Projekt i pipelinen.

Diskussion kring de övriga märkena
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Projekt i pipelinen.

Post by tesla » 10 Sep 2019, 18:43

Roar mig ofta med att spåna lite kring vad jag skulle vilja bygga härnäst. För mig är projektandet i praktiken en större del av LS hobbyn än själva körandet och det blir definitivt mer timmar vid mekbordet än bakom spakarna.

Har därför planerat ett antal mer eller mindre realistiska projekt senaste åren.
Vissa går så långt som till varukorgen.

Har inte utrustning eller verktyg för någon mer avancerad tillverkning av egna delar utan tänker snarare i banorna av projekt som innebär att ta delar från olika bilar och modda och kombinera på nya sätt. Lite som t.ex connys projekt.

Dragonhammer voltz, Primal rc trucken och ZTW esct har alla kommit senaste året och har lagt till ett kul tillskott av nya delar...
En sak jag lekt med tanken är primal rc däck på Dragonhammern i kombination med en rejäl chassiförlängning typ 15 cm längre hjulbas på något sätt. Rent mekaniskt knappast omöjligt att åstadkomma det på ett liknande sätt som mcds chassiförlängning fast fram istället för bak.. kräver dock förlängning av kardanen.
Att få på hjulen är rent tekniskt busenkelt. Sen återstår då kaross men nåt kul kanske går att hitta.

Även tittat på möjlighet att göra en självvändarmekanism. Finns en del frågetecken så det kanske aldrig blir av men vore kul. Blivit peppad i vilket fall när jag sett davids bil...

ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Projekt i pipelinen.

Post by Dave » 10 Sep 2019, 20:16

:lol2:

Kul funderingar!
Att förlänga chassit är garanterat inga större problem, och inte kardanaxeln heller.
Däremot blir däcken på styrande axeln inte så enkelt som att bara sätta extenders.
Karossmässigt skulle ju en bur och kaross från Raminatorn lätt kunna få ett längre flak...

:rock: :drive:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Projekt i pipelinen.

Post by tesla » 02 Oct 2019, 19:32

Funderat vidare lite. Känner mig lite tveksam på att köra igång ett alltför ambitiöst projekt medDH just nu då det är den bilen som blivit min mängdkörningsbil på träffarna. Med monster hjul och lång hjulbas skulle den säkert kunna bli ett monster men samtidigt kanske inte lika användbar på banan t.ex och är rätt nöjd med bilen som den är.

Rr5-E och rr5 2wd ska jag inte göra så mkt med i vinter har jag tänkt.

Men är fortfarande sugen på ngt nytt projekt. Dock med lägre ambitionsnivå tekniskt och ekonomiskt.

Innan jag köpte DH förra vintern övervägde jag ett flertal av de RTR el i 1/5-1/6 som dykt upp senaste åren. Valde ju i slutändan den största (och knappast billigaste) av dem men funderar på att köpa ngn av de billigare 1/6 orna denna gång.
Annars precis samma tänk som jag hade förra gången, dvs att köra den så orginal som möjligt till att börja med för att se hur den funkar orginal.(DH började jag inte uppgradera förän nu i höst).


Funderar på någon av följande(samtliga 1/6 el)

Losi Super baja rey(säkrast kort)
Super rock rey(snygg men indikationer från forum är att den inte håller)
UFRC growler(outsider, verkar vara tillverkad i samma fabrik som FID), tyvärr knepigt med delar).

Outsiders: fg E-marder, DBXL-E

Lutar åt någon av losi bilarna p.ga eftermarknadssuporten och därmed projektmöjligheterna framöver..

T.om börjat prototypa lite med kablar...



En annan sak jag spånar kring är att slå ett riktigt fartrekord med rr5-E. Med högre drevning och primal rcs dragster slicks.
Kan tänka mig 140km/h är fullt möjligt. Men skulle ju kosta mig några tusen i delar för att göra ett sånt försök.


ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Projekt i pipelinen.

Post by tesla » 14 Mar 2020, 19:41

Börjat spåna en hel del kring en ren speedrun mcd... projekt 200 kanske vore lämpligt namn. Utan offroad/ban kompromisser som jag har på min rr5-E
Har några saker som jag behöver kolla upp innan jag sätter igång o köpa delar bara..

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Projekt i pipelinen.

Post by tesla » 21 Oct 2020, 19:21

Projekt super-swapper!.
Bestämt mig för att
Vinterns projekt blir ett rätt omfattande flyttande av olika delar, b.la motorer och escn mellan bilarna för att få ut det mesta av dem. 4 av mina 5 LS bilar omfattas av det här projektet. Jag kommer lägga upp detaljer i respektive bils tråd efterhand men i korta drag får vektan rr5-e s motor(vridstarkare, effektivare)om jag får ordning på den. Motorn från vektan(mer högvarvig castle) hamnar i speedrun bilen som alltså äntligen får en motor. I speedrun bilen hamnar även till att börja med Rr5-Es ZTW esc för att börja testa. Kanske inte räcker till 200 km/h men jag bör kunna slå mitt pers på 167 blås nu när jag fått ordning på rak-linje stabiliteten med ett futabagyro(testat en del repor med 1/8) och har nu avsevärt högre drevning än tidigare.

I och med dessa byten blir Rr5-E utan motor/esc. Där kanske jag provar nåt helt nytt, det nyss släppta sensorbaserade xlx2 systemet. Det första i 1/5 skala. Nu är det kanske också dags att se över konceptet med batterier och layout där. Jag har ju kört samma i 2 säsonger nu och har lite ideer.

Min ännu "hemliga" bil ska även få en del voltz delar.

Med andra ord ett 4 bils projekt.
Kan bli så att jag inte är 100% klar med alla innan nästa säsong, framförallt Rr5-E blir ändringarna stora på och det kan hända att jag väntar med att köpa esc/motor till jag sett fler rewiews då systemet(castles nya) är det första nya de släpper sedan bajaflux/xlx1 kom för över 12 år sen.
Därför kanske Rr5-E inte är klar förän en bra bit in på nästa säsong.




Skickat från min SM-G960F via Tapatalk




Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests