Itashas XRC RC-1 snikräser :D

Alla Onroad-projekt
Post Reply
User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Itashas XRC RC-1 snikräser :D

Post by Itasha » 29 May 2012, 14:14

Hepp happ, hade trott att min "riktiga" LS (Mavericken) skulle bli den första som fick en projekttråd, men så råkade jag för ett mycket överkomligt pris komma över en LS onroad-bil. Då den hade med en billig sändare så tänkte jag att det kunde vara kul som extrabil för någon kompis att köra med när jag driftar runt med min 1:8a onroad. :drive:

Vad det är för märke på bilen har jag dock ingen aning om, kanske någon här som kan ge mig svar på det? Luftfiltret på förgasaren har en FG-logo, och tycker också "stötdämparen" där framme har en något suddig FG-logo. Säljaren sade dock att det var en Tecknokit, men det hade han bara fått reda på via hörsägen och han visste inte så mycket om den. Ganska säker på att det är en 23cc motor i alla fall, då tändstiftet är för en sådan.

Då jag är nybörjare inom LS så tar jag gärna alla tips jag kan få. Till att börja med tar jag gärna lite förslag på saker som borde kikas på, fixas till och dylikt. Postar en bunt bilder så ni kan kika närmare på den:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det första som måste fixas är att få den att gå alls. :lol2: Saken är som så att den går att starta, om än med vissa problem. Den är väldigt oregelbunden huruvida den vill gå igång alls eller inte, fick igång den några gånger med choken men sen ville den inte alls mer. Sprutade startgas rätt in under tändstiftet och då startade den bättre. :hammer: Tändstiftet är lite dåligt, putsade till det men ska fixa ett nytt. Tömde den även på soppa och hällde i ny då den säkert stått länge.

Men det är inte det som är problemet i sig, utan snarare att den inte vill gå på tomgång. Den dör i princip direkt efter att den gått igång, man måste i princip ge nästan full gas för att den ska hålla igång sig. Har självklart justerat tomgångsskruven och även bränsleblandningen på L och H (hittade dock grundinställningar sedan som jag inte hunnit testa än).

Förutom att ställa in grundinställningarna så är andra idéer att det läcker in luft, fick ett tips om att man kan spruta 5-56 vid och runt insprutningshålet och se om tomgången ändras. Skulle även kunna vara packningar på förgasaren eller motorn. Huvudlagren på motorn skulle även kunna vara dåliga. Läste även om en kille som hade liknande problem och justerade "pulse port" (vad menar han med det?) inne i förgasaren på insugningshålet då den alltid skall peka nedåt.

Blir nog till att riva isär förgasaren nästa helg samt kika på de grejer jag nämnt. Någon som har några andra tankar eller förslag?
Last edited by Itasha on 31 May 2012, 12:41, edited 2 times in total.

Sponsor

Sponsor
 

Zulle
Posts: 190
Joined: 15 May 2011, 10:40
Phone Number: 0730322008

Re: Itashas FG/Tecknokit/random köp

Post by Zulle » 30 May 2012, 13:39

Kul, välkommen i Large Scale familjen.
Ser ut som en tidig FG, motorn ser ut som en Zenoha men stiftet brukar peka rakt fram :hmm:
Ta med åket till Örebro 16-17/6 så kan vi titta på den tillsammans eller fredagen 15/6 då det praktiseras träning på banan. :rock2:
HARM is the shit

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Itashas FG oldschool-räser

Post by Itasha » 30 May 2012, 22:38

Ja, känns allt som att det får vara en FG. Ganska fint drag i den utan motstånd, ska bli kul att se hur den går på mark när den är iordning. :drive:

Har det ganska svårt att åka dit den helgen, har så extremt mycket som måste bli gjort de närmsta veckorna innan sommaren kommer igång. Men blir det några andra events/träffar under sommaren i Örebro så åker jag säkerligen förbi en sväng. :thumbsup:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Itashas FG oldschool-räser

Post by wrep » 30 May 2012, 23:35

Jag tror att Zulle har fel :) jag tror det är en XRC.. dvs en klon av teknokit. Googla xrc så ser du exakt den bilen med den motorn också :) FG-prylarna är nog eftermonterade skulle jag gissa
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Itashas XRC RC-1 snikräser :D

Post by Itasha » 31 May 2012, 12:44

Det tror jag med nu! Det var en snikräser ändå, så att säga. :lol2: Har läst runt lite om den och det verkar helt klart finnas en del potential att hämta. Nu när den har ett namn med så kanske man kan leta upp lite reservdelar, inte minst en ny kaross. :thumbsup:

Zulle
Posts: 190
Joined: 15 May 2011, 10:40
Phone Number: 0730322008

Re: Itashas FG oldschool-räser

Post by Zulle » 31 May 2012, 16:36

wrep wrote:Jag tror att Zulle har fel :) jag tror det är en XRC.. dvs en klon av teknokit. Googla xrc så ser du exakt den bilen med den motorn också :) FG-prylarna är nog eftermonterade skulle jag gissa
Finns alltid nån som vet!! :oops:
HARM is the shit

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests