Elkonvertering? Vilken skulle ni välja?

Diskussion kring de övriga märkena
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Elkonvertering? Vilken skulle ni välja?

Post by tesla » 03 Aug 2018, 17:30

Tjena alla bashers!.
Har som bekant 3 bilar idag varav en är eldriven. De bensindrivna är en ganska uppgraderad wide baja 5b med tr drivlina och rr5an jag kört i cupen.
Eftersom det funkat så pass väl med elbilen i år kommer jag konvertera ytterligare en bil till nästa säsong, funderar bara på vilken ? rr5 eller bajan ?

Oavsett vilken det blir så kommer jag behålla en av de befintliga bilarna som bensinare för att ha möjlighet att köra cupen.

Redan börjat skissa på projekten men frågan är vad jag ska välja:

1# Bajan: en 5b så lätt som möjligt med widekit och mcd dämpare och ca 15Ah 8s(typ 20-30min körtid). Egentligen liknande effekt o körtid som lucas bil fast med widekit, lättare och med samma esc/motor som i w5an.

*Talar för: befintlig bajamotor är sopslut. Lätt med kylning, motor/esc är klart överdimensionerade för en baja.
*Argument emot: Bajan har inte så mkt nytta av det på bana. Har sett drivlineras på fluxar.

2# Rr5 petrol killer.
En varvrekordsjägare.
Liknar min w5a på många sätt men utan shortcoursebur, tuta och med lite ändrad layout för tyngdpunkt som en pan-car , eller nåja i alla fall mkt lägre tyngdpunkt än w5an. Genom att inte bygga den för 6.batterier utan "endast "4 kan jag få ner vikten till ca 13 kg istället för 18, dvs lättare än bensinaren med marginal och ändå få 20 min körtid. 4 batteri istället för 6 medför även att jag inte behöver stapla batterier på höjden och får plats för att montera esc och bec nere på chassit med acceptabelt luftflöde.

*Talar för:Det kommer funka, jag vet exakt vad jag ska använda(inkl förbättringar jag kommit på från w5an). Billigare än bajakonvertering då jag har det mesta.
* Talar emot: ska jag behålla en bil som bensinare så är egentligen rr5an bättre för det ändamålet, framförallt när det är mekdags.


Eller kanske göra nåt helt annat bygge?
Oavsett vad så är denna hösts (inköp blir isf i sept/okt) budget rätt liten så det blir inget nybygge. Men båda dessa projekt landar under 5k.





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Elkonvertering? Vilken skulle ni välja?

Post by fredrikf » 04 Aug 2018, 20:02

Hade nog kört på bajan.. Drivlinan går ju att uppdatera :)
Och en av varje är ju inte fel..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Elkonvertering? Vilken skulle ni välja?

Post by tesla » 05 Aug 2018, 08:13

fredrikf wrote:Hade nog kört på bajan.. Drivlinan går ju att uppdatera :)
Och en av varje är ju inte fel..
Känns lockande på många sätt. Inte minst för att det börjar dyka upp andra elbajor. Men det verkar inte helt lätt att få tag i ett elkonverteringskit till den baja nuförtiden. Särskilt inte ett utan motor/esc ,vill inte betala 4k extra för en castle combo jag inte vill ha...(eller för den delen ta i med tång!)
Egentligen skulle jag bara vilja ha motormounten i så fall och tillverka min egen batterilåda.
Någon som har?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests