Maltes FG onroadresa!

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Rallyfinnen » 26 Feb 2013, 07:58

Hmm.. drifta förbi på rakan, du får nog köra på fälgarna då, inte klistriga asfaltdäck :)

Jag har satt ihop bottendelen, och är klar med portning och kolv nu. Har inte modifierat porttiderna, utan testar som dom är först för att se hur den beter sig med pipan. Har bara breddat insuget lite och så omvinklingen på isolatorn förståss.

Konstaterade enklaste och tydligaste sättet att visa skillnaden mellan RCMK och Zenoah var att lägga packningarna på varandra:
Image

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Rallyfinnen » 27 Feb 2013, 07:58

Gårdagens övning: plocka ihop motorn och inkörning

Image


User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Rallyfinnen » 27 Feb 2013, 20:42

Så, nu är provresultaten klara!

Svarta kurvan med Bigpower, och den blå är med VRC-pipan för FG4WD.

Image

Inte riktigt 5hk, men tillräckligt nära! :)
På minussidan så är det lite rassel i motorn, kan bero på den lättade och svarvade Zenoah-kolven, testade tom byta kolvbultslagret och brickorna, utan att det gjorde någon skillnad. Inget glapp någonstans i lager osv, och squishen ligger på höga 0,6mm för att hålla komp och temp under kontroll.

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Malte » 27 Feb 2013, 21:11

Tackar Sam för portning och ihopmontering och bänkning! Är mycket nöjd! :worship:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Dave » 28 Feb 2013, 06:03

Tjusigt !
Gissningen på 4,8hp var ju inte långt bort ;)
Trodde nog att det skulle ha varit lite mer vrid, men det ska bli väldigt intressant att se den i bilen sen !
Lär nog gå fint !

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Dave » 28 Feb 2013, 06:08

Rallyfinnen wrote: På minussidan så är det lite rassel i motorn, kan bero på den lättade och svarvade Zenoah-kolven, testade tom byta kolvbultslagret och brickorna, utan att det gjorde någon skillnad. Inget glapp någonstans i lager osv, och squishen ligger på höga 0,6mm för att hålla komp och temp under kontroll.
Försvann spelet i kolven med en annan kolvbult eller var det samma ?
Rassel borde ju ha med kolven att göra kan man tycka....kolvring eller bult...

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Rallyfinnen » 28 Feb 2013, 08:22

Körde ju med Zenoah-kolven, så kolvbultspassningen var ok. Båda kolvbultarna gick lika trögt(/lätt) i den tyckte jag, så jag körde med RCMK kolvbulten, för den var lite lättare. Glappet vi såg beror nog mest på att RCMK-kolven har lite för stort hål för kolvbulten.
RCMK har samma bredd på nållagret som CY, dvs bredare korg och andra brickor som inte får plats i Zen-kolven. Därför var jag tvungen att slipa ner korgen till nållagret och byta till andra brickor, därför trodde jag först att ljudet kunde bero på den modden, men efter att ha satt i nytt Zen lager + brickor var det likadant.
Rasslet borde inte vara kolvring heller, för den 'passade i spåret' även om jag använde RCMK kolvring på Zen-kolven. Jag misstänker att nersvarvningen på toppen av kolven kan göra att kolven kan tippa lite fram o tillbaka i cylindern, och att det är orsaken till ljudet.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Dave » 28 Feb 2013, 09:05

Ja, det lär ju isåfall inte gå nån längre stund om ljudet kommer av kolvskrammel i loppet....
Vore ju kul att veta om det försvinner med en osvarvad kolv....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Rallyfinnen » 28 Feb 2013, 14:55

Det beror på.. lite lätt kolvskrammel behöver inte vara skadligt, och det var ju inget våldsamt ljud, utan lite som kovringsrassel typ, men naturligtvis skulle det vara bättre att forsätta utreda ljudet.
Funderade på detta med osvarvad kolv, men vill inte slänga i en std Zen kolv utan att lätta den med tanke på att den varvas rätt friskt. Jag har ingen 'hållare' för att fräsa ur insidan på 36mm kolvar, och ont om tid också, så jag vågade inte lova Malte att det blir gjort inom rimlig tid, risken är att motorn blir liggande..

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Malte » 16 Mar 2013, 19:46

Idag blev det en ny pipa till någon av bilarna i min egen klass som heter Maltetouring.

Image

Samba 7a som är lite extra portat i kröken, enligt säkra källor ifrån våran lätt finska vän skall den ge 2-3hk extra! :sunglasses:

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Malte » 21 Mar 2013, 18:59

Fick även köpt mig en pipa av rallyKekkonen som var lite sprucken till ett riktigt kompispris, Tack!
Har haft den på svetsning och fick tillbaka den idag så vi hoppas den håller ett tag nu!

Image

Ursprunget sägs vara Technokit, skall bli skoj att pröva! Blir nog på Peters gamla långchassie BMW tror jag!

Image

Närbild på svetsningen.

Comer
Posts: 263
Joined: 16 Jan 2011, 13:37
Phone Number: 0708366361
Location: Lomma

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Comer » 22 Mar 2013, 08:33

Inga pipor i titan :hmm:
Baja 5b ss X 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Malte » 24 Mar 2013, 20:21

Comer wrote:Inga pipor i titan :hmm:
Nej, så dyra leksaker har jag inte råd med!

Undrar om man kanske skall försöka få dit denna karossen till sommarn då. den är ju rätt frän faktiskt!

Image

Eller vad tycker ni? Gäller bara att få fast den på chassiet!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Post by Rallyfinnen » 25 Mar 2013, 08:07

Tuff kaross :) Men det ser ut som det stämmer lite dåligt med axelavståndet på bilden? Synvilla?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests