Understyrning Sportline GT

Specifika frågor om FG
User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Understyrning Sportline GT

Post by J.A racing » 01 Jul 2012, 08:58

wrep wrote:Du skall mäta camber med bilen helt nertryckt annars blir det fel.

Framhjulen skall då vara raka dvs 0grader eller kanske lite utåt i överkant. Jag tror du har för mycket negativ camber fram, därför får du dålig stryrning pga hjulen går upp på kanten vid fullt styrutslag.
Håller med camber mäts på nedtryckt chassi, så där är nog felet med greppet. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Understyrning Sportline GT

Post by barchetta_98 » 01 Jul 2012, 13:27

Tackar!
Ska fixa detta innan nästa träning.
Troligtvis Lidköping när vädret tillåter ( och tanten där hemma ).
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Understyrning Sportline GT

Post by barchetta_98 » 01 Jul 2012, 23:44

Det gör ju en hel del med chassiet nertryckt.
Det gäller även för camberinställning bak också då?
Fick skruva tillbaka en hel del både fram och bak.
Ska bli intressant och se hur mycket greppet bak ändras.
Skille nog en grad på inställningen där.
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Understyrning Sportline GT

Post by wrep » 01 Jul 2012, 23:50

barchetta_98 wrote: Det gäller även för camberinställning bak också då?
.
Yes :thumbsup:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Understyrning Sportline GT

Post by J.A racing » 02 Jul 2012, 07:27

Det gör mer än man tror de där blir nog bra mycket bättre. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Understyrning Sportline GT

Post by barchetta_98 » 02 Jul 2012, 08:26

Vad blir det för egenskaper om man låter styrspindeln vara helt rak?
Alltså bärarmarna ligger i samma läge ute i styränden.
Blir den "nervös" i styrningen då?
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Understyrning Sportline GT

Post by wrep » 02 Jul 2012, 08:52

då slits däcket på ytterkanten om du inte ändrar ngt annat... det blir mycket styrning i hög fart och lite i låg fart (stort styrutslag) .. vill du köra så måste du följa med med camber så att däcken slits jämnt
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Understyrning Sportline GT

Post by J.A racing » 02 Jul 2012, 09:14

Precis som du skriver så blir den nervös och svårkörd. Man har caster för att motverka shimmy (styrfladder), du har säkert haft en kundvagn på affären någongång där ena hjulet haft ett eget liv det är shimmy. :sunglasses: Genom att ha en viss castervinkel så tvingar man hjulen att gå rakt fram eller dit man styr kanske är bättre beskrivet. Det underlättar även för servot att gå tillbaks till rakt fram läget med caster, då bilens tyngd gör att hjulen vill tillbaka av sig själva till rakt fram. Så det är bättre att justera känsligheten genom toe och camber istället.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests