Håller med camber mäts på nedtryckt chassi, så där är nog felet med greppet.wrep wrote:Du skall mäta camber med bilen helt nertryckt annars blir det fel.
Framhjulen skall då vara raka dvs 0grader eller kanske lite utåt i överkant. Jag tror du har för mycket negativ camber fram, därför får du dålig stryrning pga hjulen går upp på kanten vid fullt styrutslag.
Understyrning Sportline GT
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Understyrning Sportline GT
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- barchetta_98
- Posts: 251
- Joined: 26 Dec 2011, 23:54
- Phone Number: 0723226893
- Location: Herrljunga
Re: Understyrning Sportline GT
Tackar!
Ska fixa detta innan nästa träning.
Troligtvis Lidköping när vädret tillåter ( och tanten där hemma ).
Ska fixa detta innan nästa träning.
Troligtvis Lidköping när vädret tillåter ( och tanten där hemma ).
/Mikael.S
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
- barchetta_98
- Posts: 251
- Joined: 26 Dec 2011, 23:54
- Phone Number: 0723226893
- Location: Herrljunga
Re: Understyrning Sportline GT
Det gör ju en hel del med chassiet nertryckt.
Det gäller även för camberinställning bak också då?
Fick skruva tillbaka en hel del både fram och bak.
Ska bli intressant och se hur mycket greppet bak ändras.
Skille nog en grad på inställningen där.
Det gäller även för camberinställning bak också då?
Fick skruva tillbaka en hel del både fram och bak.
Ska bli intressant och se hur mycket greppet bak ändras.
Skille nog en grad på inställningen där.
/Mikael.S
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Understyrning Sportline GT
Yesbarchetta_98 wrote: Det gäller även för camberinställning bak också då?
.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Understyrning Sportline GT
Det gör mer än man tror de där blir nog bra mycket bättre.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- barchetta_98
- Posts: 251
- Joined: 26 Dec 2011, 23:54
- Phone Number: 0723226893
- Location: Herrljunga
Re: Understyrning Sportline GT
Vad blir det för egenskaper om man låter styrspindeln vara helt rak?
Alltså bärarmarna ligger i samma läge ute i styränden.
Blir den "nervös" i styrningen då?
Alltså bärarmarna ligger i samma läge ute i styränden.
Blir den "nervös" i styrningen då?
/Mikael.S
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
Cidercity Sweden
Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Understyrning Sportline GT
då slits däcket på ytterkanten om du inte ändrar ngt annat... det blir mycket styrning i hög fart och lite i låg fart (stort styrutslag) .. vill du köra så måste du följa med med camber så att däcken slits jämnt
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Understyrning Sportline GT
Precis som du skriver så blir den nervös och svårkörd. Man har caster för att motverka shimmy (styrfladder), du har säkert haft en kundvagn på affären någongång där ena hjulet haft ett eget liv det är shimmy. Genom att ha en viss castervinkel så tvingar man hjulen att gå rakt fram eller dit man styr kanske är bättre beskrivet. Det underlättar även för servot att gå tillbaks till rakt fram läget med caster, då bilens tyngd gör att hjulen vill tillbaka av sig själva till rakt fram. Så det är bättre att justera känsligheten genom toe och camber istället.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests