Krängaren bak då? I vilka situationer skall man labba med den tycker du?Rayo wrote:Jag rekomenderar att du sätter krängaren fram i det hårdaste läget.Endast om du tycker att bilen har jättebra grepp bak och du vill ha mer styrning och det inte hjälper att du ändrar hjulvinklar/fjädrar fram ska du ställa krängaren i något annat läge.
FG Setup?
Re: FG Setup?
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: FG Setup?
Verkar som att bak är det 0%-45% som gäller, mer grepp mindre % och vid regn helt bortkopplad.sx3 wrote:Krängaren bak då? I vilka situationer skall man labba med den tycker du?Rayo wrote:Jag rekomenderar att du sätter krängaren fram i det hårdaste läget.Endast om du tycker att bilen har jättebra grepp bak och du vill ha mer styrning och det inte hjälper att du ändrar hjulvinklar/fjädrar fram ska du ställa krängaren i något annat läge.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: FG Setup?
Vi har inte labbat något med bakre krängaren och har den på c:a 50% men vi justerar den ofta så den tar lika mycket på bägge sidor.
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: FG Setup?
.
Jag fick rådet av Erling att inte ha den för lös eller koppla bort den helt.... bilen blir instabil av det när den lyfter ena framhjulet.
J.A racing wrote: Verkar som att bak är det 0%-45% som gäller, mer grepp mindre % och vid regn helt bortkopplad.
Jag fick rådet av Erling att inte ha den för lös eller koppla bort den helt.... bilen blir instabil av det när den lyfter ena framhjulet.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: FG Setup?
Ok jo de e ju klart man har ju mjukaste fjädrarna då och allt, jag vet ju inte för jag kör ju inte i regn. Ja du vet ju vem jag fått tipset av.....wrep wrote:.J.A racing wrote: Verkar som att bak är det 0%-45% som gäller, mer grepp mindre % och vid regn helt bortkopplad.
Jag fick rådet av Erling att inte ha den för lös eller koppla bort den helt.... bilen blir instabil av det när den lyfter ena framhjulet.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: FG Setup?
Vi kör vidare här
Jag lade ner dämparna efter jag bytte leden i fram, men jag tycker den niger lite mycket i inbromsning, och blir onödigt överstyrd in i böjen när man bromsat och styrin direkt efter. Passar inte min körstil känns det som. Med dämparna lite mer upprätt blir den hårdare.
Senaste trenden ang dämparvinkeln fram är att de skall ligga ner nästan så mycket det går och sedan skall man kompensera det med hårdare fjädrar.... Jag är inte helt på det klara med exakt varför man gör så men trenden är tydlig på tex FG:s -11 modell. Någon som har några idéer ?
Om du vill ha bort styrning så gör den hårdare fram... testa att byta fjädrar och olja och eller luta ut hjulen. Men det har jag ju sagt förut...
Det man uppnår genom att lägga ner stötdämparen mer, är en mer progressiv dämpning/fjädring. Detta måste då kompenseras med en hårdare fjäder annars blir det väldigt mjukt. Man får också en ökad rolldämpning genom att luta dämparen mer, de flesta kör med krängaren på hårdaste läget fram redan så genom att göra detta så styvar man upp lite till. Det ska även ge lite mer grepp men framför allt lite lugnare och mer kontrollerad gång på chassit. Jag ska byta det samt servoräddare på min Evo i vinter, så det ska bli kul och testa sen. Som det är nu så tar mina fjädrar i övre bärarmen och det är ju inte optimalt. FG har också nya nedre stötdämpar fästen dit bak som tillåter att lägga ikull dämparna mer även där. http://rc-car-online-shop.de/shop/en/pr ... -pcs-.html
Jag lade ner dämparna efter jag bytte leden i fram, men jag tycker den niger lite mycket i inbromsning, och blir onödigt överstyrd in i böjen när man bromsat och styrin direkt efter. Passar inte min körstil känns det som. Med dämparna lite mer upprätt blir den hårdare.
Senaste trenden ang dämparvinkeln fram är att de skall ligga ner nästan så mycket det går och sedan skall man kompensera det med hårdare fjädrar.... Jag är inte helt på det klara med exakt varför man gör så men trenden är tydlig på tex FG:s -11 modell. Någon som har några idéer ?
Om du vill ha bort styrning så gör den hårdare fram... testa att byta fjädrar och olja och eller luta ut hjulen. Men det har jag ju sagt förut...
Det man uppnår genom att lägga ner stötdämparen mer, är en mer progressiv dämpning/fjädring. Detta måste då kompenseras med en hårdare fjäder annars blir det väldigt mjukt. Man får också en ökad rolldämpning genom att luta dämparen mer, de flesta kör med krängaren på hårdaste läget fram redan så genom att göra detta så styvar man upp lite till. Det ska även ge lite mer grepp men framför allt lite lugnare och mer kontrollerad gång på chassit. Jag ska byta det samt servoräddare på min Evo i vinter, så det ska bli kul och testa sen. Som det är nu så tar mina fjädrar i övre bärarmen och det är ju inte optimalt. FG har också nya nedre stötdämpar fästen dit bak som tillåter att lägga ikull dämparna mer även där. http://rc-car-online-shop.de/shop/en/pr ... -pcs-.html
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: FG Setup?
En bild säger mer än 1000 ord. Har du ingen bild med dämparna flyttade så en trög idiot som jag fattar vad man gör.
Förstår inte alltid vad som görs när det bara beskrivs i ord..
Förstår inte alltid vad som görs när det bara beskrivs i ord..
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: FG Setup?
Ok jo det är ju inte alltid så lätt, men då är det bara att fråga.
Typ så här, dock ingen LS på bilden men en av de värre track bilar man kan köra.
När en gul 2,4 mm fjäder är för mjuk & en röd 2,5 mm är för hård:
Ex: För att göra det enkelt så har vi fast nedre position och 3 lägen i det övre för dämparen. Så tar man en gul fjäder med hårdhet X och genom att montera den i något av de 3 lägena så får man en viss setup mm. Genom att ha 3 val på dämparposition så får du 3 olika setuper med en och samma fjäder. Byter du sen till röd fjäder så får du 3 till osv, har man sen kanske 5 olika hål i övre och tex 2 i de nedre så får man ännu fler kombinationer med samma fjäder att labba med. Nu snackar vi finlir, men det kan kanske vara just den sista parameter´n för de där sista tiondelarna på varvtiden.
Typ så här, dock ingen LS på bilden men en av de värre track bilar man kan köra.
När en gul 2,4 mm fjäder är för mjuk & en röd 2,5 mm är för hård:
Ex: För att göra det enkelt så har vi fast nedre position och 3 lägen i det övre för dämparen. Så tar man en gul fjäder med hårdhet X och genom att montera den i något av de 3 lägena så får man en viss setup mm. Genom att ha 3 val på dämparposition så får du 3 olika setuper med en och samma fjäder. Byter du sen till röd fjäder så får du 3 till osv, har man sen kanske 5 olika hål i övre och tex 2 i de nedre så får man ännu fler kombinationer med samma fjäder att labba med. Nu snackar vi finlir, men det kan kanske vara just den sista parameter´n för de där sista tiondelarna på varvtiden.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: FG Setup?
Du har nog svaret där... en liggande fjäder håller mot krängning på ett sätt som en mer upprät inte gör.. men du har även lite fel.. fjädringen blir väl inte progressiv av att lutas ner.. den blir ju degressiv dvs mjukare ju längre ner man kommer.. men man använder så lite av slaget så just den nackdelen märks inteDet man uppnår genom att lägga ner stötdämparen mer, är en mer progressiv dämpning/fjädring. Detta måste då kompenseras med en hårdare fjäder annars blir det väldigt mjukt. Man får också en ökad rolldämpning genom att luta dämparen mer, de flesta kör med krängaren på hårdaste läget fram redan så genom att göra detta så styvar man upp lite till. Det ska även ge lite mer grepp men framför allt lite lugnare och mer kontrollerad gång på chassit
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: FG Setup?
Nja faktisk inte den blir progressiv, men som jag skrev så måste man kompensera detta med en hårdare fjäder. (en progressiv sån givetvis).
Lower Shock Mounting Location
Bear in mind that changing the lower shock mounting location changes the lever arm of the shocks on the wheels.
So mounting the shocks more inward makes the suspension softer at the wheel, and mounting the shocks more towards the outside makes the suspension stiffer.
Front more inward More low-speed steering.
Usually makes the car very hard to drive.
Front more outward Makes the car very stable, but it has a lot less low-speed steering.
Rear more inward Makes the car soak up bumps a little better, and can make the car corner a bit faster.
Can be good for bumpy, low-grip tracks, but general stability is greatly reduced.
Rear more outward Feels very stable.The way to go for high-grip tracks.
Upper Shock Mounting Location
More Inclined Has a more progressive, smoother feel.
More lateral grip.
Less Inclined
(More Vertical) More direct feel;
Less lateral grip. (side-bite)
generally a bit better for jumps and harsh landings.
Front more inclined than rear Steering feels very smooth.
A little more mid-corner steering.
Mounting the rear shocks very upright can result in the rear end sliding in the middle of the turn, especially in high-speed turns.
Rear more inclined than front Feels agressive turning in.
The car has a lot of side traction in the rear, and the turn radius isn't very tight.
Lower Shock Mounting Location
Bear in mind that changing the lower shock mounting location changes the lever arm of the shocks on the wheels.
So mounting the shocks more inward makes the suspension softer at the wheel, and mounting the shocks more towards the outside makes the suspension stiffer.
Front more inward More low-speed steering.
Usually makes the car very hard to drive.
Front more outward Makes the car very stable, but it has a lot less low-speed steering.
Rear more inward Makes the car soak up bumps a little better, and can make the car corner a bit faster.
Can be good for bumpy, low-grip tracks, but general stability is greatly reduced.
Rear more outward Feels very stable.The way to go for high-grip tracks.
Upper Shock Mounting Location
More Inclined Has a more progressive, smoother feel.
More lateral grip.
Less Inclined
(More Vertical) More direct feel;
Less lateral grip. (side-bite)
generally a bit better for jumps and harsh landings.
Front more inclined than rear Steering feels very smooth.
A little more mid-corner steering.
Mounting the rear shocks very upright can result in the rear end sliding in the middle of the turn, especially in high-speed turns.
Rear more inclined than front Feels agressive turning in.
The car has a lot of side traction in the rear, and the turn radius isn't very tight.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: FG Setup?
Alltså det beror ju på förstår hur mycket man lutar fjädern... det han snackar om i ditt inlägg där är ju bara lite lutning... inte när fjädern bara har 25-30 graders lutning som med de nya FG-bärarmarna sätter du då dit en progressiv fjäder får du kanske tillbaka den till linjär igen... men det här är som sagt i teorin.. i praktiken så rör sig dämparen kanske 3-4 mm så det märks antagligen inte
Att dina fjädrar tar i ? det är väl bara att fila ur lite på undersidan? det har jag gjort på min.. behövs inte mycket alls.
De nya bärarmarna har ingen "offerdel" som de äldre... krockar man en gammal böjer sig gängstången till uniballen... krockar du en ny så kan du knäcka hela bärarmen eller bärarmsinfästningen.... men det är ju ballt med nytt också
Att dina fjädrar tar i ? det är väl bara att fila ur lite på undersidan? det har jag gjort på min.. behövs inte mycket alls.
De nya bärarmarna har ingen "offerdel" som de äldre... krockar man en gammal böjer sig gängstången till uniballen... krockar du en ny så kan du knäcka hela bärarmen eller bärarmsinfästningen.... men det är ju ballt med nytt också
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests