Page 5 of 6

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 01 Apr 2019, 05:39
by Dave
Ett kort filmklipp på hur startaxeln ska fungera...
20190329_180839.mp4
(57.75 MiB) Downloaded 258 times

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 01 Apr 2019, 05:58
by Dave
Och ett par bilder från mässan!
På ena bilden ser ni också kardanaxel från Vekta som jag ska försöka modda dit...
Känns lagom stabil!
20190331_140839.jpg
20190330_100305.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 01 Apr 2019, 08:55
by tesla
Fan va snygg bil i bakgrunden

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 01 Apr 2019, 09:52
by Smurfen
tesla wrote:
01 Apr 2019, 08:55
Fan va snygg bil i bakgrunden Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Håller med. Fast bredvid.

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 01 Apr 2019, 22:22
by Dave
Dags för ett startförsök!
Riggade tändsystemet och lite bränsle.
Testade först med min 18V Bosch skruvdragare men den orkade inte med nån fart även om den drog runt motorn.
Det blev min gamla Metabo elborrmaskin som fick göra jobbet!
Då motorn inte varit startad på länge lyckades jag inte få förgasaren att dra in soppan.
Gav den ett par supar och den tände till ett par gånger men utan att pumpa bränslet.
Får djupdyka i att riva isär den och kolla hur membran osv ser ut.

Tyvärr orkade inte envägslagret med riktigt, och konan blev så varm att smörjfettet rann ur och lagret skar.
Påföljden blev att Loctiten hettades upp i gängan där jag justerat drevspelet och hylsan släppte.
Resultatet blev att både envägslager, piniong och krondrev blev skrot innan jag ens fått höra den gå...

Bara att göra om och göra rätt!
Beställt nya prylar!

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 02 Apr 2019, 05:26
by Lusse
Det där var ju tråkigt. Men du får säkert ordning på det. Du får gärna filma en snutt när den går i gång.

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 02 Apr 2019, 10:10
by tesla
Om envägslagret är en svag länk kanske du borde överväga att vara utan.
Tänker att det bara borde handla om att hitta en elmotor som snurrar i ungefär samma varvtalsområde som motorns tomgångsvarv. Det blir mekaniskt enklare.
Så är det ju även med startlådor för 1/8 nitro t.ex.

Säg att det är 2k rpm så lär det finnas en hel del borstade motorer i det registret. Dessa behöver bara en strömkälla och brytare.
Behåller du din vinkelväxel så får du förstås välja varvtal efter det. Men lösbart är det.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 05 Apr 2019, 20:48
by Dave
I väntan på nya drev och lager hittade jag en Losi original piniong som visade skillnaden mellan 30°N och Losi....
Losis är härdat på ett helt annat sätt!
Kunde inte låta bli utan nyfikenheten tog över och jag offrade Losi piniongen till att mala ner resten av krondrevet...

Bästa vapnet till att mala ner pinionger och krondrev, och även envägslager....
received_322065355175603.jpeg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 05 Apr 2019, 20:51
by Dave
Ett nytt försök, lite bättre förberedd och med lite mer luft till motorn....
20190405_185502.jpg

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 05 Apr 2019, 21:08
by Dave
Efter lite övertygning och malande studsade den igång och gick jättefint!
Då förgasaren saknar tomgångsskruv fick jag improvisera lite och lösa det provisoriskt.

Det känns verkligen vilket monster det här här nu när man står bredvid...
Men jag är väldigt positivt överraskad att det verkar funka med kopplingen som svänghjul.
Gissar att jag är på rätt sida om 2000rpm med tomgången iallafall!
20190405_191649_1.mp4
(46.03 MiB) Downloaded 229 times

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 05 Apr 2019, 21:19
by Dave

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 05 Apr 2019, 21:23
by Hawk71



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 05 Apr 2019, 21:24
by Emanuel21
Den funkar :rock: :rock:

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 16 Jul 2019, 16:42
by Lusse
Har det hänt nåt här? det var ett tag sen man hörde nåt här.

Re: The Boss. Slips edition.

Posted: 18 Jul 2019, 08:23
by Rallyfinnen
Precis, och jag vill se en byggtråd på bilen jag prokörde i Alingsås också.. :)