Kolfiber look?

Här kan ni diskutera karosser och lackeringar och även visa upp era verk!
Post Reply
User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Kolfiber look?

Post by huSSe » 06 Oct 2011, 11:45

vilka metoder användder ni när ni gör kolfiber look?
har sett att det finns att köpa sånna mallar?
men finns det andra bra sätt?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Sponsor

Sponsor
 

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Kolfiber look?

Post by sx3 » 06 Oct 2011, 11:49

Vissa halkskydd till mattor har det mönstret!
Jag använde mig av halkskydd från Lidl till min motorhuv/tak på BMW.
Finns tråd här i kaross o lack med resultatet
My motor is stalled but my wheels are still spinning

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Kolfiber look?

Post by sx3 » 06 Oct 2011, 11:50

sx3 wrote:Vissa halkskydd till mattor har det mönstret!
Jag använde mig av halkskydd från Lidl till min motorhuv/tak på BMW.
Finns tråd här i kaross o lack med resultatet
viewtopic.php?f=68&t=3081
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Kolfiber look?

Post by huSSe » 06 Oct 2011, 11:50

tack
ska se om jag kan hitta den på lidl?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

VaranMicke
Posts: 24
Joined: 06 Apr 2012, 06:36
Location: Avesta

Re: Kolfiber look?

Post by VaranMicke » 07 Apr 2012, 01:18

Kan kanske greja karosser i kolfiber om intresset finns :)

Mvh Micke

User avatar
The Swede
Posts: 117
Joined: 20 Dec 2011, 05:28
Location: Södertälje

Re: Kolfiber look?

Post by The Swede » 07 Apr 2012, 10:26

VaranMicke wrote:Kan kanske greja karosser i kolfiber om intresset finns :)

Mvh Micke
Det låter intressant :rock2: men hur mycket kommer det att kosta?

//Göran :dance:
HPI BAJA 5SC SS

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Kolfiber look?

Post by barchetta_98 » 07 Apr 2012, 15:33

/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

VaranMicke
Posts: 24
Joined: 06 Apr 2012, 06:36
Location: Avesta

Re: Kolfiber look?

Post by VaranMicke » 07 Apr 2012, 19:19

Nog bättre med en kaross gjuten i kolfiber. Blir hållbart som satan samt att man själv kan välja vart man ska förstärka karossen :) När de kommer till pris så kan ni som har samma typ av bil gå i hopp till gjutformen. Sen så kan jag förse er med karosser till en mycket billig peng efter det sen :) De är gjutformen som skulle ta mycket tid att göra. När den är klar så är det bara att hojta till när ni behöver en ny kaross. Då behöver jag bara pengar för materialet samt lite gran för jobbet å då kommer ni nog mycket lindrigt undan och får hållbara karosser som är snygga :)

Men för stunden så är det svårt för mej att säga vad jag skulle behöva ta för att göra en gjutform. Skulle behöva se bilder samt ha delar som jag kan göra av gjutningen på :) Men är ni flera som går i hopp så blir de inte så mycket pengar var samt att ni får snabb tillgång till karosser efter det :)

Mvh Micke

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Kolfiber look?

Post by KaptenMagnus » 08 Feb 2013, 19:59

Hej Micke jag såg att du hade kunskap att göra gjutformar. Igentligen så skulle det väl räcka att någon lånade ut en oskuren kaross så kan man ju göra en form av den. Beroende på hur det är med släppvinklar så kanske man får göra den i en till flera delar. Om det inte blir några negativa vinklar så räcker det ju att göra formen i ett stycke och det skulle ju inte ta så lång tid. Skulle det vara så att formen skulle behövas delas så blir det ju lite besvärligare. Men att sen kunna göra karosser i kolfiber, glasfiber eller för att vara mer exstrem kevlar så borde ju efterfrågan kunna motivera arbetet på formtillverkning. Ta bara grabbarna i grusgroparna dom kan säkert göra av med några karosser på ett år. Så dom skulle säkert vara glada om någon tillverkade glasfiberkarosser som tål lite mera stryk men oxå är lättare att laga. Rätta mig gärna om jag har fel. Men jag lägger hellre 1500kr på en glasfiber kaross än en laxan kaross.

Mvh Magnus
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: Kolfiber look?

Post by huginen » 08 Feb 2013, 22:01

KaptenMagnus wrote:Hej Micke jag såg att du hade kunskap att göra gjutformar. Igentligen så skulle det väl räcka att någon lånade ut en oskuren kaross så kan man ju göra en form av den. Beroende på hur det är med släppvinklar så kanske man får göra den i en till flera delar. Om det inte blir några negativa vinklar så räcker det ju att göra formen i ett stycke och det skulle ju inte ta så lång tid. Skulle det vara så att formen skulle behövas delas så blir det ju lite besvärligare. Men att sen kunna göra karosser i kolfiber, glasfiber eller för att vara mer exstrem kevlar så borde ju efterfrågan kunna motivera arbetet på formtillverkning. Ta bara grabbarna i grusgroparna dom kan säkert göra av med några karosser på ett år. Så dom skulle säkert vara glada om någon tillverkade glasfiberkarosser som tål lite mera stryk men oxå är lättare att laga. Rätta mig gärna om jag har fel. Men jag lägger hellre 1500kr på en glasfiber kaross än en laxan kaross.

Mvh Magnus
jag kan inte riktigt hålla med dig om att en kaross gjord i glasfiber skulle hålla bättre än en som är gjord i lexan
glasfiber är redan provat av http://www.grafilbodies.com/ har jag för mig att det var och nästan hela karossen gick i bitar vid en smäll, en lexan kaross däremot flexar vid en smäll

om du ska få en glasfiberkaross att hålla så får du göra dom mycket tjocka och då ökar vikten massor också
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Kolfiber look?

Post by KaptenMagnus » 09 Feb 2013, 00:33

Ja jo det kan jag hålla med dig om till viss del. Lite tyngre blir den om man inte använder sig av kevlar och epoxi förståss. Men då blir ju pengarna något helt annat. Min tanke va väl att använda vävd matta och vinylester. Polyester blir ju bara hårt. Medan vinylester blir ganska flexibelt. Och om man håller en hög glashalt bör det bli ganska bra har jag fått för mig. Dom flesta använder alldeles för mycket plast när dom laminerar och då blir det väldigt skört. Men det hade varit intressant att testa. Sen kan man ju gå in på olika sandwich konstruktioner men då tror jag att det skulle bli för styvt så att karossinfästningarna går sönder i stället. Får se om jag får tid någon kväll så får jag väll gjuta ett skal runt en gammal kaross och köra skiten ur den.

Med vänlig hälsning, Magnus
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: Kolfiber look?

Post by huginen » 09 Feb 2013, 10:36

bara lite info om vinylester....fungerar inte så bra att reparera och fungerar inte så bra med kolfiber och kevlar...
Vinylester resins are stronger than polyester resins and cheaper than epoxy resins. Vinylester resins utilize a polyester resin type of cross-linking molecules in the bonding process. Vinylester is a hybrid form of polyester resin which has been toughened with epoxy molecules within the main moleculer structure. Vinyester resins offer better resistance to moisture absorption than polyester resins but it's downside is in the use of liquid styrene to thin it out (not good to breath that stuff) and its sensitivity to atmospheric moisture and temperature. Sometimes it won't cure if the atmospheric conditions are not right. It also has difficulty in bonding dissimilar and already-cured materials. It is not unusual for repair patches on vinylester resin canoes to delaminate or peel off. As vinylester resin ages, it becomes a different resin (due to it's continual curing as it ages) so new vinylester resin sometimes resists bonding to your older canoe, or will bond and then later peel off at a bad time. It is also known that vinylester resins bond very well to fiberglass, but offer a poor bond to kevlar and carbon fibers due to the nature of those two more exotic fibers. Due to the touchy nature of vinylester resin, careful surface preparation is necessary if reasonable adhesion is desired for any repair work.
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Kolfiber look?

Post by KaptenMagnus » 09 Feb 2013, 12:48

Ha ha. Du va på hugget. Nä ska man få ordning på kolfiber eller kevlar så är epoxy att föredra. Jag förstår vart du vill komma med vinylester. Jag hade samma tankar om det för några år sen. Och jag var väldigt emot att dom skulle börja göra båtarna jag jobbade med i det istället för polyester. Men jag har fått erkänna att det har fungerat bra. Gjorde senast en stor lagning av ett skrov och däck o november efter att tamparna brunstigt på en vilket resulterade i att den slogs in i kajen med stora skador som följd. Det va inga som helst problem att lappa ihop. Så jag vet inte om jag har hafft tur när jag jobbat med det eller om det är gjort någon ändring i sammansättningen. Förr va det ju ett riktigt skit göra att laga vinylester men idag går fler och fler båttillverkare över till vinylester. Det är likadant där jag börjat nu dom har använt vinylester ett bra tag nu med gott resultat. Men jag kan givetvis ha fel det har ju hänt förut :lol:
Men jag gillar att prova mig fram och diskutera/ lyssna på andra som kan och vet. Och provar man inte så lär man sig inget.

Med vänlig hälsning, Magnus
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests