vitsen med Losin är väl att den är fyr hjuls driven....?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Losi 2wd?

Post by Malte » 21 Aug 2013, 21:04

Vitsen med Losin är nog att man inte behöver byta hela bilen för att få den bulletproof som med bajorna. Även om vissa enskilda komponenter kanske behöver moddas.

Dark Soul lade ju ner tillverkningen av sina diffhus i alu för att ingen behövde köpa dom, original höll ju till och med för 70cc. Losin går ju för tungt original för bash även med dom värre 30,5cc så visst det är ju en rolig idé med 2wd!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests