betas xs5 max BL

Alla Onroad-projekt
User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: betas xs5 max BL

Post by Smurfen » 15 Dec 2020, 12:46

beta wrote:
14 Dec 2020, 16:27

Det är så mycket som påverkar, olika plaster är olika bra för att få fina detaljer, samt valet mellan tid och kvalite. Och för nybörjare, att lyckas pricka rätt med alla inställningar, där är väldigt många, för modellen, för skrivaren och för filamentet.
20201214_161642.jpg
Första printen jag gjorde, tog drygt 80 timmar, ganska nöjd men finns en del som kunde varit bättre.
Men kvalite och tid går ihop och det kan vara svårt att motivera skillnaden på en 24h print och en 72h print för att få den lite finare, speciellt om man lejer bort jobbet.
Exakt min åsikt. Att många kör för fort bara för att få till en lönsam detalj. Håller på med många andra material så förstår hur vissa saker hör ihop.

Men kul när folk löser det och visar att man kan göra bra saker också.

Alltid kul att följa.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5 max BL

Post by beta » 16 Dec 2020, 14:39

20201216_143706.jpg
Det är ju något speciellt varje gång man får hem led's, det bara måste provas direkt.

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5 max BL

Post by beta » 08 Feb 2021, 11:03

Började göra motorfäste till denna med. Många prototyper blev det men nu är jag nöjd. Får se hur det håller med vanlig PETG, annars får jag göra en i kolfiberförstärkt polycarbonate.
Använder standard 8mm pinjonger, övre fästet mot plattan över centerdiff funkar samt easy mesh. Fick även gjort kanaler för lehnerns fläkt.
Fördelen med lehner mot 70120 och 58113 är att den är längre så den når till bakre klämman. Med samma motorfäste för 58 och 70 motorer så får man borra egna hål för motorn inte når hela vägen bak.
20210208_102022.jpg
20210208_102157.jpg
20210208_101830.jpg

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5 max BL

Post by beta » 10 Feb 2021, 11:28

20210210_111641.jpg
Blev en slutgiltig version i ett filament med 20% kolfiber och värmetåligare plast.


Det tog några försök innan allt stämde.
20210210_104945.jpg

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5 max BL

Post by beta » 12 Feb 2021, 23:02

Monterade tillbaka den mekaniska bromsen. Hade tidigare tagit bort den och tänkt köra med motorbroms, men ångrade mig när jag kom fram till att den mycket högre utväxlingen även påverkar bromsförmågan för motorn. Hittade en förstärkning av fästet för servot, sitter mycket stavilare nu än tidigare.
Har även lite funderingar på falskärm som broms, alla riktigt snabba bilar har ju skärm. 😎
20210212_225332.jpg
Har sista veckan haft problem att ladda upp bilder, sisådär 4 av 5 försök får "Error parsing server response" efter att filen laddats upp och man får inte fram place in line som vanligt.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: betas xs5 max BL

Post by Dave » 13 Feb 2021, 21:16

beta wrote:
12 Feb 2021, 23:02

Har sista veckan haft problem att ladda upp bilder, sisådär 4 av 5 försök får "Error parsing server response" efter att filen laddats upp och man får inte fram place in line som vanligt.
Detta ska jag kika på...!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: betas xs5 max BL

Post by Dave » 13 Feb 2021, 21:20

Ja, bromsverkan påverkas ju rejält med drevningen.
Ett enkelt sätt att dubbla bromsverkan är ju att ha dubbla skivor.
Vet inte om det finns plats på MCD att göra det...

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5 max BL

Post by beta » 13 Feb 2021, 23:34

Dave wrote:
13 Feb 2021, 21:20
Ja, bromsverkan påverkas ju rejält med drevningen.
Ett enkelt sätt att dubbla bromsverkan är ju att ha dubbla skivor.
Vet inte om det finns plats på MCD att göra det...
Det sitter en skiva framför och en bakom center diffen. Fast så har den ju fast axel istället för diff.
Av någon anledning så fick jag bara en skiva fram och en bak på denna ultimaten. På min andra factory team fick jag 2 skivor fram, fast då var det släta skivor, inte dessa flashiga med en massa hål och mönster i sig.

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: betas xs5 max BL

Post by Emanuel21 » 16 Feb 2021, 19:26

Du kan absolut ha dubbla broms skivor...har till en sida hemma (ska ha det i allafall) men kan ta hem om du vill ha dubbelt på båda sidor.

Sen vill jag nog testa en såndär servo stabilisator men vill helst ha i svart :P om du märker nån skillnad.

Mvh
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5 max BL

Post by beta » 02 Mar 2021, 21:52


Det coggar rätt friskt med denna utväxlingen, men nu har den varit ute och luftat sig för första gången.



User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5 max BL

Post by beta » 11 Jul 2021, 09:25

20210711_000838.jpg
Med ny kaross så kunde jag inte längre ha mgm ståendes på sidan längre utan att det tog i. Så jag fick möblera om. Ny batterihållare och fäste för esc. Ganska nöjd.
20210711_091742.jpg
Nu får man fundera på om man ska byta ut den på höger sida med.

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: betas xs5 max BL

Post by beta » 11 Jul 2021, 22:03

20210711_203222.jpg
Nu blev den genast lite snabbare.
20210711_203259.jpg
20210711_203757.jpg
Just ja, denna är renodlad xs5 nu, skaffade en ny xr5 för nån månad sedan, (tack emanuel, ska få iväg dina servoförstärknigar snart, hoppas de funkar)


Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests