Page 4 of 14

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 30 Jul 2019, 09:53
by Emanuel21
Fram och mitten skulle jag överväga LSD diffar om det inte redan sitter det. Låst mittdiff funkar ju men en LSD på 120 grader är att föredra om du frågar mig.
Speedruns kan du likajärna köpa växellådan istället då kan vi snacka speed hahaha

90 grader fram och 120 i mitten skulle jag tipsa om.

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 30 Jul 2019, 21:57
by beta
Emanuel21 wrote:
30 Jul 2019, 09:53
Fram och mitten skulle jag överväga LSD diffar om det inte redan sitter det. Låst mittdiff funkar ju men en LSD på 120 grader är att föredra om du frågar mig.
Speedruns kan du likajärna köpa växellådan istället då kan vi snacka speed hahaha

90 grader fram och 120 i mitten skulle jag tipsa om.
Växellådan verkar inte funka med el. Där ska bytas kopplingsklocka och de har bara för pro bite och standard men inte för el vad jag kan se. Lite synd för då kunde man kört 27/58, 26/60 verkar vara max utan xsnap.
Ska plocka ner diffarna med innan nästa order. Rekommenderas aluhusen till diffarna?
Ja varför köpte man inte ultimate direkt? :hammer:

Edit, hittade xsnap till el https://www.rcfox.de/M900103X-MCD-Racin ... -2-Speed_1

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 31 Jul 2019, 12:08
by Emanuel21
Mmm med alla uppdateringar du gjort hade det blivit typ 50% billigare om du köpt en Ultimate direkt.
Men det har ju sin glädje i att uppgradera en bil i resans gång också, men du gjorde det direkt :)

Paketet har kommit men jag är i Cypern :/ hoppas det inte skickas tillbaka innan jag hinner hämta det Oo

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 31 Jul 2019, 13:58
by Emanuel21
LSD diffhuset finns 2 varianter.
Ena är svart och i metall tror jag och den andra är 7075 alu. Enda skillnaden på dem är några gram i vikt. Kvalitetsmässigt likvärdiga.

Planetdiffarna har jag ingen erfarenhet av.

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 01 Aug 2019, 21:21
by beta
Jag syftade med på husen som f/r-diffarna bor i, där stötdämpartorn osv monteras.
Det blev en lång lista beställd idag med xsnap, bärarmar osv osv.

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 01 Aug 2019, 22:26
by tesla
Mycket av dessa grejer som bara har en funktion för blingets skull.....


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 01 Aug 2019, 22:45
by beta
tesla wrote:
01 Aug 2019, 22:26
Mycket av dessa grejer som bara har en funktion för blingets skull.....


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Så är det säkert och jag antar att det är därför dom bara har släppt halva huset i alu, sidan som håller piongen. Men det kanske inte är något problem med plast heller? Även med 10hk+?

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 02 Aug 2019, 07:59
by tesla
Min har ju ca 11 hk. Knappt 20% mindre än din, mindre vrid men mer högvarvig än vad du har. Men det spinner ju mest ändå när man gasar till med den typen av effekt. Jag har på 1.5 säsong och rätt mkt körning haft sönder 0 diffhus så för mig har det inte varit ett problem.
Om jag absolut skulle plöja mer pengar i alu till min skulle det nog vara alu armar fram(för att få möjlighet att sätts dämparna bakom framaxeln och därmed få bak/centrera mer vikt) samt de där reservoar dämparna emanuel kör med på sin rr5.

Jag skulle nog också kolla på möjlighet för en egentillverkad/moddad motormount som får ner colaburken på chassit, iaf med min 58mm motor kan jag i nuläget köra in handen under motorn. Din är ju lite större i diameter men det borde fortfarande vara typ 2 cm.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk




Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 07 Aug 2019, 16:34
by beta
Idag kom det mesta av det som var beställt. Xsnap och drev till den vart restat men så hinner jag gå över diffarna så länge och se vad det sitter i dom.
20190807_162755.jpg

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 08 Aug 2019, 03:32
by Emanuel21
Synd...du skulle köpt en Ultimate från början.
Ser ut som du köpt all alu som finns till den och en Ultimate är full option från början till halva priset :hammer:

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 08 Aug 2019, 08:04
by beta
Emanuel21 wrote:
08 Aug 2019, 03:32
Synd...du skulle köpt en Ultimate från början.
Ser ut som du köpt all alu som finns till den och en Ultimate är full option från början till halva priset :hammer:
Jo det hade nog nästan kunnat bli 2 ultimate snart. Istället har man en ultimate och en ft i delar, minus chassi och diffar.

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 08 Aug 2019, 10:53
by Emanuel21
Hihi, LSD diffar och chassie är ju dem dyraste delarna :dance:

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 08 Aug 2019, 13:11
by beta
Näst efter värstingdämparna för 450€ paret. :crazy:
Fram var på 90°, ändrat nu till 120°.
Bak var öppen. Sätter nog ihop den så igen då det verkar funka bra där.
Mitten tar jag när xsnap kommit så inte katten hinner leka bort alla skruvarna.

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 08 Aug 2019, 13:46
by Emanuel21
Jag kör 90 fram, 120 mitten och öppen bak.

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 16 Aug 2019, 16:33
by beta
Fredagsmys
20190816_162903.jpg
20190816_162922.jpg
Behöver inte fundera på hur jag vill ha mittendiffen, den är låst.

Edit:
Noterar att där är envägslager i växellådan. Så nu får jag få tummen ur att mixa in bromsen. Hade inte varit kul att upptäcka det när bilen åker i 120km/h :shock:
Ingen back kvar heller för den delen.