Vertigo Monter Locker
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Vertigo Monter Locker
Någon som kör/kört med denna http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.9303/.f hur blir bilen då med helt låst mellandiff? Blir den riktigt understyrd eller funkar det bra, eller ska man bara skicka i tjockare olja.
Känns som man förlorar mycket på hjulspinn fram nu med värre maskin i bilen.
Känns som man förlorar mycket på hjulspinn fram nu med värre maskin i bilen.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Vertigo Monter Locker
Tror en sån gör att bilen drar bättre på löst underlag. Du får nog bättre varvtider generellt. Marc som vann LS-Offroad-tävlingen i England hade en stum mittdiff i sin MCD.
Re: Vertigo Monter Locker
Varför skulle den bli understyrd av en låst mittdiff? OM du låser framdiffen så är jag med på att den blir understyrd.
Det som händer är juh att du fördelar drivningen med 50/50 fram och bak. Du får helt enkelt ALLTID samma drivning mellan fram och bakaxel.
Kör en hårt ställd bakdiff och original fram samt lås mittdiff så blir den en rolig kärra!
Det som händer är juh att du fördelar drivningen med 50/50 fram och bak. Du får helt enkelt ALLTID samma drivning mellan fram och bakaxel.
Kör en hårt ställd bakdiff och original fram samt lås mittdiff så blir den en rolig kärra!
Re: Vertigo Monter Locker
Har också funderat på det här med låst diff. Borde det inte i de flesta applikationer inom offroad vara en fördel med åtminstone en låst bakdiff? Vad är de främsta nackdelarna med låsta diffar? Att det blir sämre styrning? Större däckslitage? En del säger att det lätt blir understyrning i skarpa svängar, men det känns ju som att på löst underlag som grus och sand så borde inte det vara ett problem.
Läste det här när jag kikade runt lite förut:
Läste det här när jag kikade runt lite förut:
Tycker ni det stämmer eller?If you are a racer (you won't race with a MT) you get yourself a standard/fully working diff.
If you are a serious racer you will get yourself three fully working diffs (front/middle/rear) and a extra brake system for the front wheels....
If you are a funracer drive in the mud and want to go anywhere with the car you get yourself a locked diff at one axles preferable at the rear.
If you are a crawler/trialer/hill climber you get yourself three locked diffs.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Vertigo Monter Locker
Jo den blir mer understyrd även med låst mittdiff och som du säger även med axeldiff, helt låst fram är faktiskt inte lika illa som helt låst bak. Denna monster locker passar även fram också om man skulle vilja. En 4x4 med 3 diffar blir mer följsam och kontrollerbar men man tappar lite av fördelarna som en 50/50 ger när det gäller drivförmågan rakt fram och i långa snabba kurvor. På en knixig bana med många tvära kurvor är en bil med 3 diffar att föredra eller en jäkligt brutal körstil och styra med gasen.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Vertigo Monter Locker
Du visste juh? Varför fråga du då? Mupp....
Re: Vertigo Monter Locker
Borde det inte bli svårt att styra med låst framdiff?
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Vertigo Monter Locker
Jag vet inte hur en Losi beter sig Tänkte om någon testat den bara egentligen. Vid bashing på tex en plan är nog en mittlocker bra, för nu sätter sig bilen och drar iväg sen lyfter ett framhjul och kraften spinner liksom bort. Det är i och för sig bara vid start från låg fart och i högre farter så märks det inte så mycket mer än att framhjulen "ballongar".
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Vertigo Monter Locker
Det var vanligt förr att man hade låst diff fram även i 1:10 nitrotouring, innerhjulet är knappt i marken i kurvorna så det är inget stort problem. Men visst lite sämre blir det ju i låg fart jämfört mot en öppen.Itasha wrote:Borde det inte bli svårt att styra med låst framdiff?
En annan grej med låst mittdiff är att på dom bilar med justerbar bromsverkan mellan fram och bak försvinner vid en 50/50 drivning.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests