Mission 200.
Posted: 18 Mar 2020, 10:47
Jag hade egentligen tänkt vänta till hösten med detta projekt med tanke på vårens och sommarens planer. Nu får jag dock allt mer känslan av att jag kommer spendera en stor del av min(begränsade) fritid hemma under närmsta månaderna så då kan jag lika gärna dra igång det här projektet nu.
Planen är att bygga en ren onroad bil med syfte att passera 200 strecket och helst en bit till. I andra hand ska bilen funka som drift/lek/uppvisningsbil på släta ytor.
Ytterligare ett syfte är att jag ska kunna använda min rr5-e bil för träffar mm igen och inte behöva kompromissa den för speed.
Rent tekniskt så har jag en hel del planer men inte allt är förutbestämt ännu.
B.la tänker jag mig xs5 kaross och långa hjulbasen med max distanser.
Ska använda en stor del av min befintliga rr5 comp som grund.
Motor och esc är en öppen fråga men ska ta en ny approach där och inte försöka åka snabbare med befintliga mcd drevningar utan ska lösa det med någon form av specialtillverkat mount och massiv uppdrevning. Då kan jag istället välja en motor med hög effekt snarare än att jaga max rpm till varje pris och i slutändan åka fortare.
Körmässigt tittar jag på möjlighet till gyrostabilisering då jag tror det kan hjälpa en del.
Beställde nyss första specifika delen, en 38T piniong så nu är projektet igång. Hade tänkt ännu större men efter att ha räknat på det så inser jag att det räcker mer än väl för 200 km/h.
Räknar dock med att det dröjer till minst sommaren innan den är körklar.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Planen är att bygga en ren onroad bil med syfte att passera 200 strecket och helst en bit till. I andra hand ska bilen funka som drift/lek/uppvisningsbil på släta ytor.
Ytterligare ett syfte är att jag ska kunna använda min rr5-e bil för träffar mm igen och inte behöva kompromissa den för speed.
Rent tekniskt så har jag en hel del planer men inte allt är förutbestämt ännu.
B.la tänker jag mig xs5 kaross och långa hjulbasen med max distanser.
Ska använda en stor del av min befintliga rr5 comp som grund.
Motor och esc är en öppen fråga men ska ta en ny approach där och inte försöka åka snabbare med befintliga mcd drevningar utan ska lösa det med någon form av specialtillverkat mount och massiv uppdrevning. Då kan jag istället välja en motor med hög effekt snarare än att jaga max rpm till varje pris och i slutändan åka fortare.
Körmässigt tittar jag på möjlighet till gyrostabilisering då jag tror det kan hjälpa en del.
Beställde nyss första specifika delen, en 38T piniong så nu är projektet igång. Hade tänkt ännu större men efter att ha räknat på det så inser jag att det räcker mer än väl för 200 km/h.
Räknar dock med att det dröjer till minst sommaren innan den är körklar.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk