Page 3 of 4

Re: Regler och info från SBF

Posted: 18 Jul 2011, 21:22
by Peter7
Sitter och kollar träningsresultaten i em, men fattar inte rankingen riktigt, rankas det efter dom 3 snabbaste varven eller?

Re: Regler och info från SBF

Posted: 18 Jul 2011, 21:56
by wrep
På tävlingarna körs det oftast 4 x 10 min kval där det endast det bästa räknas.
Sedan går 1:an till semifinal A... 2:an till semifinal B... 3an till Semi A osv... alltså udda placering i A och jämna i B.Semifinalerna är 30min för touring och 35 för GT.
De 5 första från varje semi går sedan till finalen. Ibland kör man även de 4 bästa från varje semi + 2st på tid... dvs är man snabb kan man gå vidare fastän man kom 6a i sin semi. Finalerna är också 30 och 35min.
Flest varv på utsatt tid vinner.. har flera samma antal varv vinner den som har kört varven på kortast tid. :)

Re: Regler och info från SBF

Posted: 18 Jul 2011, 22:01
by Peter7
Ja det hade jag koll på därför jag blev så förvånad när jag kollade träningsrankingen i em. Kolla på myrcm så förstår du vad jag menar:)

Re: Regler och info från SBF

Posted: 18 Jul 2011, 22:15
by wrep
Jag såg det nu också.... fattade inte vilken träning du menade först :doh:

Jo det verkar som att dom kör bäst tid på 3 varv i rad... så brukar vi också köra på våra träningar.
Det är lite mer rättvisande tror jag... svårare med 3 snabba varv på rad än bara ett :)

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 11:32
by wrep
Det snackades i Staffanstorp om att ev backa reglerna i GT lite så att endast FG-bilar var tillåtna som det var förut.

Kan vara bra att veta om någon går i köpa-ny-bil-tankar inför nästa säsong. :!: Dvs invänta vad som händer på RB-konferensen innan beställning om man tänkt köra något annat märke...

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 13:24
by sx3
Helidiotiskt!
Klart mkt bättre med öppen konkurens fast med ett tydligt ramverk om vad som är tillåtet eller ej!

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 13:34
by S 500 R
sx3 wrote:Helidiotiskt!
Klart mkt bättre med öppen konkurens fast med ett tydligt ramverk om vad som är tillåtet eller ej!
Håller med dig!!! Tråkigt att begränsa det så till ett märke! Tur man köpte en FG i alla fall.

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 15:08
by huSSe
det där är nackdelen med sbf! dom ändrar regler hela tiden,
köper man fel bil så är det kört i värsta fall.
bättre flera märken att välja mellan.

kul om man samlat på sig en massa o måste sälja till under pris.
inegn som vill ha en tävlings bil som man inte får tävla med.

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 17:22
by J.A racing
Helt rätt alla kör ju FG ändå i GT :thumbsup: Samt att tillgången på reservdelar är oslagbar då alla kör samma bil och att det enbart är kusken som skiljer åt. :sunglasses:

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 17:37
by sx3
J.A racing wrote:Helt rätt alla kör ju FG ändå i GT :thumbsup: Samt att tillgången på reservdelar är oslagbar då alla kör samma bil och att det enbart är kusken som skiljer åt. :sunglasses:
Fast det är fel med monopol, att andra tillverkare inte får en chans att ta marknadsandelar.
Att ett annat fabrikat skulle visa sig vara bättre än FG öppnar ju för förbättringar hos FG's sortiment för att kunna konkurera och behålla förare.. Och lagerhållning av reservdelar lär ju inte bli bättre om man inte tillåter att släppa in andra fabrikat på marknaden..

En sådan här serie bör heta något i stil med FG-GT-cup och arrangeras av FG själva, för sina förare.
Det är inget sveriges motorsportorgan ska komma och sätta upp ramverk för och ge ett monopol till en hel klass åt ett enda företag och samtidigt stänga dörrarna för andra fabrikat som med små medel och stor portion intresse utvecklat alternativ till FG's GT bil.

I min värld är det FG som lobbar den här frågan för att säkerställa att de behåller sina marknadsandelar nu när andra fabrikat är på intåg med likvärdiga bilar.

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 17:42
by S 500 R
Måste hålla med sx3 här. Jag tycker min FG är riktigt bra och som J.A säger så är det smidigt med reservdelar. Men att ge ett märke monopol är ju bara dumt. Det blir ju inget driv på att göra saker bättre om man inte har lite konkurens. Så om man driver igenom detta så går ju sporten baklänges!

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 17:46
by wrep
Det är inte sbf som bestämmer detta... det var förarföreningen som hade det på förslag. De hade haft fler bilar tillåtna i ett år men ingen som kört nått annat än FG. Jag tror inte GT är SBFs klass utan att det är förarföreningen Femetedelen som bestämmer reglerna.

Jag håller med J.A .. skall det vara en en-typs klass så skall det... vad tror ni händer tex om det visar sig att HARM är överlägsen? då måste alla sälja sina FG eller så måste det tillåtas options till FG för att komma ikapp... blir mycket jämnare och billigare om bara en bil är tillåten.

meningen med klassen är att man skall kunna beställa en bil, ta upp den ur kartongen och den skall vara konkurrenskraftig nog att vinna finalen direkt ur kartong.

Sen finns ju touringklassen för oss som vill meka själva, skruva på options och trimma :)

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 17:48
by J.A racing
Amen :thumbsup:

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 17:53
by sx3
Om harm skulle vara överlägsen inom samma regelverk, then so be it! Då får FG klia sig på huvudet och försöka förstå varför harm är bättre, exempelvis. Och meningen försvinner inte bara för att fler fabrikanter får vara med, harms "plastbil" är ju klar ur kartong till samma pris. Och det är inte imo försvarbart att utesluta andra fabrikanter för att folk kanske skulle få för sig att köpa en "bättre" bil.
Skitsamma, jag åker touring så det berör inte mig.. Men tråkigt IMHO!

Re: Regler och info från SBF

Posted: 14 Sep 2011, 20:00
by Mats B
Konstigt med detta "gnäll" över en enhetsklass som i grund & botten är en "ersättnings" klass till Truck klassen som nästintill försvunnit i Sverige, när det var truck som gällde så var det aldrig nå´t tjafs över vilket märke man skulle ha...
Det var bara FG som gällde & var godkänt att köra med..

Håller med Wrep & J.A om att det ska vara FG som gäller..