Page 2 of 14

Re: betas xs5-e

Posted: 23 Jun 2019, 12:13
by Emanuel21
Jag kör bara med blå loctite, funkar alltid.
Det är en väldigt smidig konstruktion om du tänker efter :thumbsup:

Re: betas xs5-e

Posted: 28 Jun 2019, 13:24
by beta
Emanuel21 wrote:
23 Jun 2019, 12:13
Jag kör bara med blå loctite, funkar alltid.
Det är en väldigt smidig konstruktion om du tänker efter :thumbsup:
Ja det är smidigt så men skruvarna hade gärna fått vara en storlek grövre när där är så runt 30mm som skruven kan flexa på. Har haft på och av bromsplattan ett par gånger nu sen den nya centerhållaren kom och nu har de hållt iaf.
Det visade sig att bakre bromsen låste sig när man skruvade fast bromsplattan, plattan spände på alu-distansen under så det gick knappt att rubba axlen som pressar på bromsskivorna. På och av ett par gånger och slipat på alu-distansen så gick det fritt och lätt.

Så nu har jag lite löddande av kablar att pilla med.
20190628_130434.jpg
Passade även på att väga den som den står och fick det till 14,2kg, men då har jag bara 2x4s 5200mah.

Tänkte åka och kolla på sändare imorgon. Prylbögen i en funderar på t7px och m17 men förnuftet tycker mer mt-4s, m12 eller något däromkring. Får se var det slutar, vill ja ha lite sensorer med..

Re: betas xs5-e

Posted: 10 Jul 2019, 19:37
by beta
Nu har jag efter några om och men löddat färdigt.
Kom fram till att xt90 och 8awg-kabel inte lirade bra ihop, så nu sitter det castle-kontakter där istället.
Har haft igång den och sladdat runt lite på gatan, men har fortfarande den mekaniska bromsen kvar att mixa in, vet inte om det är jag som är trög men jag förstår mig inte på det när man har fwd/rev på esc och broms på separat kanal.
Det blev förövrigt en 7xp, har lite sensorer på väg hem också så man får koll på temp, spänning, ström och hastighet.
Har även en rr5-conversion på väg och en extra uppsättning stötdämpare.

Re: betas xs5-e

Posted: 10 Jul 2019, 20:13
by tesla
beta wrote:Nu har jag efter några om och men löddat färdigt.
Kom fram till att xt90 och 8awg-kabel inte lirade bra ihop, så nu sitter det castle-kontakter där istället.
Har haft igång den och sladdat runt lite på gatan, men har fortfarande den mekaniska bromsen kvar att mixa in, vet inte om det är jag som är trög men jag förstår mig inte på det när man har fwd/rev på esc och broms på separat kanal.
Det blev förövrigt en 7xp, har lite sensorer på väg hem också så man får koll på temp, spänning, ström och hastighet.
Har även en rr5-conversion på väg och en extra uppsättning stötdämpare.
Xt90+ 8awg går, men är lite besvärligt att löda om man vill kunna få på kortslutningsskydden. Måste bli spikrakt och får inte bli för tjockt. Jag har det på esc sidan.

Oavsett vad så räcker 10 gauge gott ut från batterierna, i alla fall om du tänkt köra ett liknade upplägg som jag gjort med paralellkopplade batteri. Räknade nyligen ut att snittuttaget under körning i min bil är 60A på bana. Med 2x4s+2x4s setup blir det ju bara 30A/batt

Kul med buggy konvertering. Då får du komma o köra ngn träff !.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Re: betas xs5-e

Posted: 10 Jul 2019, 20:27
by beta
tesla wrote:
10 Jul 2019, 20:13
beta wrote:Nu har jag efter några om och men löddat färdigt.
Kom fram till att xt90 och 8awg-kabel inte lirade bra ihop, så nu sitter det castle-kontakter där istället.
Har haft igång den och sladdat runt lite på gatan, men har fortfarande den mekaniska bromsen kvar att mixa in, vet inte om det är jag som är trög men jag förstår mig inte på det när man har fwd/rev på esc och broms på separat kanal.
Det blev förövrigt en 7xp, har lite sensorer på väg hem också så man får koll på temp, spänning, ström och hastighet.
Har även en rr5-conversion på väg och en extra uppsättning stötdämpare.
Xt90+ 8awg går, men är lite besvärligt att löda om man vill kunna få på kortslutningsskydden. Måste bli spikrakt och får inte bli för tjockt. Jag har det på esc sidan.

Oavsett vad så räcker 10 gauge gott ut från batterierna, i alla fall om du tänkt köra ett liknade upplägg som jag gjort med paralellkopplade batteri. Räknade nyligen ut att snittuttaget under körning i min bil är 60A på bana. Med 2x4s+2x4s setup blir det ju bara 30A/batt

Kul med buggy konvertering. Då får du komma o köra ngn träff !.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Jag kör fortfarande med xt90 på batterierna som har 10awg, är bara på esc jag kör med castles. De var ganska mycket lättare att lödda när man trädde på höljet och sen hade lösa bullets man löddade på för att sen dra över höljet när det var klart. Ingen risk man kommer åt och smälter på höljet då. Hurvida jag kommer iväg till någon bana så är det omständigt, rullstollsbunden sambo och 2barn, minsta 2år så det blir lite bökigt.

Re: betas xs5-e

Posted: 10 Jul 2019, 21:40
by tesla
Nej det måste ju funka också. Är småbarnsförälder själv och vi har ofta löst det så att familjen åker med till de banor där det finns annat i närheten. T.ex Jönköping/sandhem där vi brukar kombinera med hotell, äta ute, shopping, lekparker mm och då gör de något annat när jag är på banan. Men allas förutsättningar är ju olika. Även alingsås/potatisfestivalen är ett sånt evenemang som är familjevänligt utanför banområdet.

Appropå kontakterna håller jag med dig om att det ur ett lödperspektiv finns stora fördelar med att kunna ta ur stiften när man löder men jag vill å andra sidan inte ha kontakterna helt separerade(tänk xt150) då det blir rörigare i bilen samt finns en teoretisk risk att klanta till sig på banan när man ska sätta i batt. Hade jag fått börja om med alla mina elbilar ( inkl 1/8) från scratch så hade jag nog valt att plocka dit ec5 istället. De är mycket snarlika xt90 vad gäller stiftstorlek och total storlek. Men med löstagbara stift och inbyggt kortslutningsskydd. Men jag har låst in mig alltför mkt på xt 90 för att det ska vara värt jobbet att byta. Man får helt enkelt vara lite försiktig där när man löder på batterisidan.

Cc som du valde har jag ingen egentlig erfarenhet av men verkar ju vara snarlika ec5. Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Re: betas xs5-e

Posted: 10 Jul 2019, 22:07
by beta
Ec5 har jag inte löddat själv men har dom på parallellbordet.
https://www.hobbyequipment.se/losa-kont ... -3set.html kan säga att det behövs en hel del kraft att få fast stiften i höljet och när man väl satt ihop 2 kontakter så är de väldigt sega att dra isär igen. Det är betydligt enklare att koppla loss batterierna med xt90 än escet med cc.

Re: betas xs5-e

Posted: 10 Jul 2019, 22:16
by Smurfen
Hurvida jag kommer iväg till någon bana så är det omständigt, rullstollsbunden sambo och 2barn, minsta 2år så det blir lite bökigt.
Fler som har familj/barn.
Och fler Barn tycker jag man ser för var träff/tävling som går.

Jag löste det med att skaffa husvagn så kan familjen följa med på äventyren.

Re: betas xs5-e

Posted: 10 Jul 2019, 22:49
by beta
Smurfen wrote:
10 Jul 2019, 22:16
Hurvida jag kommer iväg till någon bana så är det omständigt, rullstollsbunden sambo och 2barn, minsta 2år så det blir lite bökigt.
Fler som har familj/barn.
Och fler Barn tycker jag man ser för var träff/tävling som går.

Jag löste det med att skaffa husvagn så kan familjen följa med på äventyren.
Jag får aldrig in sambon i en husvagn. Till/från rullstolen är jobbigt nog. Men om 1-2år så 2åringen är lite lättare att ha med så blir det nog bra. Denna sommaren är hon för liten iaf.

Re: betas xs5-e

Posted: 11 Jul 2019, 19:11
by Smurfen
beta wrote:
10 Jul 2019, 22:49
Smurfen wrote:
10 Jul 2019, 22:16
Hurvida jag kommer iväg till någon bana så är det omständigt, rullstollsbunden sambo och 2barn, minsta 2år så det blir lite bökigt.
Fler som har familj/barn.
Och fler Barn tycker jag man ser för var träff/tävling som går.

Jag löste det med att skaffa husvagn så kan familjen följa med på äventyren.
Jag får aldrig in sambon i en husvagn. Till/från rullstolen är jobbigt nog. Men om 1-2år så 2åringen är lite lättare att ha med så blir det nog bra. Denna sommaren är hon för liten iaf.
Förstår dig helt och hållet.

Re: betas xs5-e

Posted: 14 Jul 2019, 17:42
by beta
20190714_170151.jpg
Ny kostym
Tyvärr saknades bakre karossfäste som sitter på stötdämpartornet i paketet.

Får ha den som rr5 medans man hittar på bättre placering av esc och batteri då det är mindre plats då.
Esc sitter nu väldigt nära karossen vilket lär strypa fläkten.

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 14 Jul 2019, 19:08
by tesla
Inte säker på att det är så jätteviktigt med bra flöde ovanför esct. Drevar du något konservativt och de nedre luftintagen på esc är fria så klarar du nog lätt värmen ändå....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 14 Jul 2019, 22:45
by beta
Jag har kvar 25/62 drevningen som följde med xs5. Fick även med 21/64 med rr5-konverteringen.
Där är inte så mycket utrymme framför mina nedre luftintag på escet, jag kapade bara bort ena långsidan på batterilådan och monterade escet i botten så där är typ 7-8mm mellan esc och väggen på lådan.
Väntar fortfarande på alla telemetrisensorer så man kan hålla koll på värmen, osv. Hoppas de kommer snart.
Jag har märkt att lipo cut off på escet inte är att lita på när man stänger av bilen och startar den igen när batterierna inte är fulla, som att den blir osäker på hur många celler man kör vilket har lett till att batterierna kördes alldeles för lågt vid ett tillfälle (11,5v/4s). Även det något man får bättre koll på sen när man har det direkt i sändaren.

Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 14 Jul 2019, 23:08
by tesla
Japp. Cutoff på det Esc är inte den mest exakta. Jag har valt att ställa den på 3.4v/cell. Hellre ngn min kortare körtid än att slita ut batterierna.

Problemet med auto detection av antal celler är samma med alla esc som använder det. Nämligen att ett tomt 8S kan räknas som ett fullt 6s t.ex. Om man läser i trådar om detta är det alltid så att man rekommenderar därför att alltid starta med fulla batterier. Men telemetri är ju en bra väg runt det problemet.


Jag har iaf 0 värme problem under den täta karossen i min rr5. Idag låg esc på 45 grader efter 20 minuter på banan i 27 grader o sol. Därför tror jag det kommer vara lugnt för dig. Mer kritiskt med motorn för min del iaf.

Ang drevning så åker jag vanligen 19/64. Med700 kv motor på 8s rör det på sig ändå...
110 repan i vintras var med 23/64.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



Re: betas xs5-e/rr5-e

Posted: 16 Jul 2019, 15:45
by beta
20190716_154306.jpg
Mer ström. Så nu blir det till att snidda ihop någon batterihållare.