FG Setup?

Specifika frågor om FG
sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: FG Setup?

Post by sx3 » 01 Jun 2011, 14:11

Rayo wrote:Jag rekomenderar att du sätter krängaren fram i det hårdaste läget.Endast om du tycker att bilen har jättebra grepp bak och du vill ha mer styrning och det inte hjälper att du ändrar hjulvinklar/fjädrar fram ska du ställa krängaren i något annat läge.
Krängaren bak då? I vilka situationer skall man labba med den tycker du?
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG Setup?

Post by J.A racing » 01 Jun 2011, 16:49

sx3 wrote:
Rayo wrote:Jag rekomenderar att du sätter krängaren fram i det hårdaste läget.Endast om du tycker att bilen har jättebra grepp bak och du vill ha mer styrning och det inte hjälper att du ändrar hjulvinklar/fjädrar fram ska du ställa krängaren i något annat läge.
Krängaren bak då? I vilka situationer skall man labba med den tycker du?
Verkar som att bak är det 0%-45% som gäller, mer grepp mindre % och vid regn helt bortkopplad. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: FG Setup?

Post by Rayo » 01 Jun 2011, 18:55

Vi har inte labbat något med bakre krängaren och har den på c:a 50% men vi justerar den ofta så den tar lika mycket på bägge sidor.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: FG Setup?

Post by wrep » 01 Jun 2011, 21:37

.
J.A racing wrote: Verkar som att bak är det 0%-45% som gäller, mer grepp mindre % och vid regn helt bortkopplad. :thumbsup:


Jag fick rådet av Erling att inte ha den för lös eller koppla bort den helt.... bilen blir instabil av det när den lyfter ena framhjulet.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG Setup?

Post by J.A racing » 01 Jun 2011, 21:50

wrep wrote:.
J.A racing wrote: Verkar som att bak är det 0%-45% som gäller, mer grepp mindre % och vid regn helt bortkopplad. :thumbsup:


Jag fick rådet av Erling att inte ha den för lös eller koppla bort den helt.... bilen blir instabil av det när den lyfter ena framhjulet.
Ok jo de e ju klart man har ju mjukaste fjädrarna då och allt, jag vet ju inte för jag kör ju inte i regn. :lol2: Ja du vet ju vem jag fått tipset av..... ;)
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG Setup?

Post by J.A racing » 02 Sep 2011, 06:44

Vi kör vidare här :thumbsup:

Jag lade ner dämparna efter jag bytte leden i fram, men jag tycker den niger lite mycket i inbromsning, och blir onödigt överstyrd in i böjen när man bromsat och styrin direkt efter. Passar inte min körstil känns det som. Med dämparna lite mer upprätt blir den hårdare.

Senaste trenden ang dämparvinkeln fram är att de skall ligga ner nästan så mycket det går och sedan skall man kompensera det med hårdare fjädrar.... Jag är inte helt på det klara med exakt varför man gör så men trenden är tydlig på tex FG:s -11 modell. Någon som har några idéer ? :)

Om du vill ha bort styrning så gör den hårdare fram... testa att byta fjädrar och olja och eller luta ut hjulen. Men det har jag ju sagt förut...

Det man uppnår genom att lägga ner stötdämparen mer, är en mer progressiv dämpning/fjädring. Detta måste då kompenseras med en hårdare fjäder annars blir det väldigt mjukt. Man får också en ökad rolldämpning genom att luta dämparen mer, de flesta kör med krängaren på hårdaste läget fram redan så genom att göra detta så styvar man upp lite till. Det ska även ge lite mer grepp men framför allt lite lugnare och mer kontrollerad gång på chassit. Jag ska byta det samt servoräddare på min Evo i vinter, så det ska bli kul och testa sen. Som det är nu så tar mina fjädrar i övre bärarmen och det är ju inte optimalt. FG har också nya nedre stötdämpar fästen dit bak som tillåter att lägga ikull dämparna mer även där. http://rc-car-online-shop.de/shop/en/pr ... -pcs-.html
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: FG Setup?

Post by Smurfen » 02 Sep 2011, 17:44

En bild säger mer än 1000 ord. Har du ingen bild med dämparna flyttade så en trög idiot som jag fattar vad man gör.
Förstår inte alltid vad som görs när det bara beskrivs i ord..
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG Setup?

Post by J.A racing » 02 Sep 2011, 19:06

Ok jo det är ju inte alltid så lätt, men då är det bara att fråga. :thumbsup:

Typ så här, dock ingen LS på bilden men en av de värre track bilar man kan köra.
Image

När en gul 2,4 mm fjäder är för mjuk & en röd 2,5 mm är för hård:
Ex: För att göra det enkelt så har vi fast nedre position och 3 lägen i det övre för dämparen. Så tar man en gul fjäder med hårdhet X och genom att montera den i något av de 3 lägena så får man en viss setup mm. Genom att ha 3 val på dämparposition så får du 3 olika setuper med en och samma fjäder. :thumbsup: Byter du sen till röd fjäder så får du 3 till osv, har man sen kanske 5 olika hål i övre och tex 2 i de nedre så får man ännu fler kombinationer med samma fjäder att labba med. :sunglasses: Nu snackar vi finlir, men det kan kanske vara just den sista parameter´n för de där sista tiondelarna på varvtiden. ;)
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: FG Setup?

Post by wrep » 02 Sep 2011, 22:53

Det man uppnår genom att lägga ner stötdämparen mer, är en mer progressiv dämpning/fjädring. Detta måste då kompenseras med en hårdare fjäder annars blir det väldigt mjukt. Man får också en ökad rolldämpning genom att luta dämparen mer, de flesta kör med krängaren på hårdaste läget fram redan så genom att göra detta så styvar man upp lite till. Det ska även ge lite mer grepp men framför allt lite lugnare och mer kontrollerad gång på chassit
Du har nog svaret där... en liggande fjäder håller mot krängning på ett sätt som en mer upprät inte gör.. men du har även lite fel.. fjädringen blir väl inte progressiv av att lutas ner.. den blir ju degressiv :) dvs mjukare ju längre ner man kommer.. men man använder så lite av slaget så just den nackdelen märks inte :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG Setup?

Post by J.A racing » 03 Sep 2011, 07:48

Nja faktisk inte den blir progressiv, men som jag skrev så måste man kompensera detta med en hårdare fjäder. (en progressiv sån givetvis). :thumbsup:

Lower Shock Mounting Location



Bear in mind that changing the lower shock mounting location changes the lever arm of the shocks on the wheels.
So mounting the shocks more inward makes the suspension softer at the wheel, and mounting the shocks more towards the outside makes the suspension stiffer.
Front more inward More low-speed steering.
Usually makes the car very hard to drive.
Front more outward Makes the car very stable, but it has a lot less low-speed steering.
Rear more inward Makes the car soak up bumps a little better, and can make the car corner a bit faster.
Can be good for bumpy, low-grip tracks, but general stability is greatly reduced.
Rear more outward Feels very stable.The way to go for high-grip tracks.


Upper Shock Mounting Location



More Inclined Has a more progressive, smoother feel.
More lateral grip.
Less Inclined
(More Vertical) More direct feel;
Less lateral grip. (side-bite)
generally a bit better for jumps and harsh landings.

Front more inclined than rear Steering feels very smooth.
A little more mid-corner steering.
Mounting the rear shocks very upright can result in the rear end sliding in the middle of the turn, especially in high-speed turns.
Rear more inclined than front Feels agressive turning in.
The car has a lot of side traction in the rear, and the turn radius isn't very tight.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: FG Setup?

Post by wrep » 03 Sep 2011, 11:32

Alltså det beror ju på förstår hur mycket man lutar fjädern... det han snackar om i ditt inlägg där är ju bara lite lutning... inte när fjädern bara har 25-30 graders lutning som med de nya FG-bärarmarna :) sätter du då dit en progressiv fjäder får du kanske tillbaka den till linjär igen... men det här är som sagt i teorin.. i praktiken så rör sig dämparen kanske 3-4 mm så det märks antagligen inte

Att dina fjädrar tar i ? det är väl bara att fila ur lite på undersidan? det har jag gjort på min.. behövs inte mycket alls.
De nya bärarmarna har ingen "offerdel" som de äldre... krockar man en gammal böjer sig gängstången till uniballen... krockar du en ny så kan du knäcka hela bärarmen eller bärarmsinfästningen.... men det är ju ballt med nytt också :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests